Projektien tietoturvariskit riskien indikaattorit ja niiden hyödyntäminen projektien tietoturvariskienhallinnassa

Tietoturvariskienhallinta on kokonaisvaltaista toimintaa, jossa pyritään ottamaan huomioon sekä inhimilliset että tekniset tekijät tavoiteltaessa mahdollisimman tehokkaita ja matalariskisiä prosesseja organisaation toiminnoissa. Tietoturvariskienhallintaa ovat ohjanneet tyypillisesti erilaiset ohjei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mustonen, Jere
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72176
Kuvaus
Yhteenveto:Tietoturvariskienhallinta on kokonaisvaltaista toimintaa, jossa pyritään ottamaan huomioon sekä inhimilliset että tekniset tekijät tavoiteltaessa mahdollisimman tehokkaita ja matalariskisiä prosesseja organisaation toiminnoissa. Tietoturvariskienhallintaa ovat ohjanneet tyypillisesti erilaiset ohjeistukset ja riskienhallintatyökalut, kuten ISO/IEC 27001 ja ISO/IEC 27005. Riskienhallintaan liittyvät ohjeistukset sisältävät lukuisia vaatimuksia siitä, mitkä asiat tulee huomioida riskienhallinnassa, mutta itse riskienhallinnan toteutuksesta ei anneta tarkkoja ohjeita. Yhtenä mahdollisena riskienarvioinnin ja seurannan välineenä voidaan mahdollisesti hyödyntää riski-indikaattoreita. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona ja sen tarkoituksena oli analysoida tilaajaorganisaation aiempia projekteja ja löytää niistä realisoituneisiin tietoturvariskeihin viittaavia indikaattoreita. Tutkimuksessa pyrittiin luomaan indikaattoreita aiempien tutkimusten määrittämien indikaattorien luontiprosessien avulla ja analysoimalla aiemmissa projekteissa realisoituneita tietoturvariskejä. Tavoitteena oli tarjota tilaajaorganisaatiolle uutta tietoa ja mahdollisia apukeinoja tietoturvariskien hallintaan tulevissa projekteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa pääasiallinen tiedonkeräystapa oli laadullinen puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että usein realisoituneen tietoturvariskin takana oli inhimilliset syyt, kuten huolimattomuusvirheet, puutteellinen osaaminen ja unohdukset.