Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat 2013-2018. Tarkastelussa huomattiin, että ohjelmointi kuuluu opetussisältöi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jahnukainen, Otto
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72178
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat 2013-2018. Tarkastelussa huomattiin, että ohjelmointi kuuluu opetussisältöihin, mutta ei sisällytettynä opetussuunnitelmaan. Tyypillisesti käytössä ovat olleet visuaaliset ohjelmointikielet. Tutkimuksissa havaittiin myönteisiä siirtovaikutuksia myös muihin kuin tietotekniikan taitoihin. Keskeisenä puutteena on tuotu esiin opettajien omat tietotekniset taidot. This bachelor thesis is a systematic literature review investigating how programming is taught in compulsory education internationally. The review is utilizing volumes 2013-2018 of two academic computer science journals. The results show that programming has been taught widely in several countries and for students with broad age range. Typically programming is not part of the formal curriculum. Block-based programming is mainly used. Positive findings were reported related to other than ICT skills. The lack of ICT skills among teachers were reported as general challenge for implementing programming at schools.