Varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien sak-ajan käytön kokemuksia

Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin tehtäviin opettajat käyttävät sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72214
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajan työtä tekevien henkilöiden kokemuksia opettajien sak-ajasta, eli suunnitteluun-, arviointiin ja kehittämiseen viikoittain varastusta ajasta. Tutkin sitä, millaisiin tehtäviin opettajat käyttävät sak-aikaa ja millainen rooli pedagogisella dokumentoinnilla on opettajien sak-ajalla. Lisäksi kartoitin sak-ajan toteutumista sekä sitä, millaisia merkityksiä opettajat antavat sille ryhmän arjessa. Tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologian piirteitä omaava laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty keväällä 2020 varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleviltä Webpropol-verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi pääasiassa avoimia kysymyksiä opettajien sak-ajasta. Analysoin aineistoin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Opettajat käyttivät sak-aikaa varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja erilaisten lisävastuiden hoitamiseen. Lisäksi sak-aikaa hyödynnettiin ammatilliseen kehittymiseen sekä lapsia koskevaan havainnointiin, arviointiin ja dokumentointiin. Sak-aika toteutui opettajien mukaan vaihtelevasti. Opettajat kokivat sak-ajan merkityksen ryhmän toiminnan kehittämisen kannalta tärkeäksi. Pedagogisen dokumentoinnin rooli sak-ajalla vaihteli ja se oli pienempi mitä opetussuunnitelmien linjausten perusteella voisi olettaa. Opettajilla oli kuitenkin halu oppia toteuttamaan pedagogista dokumentointia. Tulokset osoittavat, että sak-ajan järjestämiseen liittyy vielä haasteita, mutta se mahdollistaa laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan. Tulosten mukaan suunnittelun rooli korostuu sak-ajan käytössä, kun taas arviointi sekä kehittämistyö jäivät vielä vähemmälle.