Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa

Tämä tutkimus kohdentuu koulun sosiaalityöhön. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun sosiaalityön asiantuntijuudesta ja työssä tarvittavista taidoista ja tiedoista. Sen tarkoitus on pyrkiä jäsentämään sekä tuomaan esille sosiaalityön asiantuntijuutta koulussa, jotta sitä voidaan hyödyn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parviainen, Eeva
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72301
_version_ 1826225748208254976
author Parviainen, Eeva
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parviainen, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parviainen, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parviainen, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus kohdentuu koulun sosiaalityöhön. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun sosiaalityön asiantuntijuudesta ja työssä tarvittavista taidoista ja tiedoista. Sen tarkoitus on pyrkiä jäsentämään sekä tuomaan esille sosiaalityön asiantuntijuutta koulussa, jotta sitä voidaan hyödyntää entistä monipuolisemmin lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksessa haastateltiin koulun sosiaalityöntekijöitä ryhmissä käyttäen apuna väljästi teemarunkoa sekä virikkeitä. Tutkimuksen metodologinen viitekehys nojaa kriittiseen realismiin. Koulun sosiaalityöntekijöiden merkityksellinen taitokokonaisuus on asiakastyön osaamisen taito, monialaisen yhteistyön osaaminen sekä yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen. Asiakastyön osaamiseen kuuluu taito osata arvioida lapsen ja nuoren kokonaistilannetta, kohtaamisen taito sekä taito ajaa lapsen ja nuoren etua, lapsen ja nuoren asianajajana sekä välittäjänä toimiminen sekä yhteistyö taidot huoltajien kanssa. Monialaisen yhteistyön osaaminen liittyy niin ennaltaehkäisevään, kuin korjaavaankin työhön. Monialaista yhteistyötä tehdään koulun sisällä, mutta myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Haasteena koetaan se, että koulun sosiaalityöstä ei aina tiedetä riittä-västi, sitä ei välttämättä arvosteta tai osata hyödyntää oikealla tavalla. Merkitykselliseksi osaamiseksi muodostuu koulun sosiaalityön asiantuntijuuden näkyväksi tekeminen. Yhteisölliseen ja yhteiskunnalliseen osaamiseen liittyy vahvasti rakenteellisen työn tekeminen kaikilla eri tasoilla. Koulun sosiaalityön tietokokonaisuuteen kuuluu tieto hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä, kokemustieto ja yhteiskunnallinen tieto. Tietoon hyvinvointia edistävistä ja estävistä tekijöistä kuu-luu tieto vuorovaikutukseen liittyvistä asioista, fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvistä asioista, asiakkaiden erilaisesta problematiikasta sekä myös palvelujärjestelmästä. Kokemustieto muodostuu asiakkaan oman tiedon lisäksi palveluverkostoista, koulumaailmasta, asiakastyöstä ja oman työn hallinnasta. Yhteiskunnalliseen tietoon kuuluu ymmärrys yhteiskunnallisista ilmiöistä ja sosiaalisista ongelmista, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta, laeista ja rakenteista sekä niiden vaikutuksista ihmisiin. Koulun sosiaalityötekijä tarvitsee myös vahvaa eettistä osaamista, joka tässä tutkimuksessa näkyy kykynä reflektoida omaa työtään ja halua tehdä työtä eettisesti oikein. Asiakastyö osaamisessa korostuu muun muassa luottamuksen merkitys, lapsen ja nuoren osallistaminen sekä heidän etujen ajaminen.
first_indexed 2020-10-23T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-23T05:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-23T05:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72301", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus kohdentuu koulun sosiaality\u00f6h\u00f6n. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 koulun sosiaality\u00f6n asiantuntijuudesta ja ty\u00f6ss\u00e4 tarvittavista taidoista ja tiedoista. Sen tarkoitus on pyrki\u00e4 j\u00e4sent\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tuomaan esille sosiaality\u00f6n asiantuntijuutta koulussa, jotta sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 monipuolisemmin lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksessa haastateltiin koulun sosiaality\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 ryhmiss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en apuna v\u00e4lj\u00e4sti teemarunkoa sek\u00e4 virikkeit\u00e4. Tutkimuksen metodologinen viitekehys nojaa kriittiseen realismiin.\nKoulun sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden merkityksellinen taitokokonaisuus on asiakasty\u00f6n osaamisen taito, monialaisen yhteisty\u00f6n osaaminen sek\u00e4 yhteis\u00f6llinen ja yhteiskunnallinen osaaminen. Asiakasty\u00f6n osaamiseen kuuluu taito osata arvioida lapsen ja nuoren kokonaistilannetta, kohtaamisen taito sek\u00e4 taito ajaa lapsen ja nuoren etua, lapsen ja nuoren asianajajana sek\u00e4 v\u00e4litt\u00e4j\u00e4n\u00e4 toimiminen sek\u00e4 yhteisty\u00f6 taidot huoltajien kanssa. Monialaisen yhteisty\u00f6n osaaminen liittyy niin ennaltaehk\u00e4isev\u00e4\u00e4n, kuin korjaavaankin ty\u00f6h\u00f6n. Monialaista yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n koulun sis\u00e4ll\u00e4, mutta my\u00f6s muiden yhteisty\u00f6kumppaneiden kanssa. Haasteena koetaan se, ett\u00e4 koulun sosiaality\u00f6st\u00e4 ei aina tiedet\u00e4 riitt\u00e4-v\u00e4sti, sit\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 arvosteta tai osata hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oikealla tavalla. Merkitykselliseksi osaamiseksi muodostuu koulun sosiaality\u00f6n asiantuntijuuden n\u00e4kyv\u00e4ksi tekeminen. Yhteis\u00f6lliseen ja yhteiskunnalliseen osaamiseen liittyy vahvasti rakenteellisen ty\u00f6n tekeminen kaikilla eri tasoilla.\nKoulun sosiaality\u00f6n tietokokonaisuuteen kuuluu tieto hyvinvointia edist\u00e4vist\u00e4 ja est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, kokemustieto ja yhteiskunnallinen tieto. Tietoon hyvinvointia edist\u00e4vist\u00e4 ja est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 kuu-luu tieto vuorovaikutukseen liittyvist\u00e4 asioista, fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvist\u00e4 asioista, asiakkaiden erilaisesta problematiikasta sek\u00e4 my\u00f6s palveluj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4. Kokemustieto muodostuu asiakkaan oman tiedon lis\u00e4ksi palveluverkostoista, koulumaailmasta, asiakasty\u00f6st\u00e4 ja oman ty\u00f6n hallinnasta. Yhteiskunnalliseen tietoon kuuluu ymm\u00e4rrys yhteiskunnallisista ilmi\u00f6ist\u00e4 ja sosiaalisista ongelmista, yhteiskunnallisesta p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteosta, laeista ja rakenteista sek\u00e4 niiden vaikutuksista ihmisiin.\nKoulun sosiaality\u00f6tekij\u00e4 tarvitsee my\u00f6s vahvaa eettist\u00e4 osaamista, joka t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa n\u00e4kyy kykyn\u00e4 reflektoida omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja halua tehd\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 eettisesti oikein. Asiakasty\u00f6 osaamisessa korostuu muun muassa luottamuksen merkitys, lapsen ja nuoren osallistaminen sek\u00e4 heid\u00e4n etujen ajaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-23T05:52:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-23T05:52:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaality\u00f6n asiantuntijuus koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010236354", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72301
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a400f691-679f-4981-b5a3-8722d7a1a68b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010236354.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Eeva Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö asiantuntijuus sosiaalityöntekijät koulukuraattorit
title Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_full Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_fullStr Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_full_unstemmed Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_short Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_sort sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
title_txtP Sosiaalityön asiantuntijuus koulussa
topic Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalityö asiantuntijuus sosiaalityöntekijät koulukuraattorit
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiantuntijuus koulukuraattorit sosiaalityö sosiaalityöntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72301 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010236354
work_keys_str_mv AT parviaineneeva sosiaalityönasiantuntijuuskoulussa