Summary: | Tutkielmassa pyrin selvittämään mikä on päiväkotikoulu, miksi niitä on perustettu Jyväskylään, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niissä järjestetään ja kuka, millä tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lisäksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sekä varhaisiän musiikinopettajan tutkinto (musiikkipedagogi, AMK) että musiikin aineenopettajan tutkinto (filosofian maisteri) työllistymismahdollisuuksia päiväkotikouluun. Tuloksissa käy ilmi, että musiikkia opettaa kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa päiväkotikouluissa luokanopettaja, jolla on pääasiassa lyhyt/pitkäsivuaine musiikista. Yhdellä musiikkia opettavalla opettajalla ei ollut musiikin sivuainetta. Tutkimuksen tavoitteena on herättää ajatuksia kaksoiskelpoisen musiikinopettajan työllistymispolusta päiväkotikouluissa.
Päiväkotikokouluja on perustettu vuodesta 2014 ja uusia päiväkotikouluja perustetaan parhaillaan. Päiväkodin ja koulun yhteistyötä pidetään päiväkotikoulujen henkilökunnan mukaan erittäin tärkeänä ja keinoja sen luontevaan toteutumiseen kehitetään jatkuvasti. Päiväkotikoulujen tulevaisuuden näkymät ovat vastaajien mukaan hyvät tai erinomaiset.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on monimenetelmäisiä piirteitä. Lähetin kyselylomakkeen hallinnon asiantuntijoille, jossa selvitin taustaa päiväkotikouluista muun muassa sen perustamissyistä ja kuinka he kokevat päiväkodin ja koulun välisen yhteistyön toteutuvan. Tutkimukseen osallistui neljä hallinnon asiantuntijaa kolmesta eri päiväkotikoulusta. Kyselylomakkeen lisäksi laadin kaksi teemahaastattelua kahdelle musiikkia opettavalle opettajalle. Haastattelut toteutuivat kasvotusten sekä puhelinhaastatteluna. Teemahaastattelujen avulla syvensin tutkimustani päiväkotikouluista ja selvitin musiikkia opettavien opettajien kokemuksia, mielipiteitä ja kehitysideoita konseptista. Lisäksi selvitin mitä esiopetuksessa ja musiikin alkeisopetuksessa musiikkia opettavan opettajan tulisi osata ja minkälaisia musiikillisia työtapoja opettajat käyttävät opetuksessaan
Teemahaastatteluissa käy ilmi, että musiikinopettajan tulee olla monipuolinen niin käytettävän materiaalin, soittimiston kuin työtapojen suhteen. Pienten lasten musiikinopetuksessa korostuu opettajan rohkeus, heittäytymiskyky sekä luovuus. Musiikkipedagogiikka on erilaista eskari-eppu-toppu ryhmien yhteisillä musiikintunneilla/ bändikerhoissa kuin vanhemmilla alakoulun oppilailla, joten pedagogiseen otteeseen tulee myös kiinnittää huomiota.
|