Yhteenveto: | Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehtävät alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymmärtää ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista tehtävistä matematiikan opetuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, millaisena tarinankerronta näkyy luokanopettajien kokemuksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla. Haastateltavana oli neljä alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa, joilla on kokemusta al- kuopetuksesta ja erityisesti alkuopetuksen matematiikan opettamisesta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin kartoittamalla niissä esiintyneitä teemoja. Teemojen myötä muodostui seuraavat kolme merkityskokonaisuutta: luokanopettajien kokemukset matematiikan sanallisista tehtävistä, oppilaan matemaattinen kehitys sekä erilaiset opetusmenetelmät matematiikan sanallisten tehtävien tukena.
Tutkimus osoitti, että matematiikan sanalliset tehtävät koetaan edelleen haastaviksi. Haasteena alkuopetuksen sanallisissa tehtävissä koettiin oppilaiden heikko lukutaito sekä matematiikan oppikirjojen sisältämät sanalliset tehtävät, joihin oppilaiden on vaikea samaistua ja näin luoda merkityksiä. Sanallisten tehtävien opetuksen tukena luokanopettajat käyttivät paljon erilaisia eriyttäviä menetelmiä, joista yksi oli tarinankerronta. Tarinankerronta opetusmenetelmänä luo mielekkyyttä opiskeluun, mahdollistaa merkitysten luomisen sekä kehittää oppilaan matemaattista ajattelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat kaipaavat opetukseen lisämateriaalia sanallisten tehtävien opetuksen tueksi.
|