Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin

Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puhakainen, Tiiu, Rintala, Matleena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72323
_version_ 1826225713426989056
author Puhakainen, Tiiu Rintala, Matleena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puhakainen, Tiiu Rintala, Matleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puhakainen, Tiiu Rintala, Matleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puhakainen, Tiiu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ja sukupuolen yhteyttä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti vanhemmilla. Tutkimusta suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin ei vielä ole. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa PikkuKeskyn normiaineistoa. Aineisto kerättiin Lahden kaupungissa vuonna 2014 ja se koostui vuonna 2008 syntyneistä esiopetusikäisistä lapsista (N=331). Vahvuuksien ryhmittelyyn käytettiin pääkomponenttianalyysiä. Iän ja sukupuolen yhteyttä vahvuuksien kokonaismäärään ja vahvuuskomponentteihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Vahvuuksia löydettiin kuvaamaan neljä vahvuuskomponenttia. Loppuvuonna syntyneillä esiopetusikäisillä lapsilla arvioitiin vähemmän vahvuuksia kuin alkuvuonna syntyneillä, ja tulos oli samansuuntainen molemmilla sukupuolilla. Pojilla arvioitiin keskimääräisesti enemmän vahvuuksia kuin tytöillä. Tämän tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa, kuitenkin tuoden uutta tietoa suhteellisen iän ja sukupuolen yhteydestä esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Tunnistamalla lapsen vahvuuksia ja viemällä niitä käytäntöön tuetaan lapsen hyvinvointia ja mahdollisesti edesautetaan parempia oppimistuloksia syntymäkuukaudesta ja sukupuolesta riippumatta. Alle kouluikäisten lasten vahvuuksia ja suhteellista ikää ei ole tutkittu vielä riittävästi, joten jatkotutkimus olisi tervetullutta.
first_indexed 2020-10-26T21:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakainen, Tiiu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintala, Matleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-26T06:56:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-26T06:56:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen i\u00e4n ja sukupuolen yhteytt\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 suhteellisesti nuoremmilla esiintyy enemm\u00e4n toiminnanohjauksen vaikeuksia tai heikompaa suoriutumista matemaattisissa taidoissa kuin suhteellisesti vanhemmilla. Tutkimusta suhteellisen i\u00e4n yhteydest\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten arvioituihin\nvahvuuksiin ei viel\u00e4 ole.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto oli osa PikkuKeskyn normiaineistoa. Aineisto\nker\u00e4ttiin Lahden kaupungissa vuonna 2014 ja se koostui vuonna 2008 syntyneist\u00e4 esiopetusik\u00e4isist\u00e4 lapsista (N=331). Vahvuuksien ryhmittelyyn k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4komponenttianalyysi\u00e4. I\u00e4n ja sukupuolen yhteytt\u00e4 vahvuuksien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja vahvuuskomponentteihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla.\nVahvuuksia l\u00f6ydettiin kuvaamaan nelj\u00e4 vahvuuskomponenttia. Loppuvuonna syntyneill\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla arvioitiin v\u00e4hemm\u00e4n vahvuuksia kuin alkuvuonna syntyneill\u00e4, ja tulos oli samansuuntainen molemmilla sukupuolilla. Pojilla arvioitiin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti enemm\u00e4n vahvuuksia kuin tyt\u00f6ill\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiempien tutkimusten\nkanssa, kuitenkin tuoden uutta tietoa suhteellisen i\u00e4n ja sukupuolen yhteydest\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten arvioituihin vahvuuksiin. Tunnistamalla lapsen vahvuuksia ja viem\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n tuetaan lapsen hyvinvointia ja mahdollisesti edesautetaan parempia oppimistuloksia syntym\u00e4kuukaudesta ja sukupuolesta riippumatta. Alle kouluik\u00e4isten lasten vahvuuksia ja suhteellista ik\u00e4\u00e4 ei ole tutkittu\nviel\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti, joten jatkotutkimus olisi tervetullutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-26T06:56:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-26T06:56:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhteellinen ik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suhteellisen i\u00e4n ja sukupuolen yhteys esiopetusik\u00e4isten lasten arvioituihin vahvuuksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010266374", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72323
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/339aa4e2-d50a-413d-b8b4-6ee235d150da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010266374.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puhakainen, Tiiu Rintala, Matleena Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin suhteellinen ikä vahvuudet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus esikouluikäiset positiivinen psykologia sukupuoli
title Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_full Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_fullStr Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_full_unstemmed Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_short Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_sort suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
title_txtP Suhteellisen iän ja sukupuolen yhteys esiopetusikäisten lasten arvioituihin vahvuuksiin
topic suhteellinen ikä vahvuudet Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus esikouluikäiset positiivinen psykologia sukupuoli
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus positiivinen psykologia suhteellinen ikä sukupuoli vahvuudet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72323 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010266374
work_keys_str_mv AT puhakainentiiu suhteelliseniänjasukupuolenyhteysesiopetusikäistenlastenarvioituihinvahvuuksiin