Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat 2013-2018. Tarkastelussa huomattiin, että ohjelmointi kuuluu opetussisältöi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jahnukainen, Otto
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72178
Description
Summary:Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat 2013-2018. Tarkastelussa huomattiin, että ohjelmointi kuuluu opetussisältöihin, mutta ei sisällytettynä opetussuunnitelmaan. Tyypillisesti käytössä ovat olleet visuaaliset ohjelmointikielet. Tutkimuksissa havaittiin myönteisiä siirtovaikutuksia myös muihin kuin tietotekniikan taitoihin. Keskeisenä puutteena on tuotu esiin opettajien omat tietotekniset taidot. This bachelor thesis is a systematic literature review investigating how programming is taught in compulsory education internationally. The review is utilizing volumes 2013-2018 of two academic computer science journals. The results show that programming has been taught widely in several countries and for students with broad age range. Typically programming is not part of the formal curriculum. Block-based programming is mainly used. Positive findings were reported related to other than ICT skills. The lack of ICT skills among teachers were reported as general challenge for implementing programming at schools.