Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina

Pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain myötä lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen viikoittain käyttämää aikaa. Koska myös vuorohoidossa olevien lasten mää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Soile
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72346
_version_ 1828193209048629248
author Salminen, Soile
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Soile
datasource_str_mv jyx
description Pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain myötä lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen viikoittain käyttämää aikaa. Koska myös vuorohoidossa olevien lasten määrä on kasvanut, oli toisena tavoitteena tutkia, onko tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevien lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyissä ajoissa eroja. Tutkimus on laadultaan määrällinen poikittaistutkimus. Aineisto kerättiin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen verkkokyselynä kesäkuussa 2020. Kyselyyn vastasi 199 ihmistä, joista tutkimuksen aineiston muodostaa 188 lastenhoitajan vastaukset. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla kuvailevia tunnuslukuja sekä Mann-Whitneyn U-testiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajille luontaisin pedagogisen toiminnan toteuttamisalue oli arjen pedagogiikka. Keskeinen havainto oli pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyn ajan suuri vaihtelu vastaajien kesken. Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevien varhaiskasvatuksen lastenhoitajien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja pedagogisen toiminnan toteuttamiseen käytetyssä ajassa. Koska epätyypillistä työaikaa tekevät lastenhoitajat työskentelevät pääosin ilman varhaiskasvatuksen opettajien läsnäoloa, tulokset herättävät kysymyksen epätyypillisinä aikoina varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten mahdollisuudesta päästä osallisiksi monipuolisesta ja pedagogisesti painottuneesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2020-10-27T21:05:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Soile", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-27T07:39:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-27T07:39:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain my\u00f6t\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen viikoittain k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 aikaa. Koska my\u00f6s vuorohoidossa olevien lasten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut, oli toisena tavoitteena tutkia, onko tyypillist\u00e4 ja ep\u00e4tyypillist\u00e4 ty\u00f6aikaa tekevien lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen k\u00e4ytetyiss\u00e4 ajoissa eroja.\nTutkimus on laadultaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen poikittaistutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin sosiaalisen median kanavia hy\u00f6dynt\u00e4en verkkokyselyn\u00e4 kes\u00e4kuussa 2020. Kyselyyn vastasi 199 ihmist\u00e4, joista tutkimuksen aineiston muodostaa 188 lastenhoitajan vastaukset. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla kuvailevia tunnuslukuja sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen lastenhoitajille luontaisin pedagogisen toiminnan toteuttamisalue oli arjen pedagogiikka. Keskeinen havainto oli pedagogisen toiminnan toteuttamiseen k\u00e4ytetyn ajan suuri vaihtelu vastaajien kesken. Tyypillist\u00e4 ja ep\u00e4tyypillist\u00e4 ty\u00f6aikaa tekevien varhaiskasvatuksen lastenhoitajien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja pedagogisen toiminnan toteuttamiseen k\u00e4ytetyss\u00e4 ajassa. Koska ep\u00e4tyypillist\u00e4 ty\u00f6aikaa tekev\u00e4t lastenhoitajat ty\u00f6skentelev\u00e4t p\u00e4\u00e4osin ilman varhaiskasvatuksen opettajien l\u00e4sn\u00e4oloa, tulokset her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kysymyksen ep\u00e4tyypillisin\u00e4 aikoina varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten mahdollisuudesta p\u00e4\u00e4st\u00e4 osallisiksi monipuolisesta ja pedagogisesti painottuneesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-27T07:39:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-27T07:39:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tyypillist\u00e4 ja ep\u00e4tyypillist\u00e4 ty\u00f6aikaa tekev\u00e4t varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhm\u00e4n pedagogisen toiminnan toteuttajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010276395", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenhoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72346
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eac5eea3-b977-4d81-9118-f712712961f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010276395.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Soile Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus pedagogiikka lastenhoitajat vuorohoito
title Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_full Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_fullStr Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_full_unstemmed Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_short Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_sort tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
title_txtP Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus pedagogiikka lastenhoitajat vuorohoito
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lastenhoitajat pedagogiikka varhaiskasvatus vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72346 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010276395
work_keys_str_mv AT salminensoile tyypillistäjaepätyypillistätyöaikaatekevätvarhaiskasvatuksenlastenhoitajatlapsiryh