Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa

Instagram-vaikuttajien hyödyntämien markkinoinnissa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Kuitenkin tutkimustietoa Instagramista, sovelluksen käytänteistä ja sen vaikuttajista on saatavilla niukasti. Esimerkiksi vaikuttajakäsityksen muodostumista tai seuraamisen ja tykkäämisen käytäntei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Siidoroff, Soile
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72180
_version_ 1826225723995586560
author Siidoroff, Soile
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siidoroff, Soile Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siidoroff, Soile Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siidoroff, Soile
datasource_str_mv jyx
description Instagram-vaikuttajien hyödyntämien markkinoinnissa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Kuitenkin tutkimustietoa Instagramista, sovelluksen käytänteistä ja sen vaikuttajista on saatavilla niukasti. Esimerkiksi vaikuttajakäsityksen muodostumista tai seuraamisen ja tykkäämisen käytänteitä ei olla tutkittu juuri lainkaan, vaikka niillä on oleellinen merkitys vaikuttajamarkkinoinnin ja sovelluksen käytön kannalta. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajia, seuraamista ja tykkäyksiä Instagramissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa siitä, miten Instagramin käyttäjät muodostavat käsityksen vaikuttajasta, sekä miten seuraamisen ja tykkäämisen käytännöt muotoutuvat. Lisäksi tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millainen merkitys uskottavuudella on vaikuttajien seuraamisen ja tykkäämisen kannalta. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhtätoista 25-32 vuotiasta Instagramin käyttäjää. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelua hyödyntäen. Tutkimustulosten perusteella käsitys vaikuttajasta muodostetaan seuraajamäärän, vaikuttamispyrkimyksen ja toiminnan tavoitteellisuuden kautta. Vaikuttajien seuraamisen ensisijainen motiivi on mielenkiinto, tykkäämisen motiivit ovat puolestaan mielenkiinnon ja mieltymyksen osoittaminen, sekä sisällön ohjaaminen itselle mielekkääseen suuntaan. Kuitenkin tulosten perusteella noin puolet Instagramin käyttäjistä antaa tykkäyksiä kavereille mutta ei vaikuttajille. Vaikuttajan uskottavuudella on selkeä yhteys Instagramin käyttäjien halukkuuteen seurata ja tykätä julkaisuista. Tärkeimmiksi uskottavuuden tekijöiksi nousivat asiantuntijuus, luotettavuus ja autenttisuus. Tutkimustulokset tuottivat uutta tietoa aiheesta, mutta niistä löytyi myös yhteneväisyyksiä aiempien akateemisien tutkimuksien kanssa.
first_indexed 2020-10-15T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siidoroff, Soile", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-15T05:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-15T05:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72180", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Instagram-vaikuttajien hy\u00f6dynt\u00e4mien markkinoinnissa on lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti viime vuosien aikana. Kuitenkin tutkimustietoa Instagramista, sovelluksen k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ja sen vaikuttajista on saatavilla niukasti. Esimerkiksi vaikuttajak\u00e4sityksen muodostumista tai seuraamisen ja tykk\u00e4\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ei olla tutkittu juuri lainkaan, vaikka niill\u00e4 on oleellinen merkitys vaikuttajamarkkinoinnin ja sovelluksen k\u00e4yt\u00f6n kannalta. \n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajia, seuraamista ja tykk\u00e4yksi\u00e4 Instagramissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa siit\u00e4, miten Instagramin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t muodostavat k\u00e4sityksen vaikuttajasta, sek\u00e4 miten seuraamisen ja tykk\u00e4\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t muotoutuvat. Lis\u00e4ksi tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millainen merkitys uskottavuudella on vaikuttajien seuraamisen ja tykk\u00e4\u00e4misen kannalta.\n\nTutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteens\u00e4 yht\u00e4toista 25-32 vuotiasta Instagramin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelua hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nTutkimustulosten perusteella k\u00e4sitys vaikuttajasta muodostetaan seuraajam\u00e4\u00e4r\u00e4n, vaikuttamispyrkimyksen ja toiminnan tavoitteellisuuden kautta. Vaikuttajien seuraamisen ensisijainen motiivi on mielenkiinto, tykk\u00e4\u00e4misen motiivit ovat puolestaan mielenkiinnon ja mieltymyksen osoittaminen, sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n ohjaaminen itselle mielekk\u00e4\u00e4seen suuntaan. Kuitenkin tulosten perusteella noin puolet Instagramin k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4 antaa tykk\u00e4yksi\u00e4 kavereille mutta ei vaikuttajille. Vaikuttajan uskottavuudella on selke\u00e4 yhteys Instagramin k\u00e4ytt\u00e4jien halukkuuteen seurata ja tyk\u00e4t\u00e4 julkaisuista. T\u00e4rkeimmiksi uskottavuuden tekij\u00f6iksi nousivat asiantuntijuus, luotettavuus ja autenttisuus. Tutkimustulokset tuottivat uutta tietoa aiheesta, mutta niist\u00e4 l\u00f6ytyi my\u00f6s yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 aiempien akateemisien tutkimuksien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-15T05:50:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-15T05:50:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seuraaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tykk\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajak\u00e4sityksen muodostuminen ja seuraamisen sek\u00e4 tykk\u00e4\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nteet Instagramissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010156232", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72180
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/51fddbc3-5f0c-4775-9ba8-8811ca1a41dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010156232.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siidoroff, Soile Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa vaikuttajat seuraaminen tykkääminen Markkinointi Marketing 20423 Instagram uskottavuus
title Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
title_full Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
title_fullStr Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
title_full_unstemmed Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
title_short Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
title_sort vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet instagramissa
title_txtP Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
topic vaikuttajat seuraaminen tykkääminen Markkinointi Marketing 20423 Instagram uskottavuus
topic_facet 20423 Instagram Marketing Markkinointi seuraaminen tykkääminen uskottavuus vaikuttajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72180 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010156232
work_keys_str_mv AT siidoroffsoile vaikuttajakäsityksenmuodostuminenjaseuraamisensekätykkäämisenkäytänteetinstagrami