Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia

Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin tehtäviin opettajat käyttävät sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72214
_version_ 1826225709992902656
author Väisänen, Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin tehtäviin opettajat käyttävät sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella dokumentoinnilla on opettajien sak-ajalla. Lisäksi kartoitin sak-ajan toteutumista sekä sitä, millaisia merkityksiä opettajat antavat sille ryhmän arjessa. Tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologian piirteitä omaava laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty keväällä 2020 varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleviltä Webpropol-verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä opettajien sak-ajasta. Analysoin aineistoin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Opettajat käyttivät sak-aikaa varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja erilaisten lisävastuiden hoitamiseen. Lisäksi sak-aikaa hyödynnettiin ammatilliseen kehittymiseen sekä lapsia koskevaan havainnointiin, arviointiin ja dokumentointiin. Sak-aika toteutui opettajien mukaan vaihtelevasti. Opettajat kokivat sak-ajan merkityksen ryhmän toiminnan kehittämisen kannalta tärkeäksi. Pedagogisen dokumentoinnin rooli sak-ajalla vaihteli ja se oli pienempi mitä opetussuunnitelmien linjausten perusteella voisi olettaa. Opettajilla oli kuitenkin halu oppia toteuttamaan pedagogista dokumentointia. Tulokset osoittavat, että sak-ajan järjestämiseen liittyy vielä haasteita, mutta se mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan. Tulosten mukaan suunnittelun rooli korostuu sak-ajan käytössä, kun taas arviointi sekä kehittämistyö jäivät vielä vähemmälle.
first_indexed 2024-09-11T08:51:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-16T06:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-16T06:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72214", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6t\u00e4 tekevien henkil\u00f6iden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehitt\u00e4miseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sit\u00e4, millaisiin teht\u00e4viin opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella dokumentoinnilla on opettajien sak-ajalla. Lis\u00e4ksi kartoitin sak-ajan toteutumista sek\u00e4 sit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 opettajat antavat sille ryhm\u00e4n arjessa. \nTutkimus oli l\u00e4hestymistavaltaan fenomenologian piirteit\u00e4 omaava laadullinen tutkimus. Aineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 varhaiskasvatuksen opettajana ty\u00f6skentelevilt\u00e4 Webpropol-verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4asiassa avoimia kysymyksi\u00e4 opettajien sak-ajasta. Analysoin aineistoin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. \nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t sak-aikaa varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja erilaisten lis\u00e4vastuiden hoitamiseen. Lis\u00e4ksi sak-aikaa hy\u00f6dynnettiin ammatilliseen kehittymiseen sek\u00e4 lapsia koskevaan havainnointiin, arviointiin ja dokumentointiin. Sak-aika toteutui opettajien mukaan vaihtelevasti. Opettajat kokivat sak-ajan merkityksen ryhm\u00e4n toiminnan kehitt\u00e4misen kannalta t\u00e4rke\u00e4ksi. Pedagogisen dokumentoinnin rooli sak-ajalla vaihteli ja se oli pienempi mit\u00e4 opetussuunnitelmien linjausten perusteella voisi olettaa. Opettajilla oli kuitenkin halu oppia toteuttamaan pedagogista dokumentointia.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 sak-ajan j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyy viel\u00e4 haasteita, mutta se mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan. Tulosten mukaan suunnittelun rooli korostuu sak-ajan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, kun taas arviointi sek\u00e4 kehitt\u00e4misty\u00f6 j\u00e4iv\u00e4t viel\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-16T06:44:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-16T06:44:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sak-aika", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajana ty\u00f6skentelevien sak-ajan k\u00e4yt\u00f6n kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010166261", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72214
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/83316e2c-1399-49e9-b6dc-b015600b9c0a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010166261.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Leena Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia sak-aika Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat pedagoginen suunnittelu varhaiskasvatus opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
title_full Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
title_short Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
title_sort varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak ajan käytön kokemuksia
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia
topic sak-aika Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatuksen opettajat pedagoginen suunnittelu varhaiskasvatus opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus opettajat pedagoginen suunnittelu sak-aika varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72214 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010166261
work_keys_str_mv AT väisänenleena varhaiskasvatuksenopettajanatyöskenteleviensakajankäytönkokemuksia