Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa

Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys ava...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuntala, Jani-Petteri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72164
_version_ 1826225691180400640
author Kuntala, Jani-Petteri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuntala, Jani-Petteri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuntala, Jani-Petteri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuntala, Jani-Petteri
datasource_str_mv jyx
description Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys avaa uusia mahdollisuuksia myös koulutustoimiin, joka johtaa tarpeeseen tuottaa tutkittua tietoa uusista oppimisen ja kehittymisen toimenpiteistä ja mahdollisuuksista. Sisäinen markkinointi ja koulutus ovat avainasemassa organisaatioissa inhimillisen pääoman kehittämisessä, tämän myötä työntekijät voivat toimia tehokkaammin. Organisaatioissa koulutuksen koettua arvoa saatetaankin mitata edelleen kouluttajan ja oppimistilanteen mukavuuden ja viihtyvyyden näkökulmasta. Koulutuksen arvioinnissa tulisi kiinnittää huomio siihen, miten koulutukseen osallistuneet henkilöt hyödyntävät koulutuksessa opittuja tietoja arjen toiminnassa. Näin saadaan todennettua koulutuksen vaikutusta yrityksen taloudelliseen kehittymiseen. Jotta voidaan vastata samalla myös tämän päivän haasteeseen yksilön jatkuvan oppimisen osalta, tarvitaan selkeitä koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimista tukevia ratkaisuja. Näiden ratkaisujen myötä voidaan löytää entistä tehokkaampia työvälineitä kehittymisen tueksi. Tämä tutkimus avartaa koulutuksen ja oppimisen kenttää tutkimalla aikavälikertausta hyödyntävän oppimisrobotti AI Lindan vaikutuksia käyttäytymisen muutosprosessissa. AI Linda on kehittymistä tukeva virtuaalinen palvelu, joka tarjoaa oppijalle kahden kuukauden tehostetun matkan kohti henkilökohtaista tavoitetta. Tavoitteena oli tutkia AI Linda palvelun roolia koulutuksien tehostamisessa ja tavoitteiden viemisessä käytännön arkeen. Tutkimuksessa syvennytään oppimisrobotti Lindan tuottamaan dataan ja sen arvoon koulutuksen vaikututtavuuden arvioinnissa. Tutkimus on rajattu AI Linda palvelun mukaisesti kahden kuukauden mittaiseen jaksoon, jonka jälkeen vielä kahden viikon päästä toteutettiin haastattelut. Näiden avulla tutkimuksessa arvioitiin käyttäytymismuutosta. Oppimisrobotti Lindan avulla tapahtuva tavoitteen seuranta ja mittaaminen koettiin ammattimaiseksi ja sen toteuttaminen koettiin luovan merkityksellisyyttä omaa tavoitetta kohtaan. Palvelun koettiin synnyttävän syvempää sitoutumista kehittymistavoitetta kohtaan sekä muistuttavan että kannustavan konkreettisiin toimiin kohti tavoitetta. Lindan tuella koulutuksessa asetettu henkilökohtainen kehittymissuunnitelma tuntui merkitykselliseltä, joka puolestaan tehosti oppijan sitoutuneisuutta sekä tavoitteeseen että organisaatioon.
first_indexed 2020-10-14T20:02:04Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuntala, Jani-Petteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-14T06:36:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-14T06:36:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailman muuttuessa nopealla syklill\u00e4 odotetaan my\u00f6s ihmisten pysyv\u00e4n muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyv\u00e4t vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehitt\u00e4\u00e4 ja kouluttaa itse\u00e4\u00e4n aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys avaa uusia mahdollisuuksia my\u00f6s koulutustoimiin, joka johtaa tarpeeseen tuottaa tutkittua tietoa uusista oppimisen ja kehittymisen toimenpiteist\u00e4 ja mahdollisuuksista. Sis\u00e4inen markkinointi ja koulutus ovat avainasemassa organisaatioissa inhimillisen p\u00e4\u00e4oman kehitt\u00e4misess\u00e4, t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t voivat toimia tehokkaammin. Organisaatioissa koulutuksen koettua arvoa saatetaankin mitata edelleen kouluttajan ja oppimistilanteen mukavuuden ja viihtyvyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Koulutuksen arvioinnissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomio siihen, miten koulutukseen osallistuneet henkil\u00f6t hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t koulutuksessa opittuja tietoja arjen toiminnassa. N\u00e4in saadaan todennettua koulutuksen vaikutusta yrityksen taloudelliseen kehittymiseen. Jotta voidaan vastata samalla my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n haasteeseen yksil\u00f6n jatkuvan oppimisen osalta, tarvitaan selkeit\u00e4 koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimista tukevia ratkaisuja. N\u00e4iden ratkaisujen my\u00f6t\u00e4 voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 tehokkaampia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 kehittymisen tueksi.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus avartaa koulutuksen ja oppimisen kentt\u00e4\u00e4 tutkimalla aikav\u00e4likertausta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n oppimisrobotti AI Lindan vaikutuksia k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutosprosessissa. AI Linda on kehittymist\u00e4 tukeva virtuaalinen palvelu, joka tarjoaa oppijalle kahden kuukauden tehostetun matkan kohti henkil\u00f6kohtaista tavoitetta. Tavoitteena oli tutkia AI Linda palvelun roolia koulutuksien tehostamisessa ja tavoitteiden viemisess\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n arkeen. Tutkimuksessa syvennyt\u00e4\u00e4n oppimisrobotti Lindan tuottamaan dataan ja sen arvoon koulutuksen vaikututtavuuden arvioinnissa.\nTutkimus on rajattu AI Linda palvelun mukaisesti kahden kuukauden mittaiseen jaksoon, jonka j\u00e4lkeen viel\u00e4 kahden viikon p\u00e4\u00e4st\u00e4 toteutettiin haastattelut. N\u00e4iden avulla tutkimuksessa arvioitiin k\u00e4ytt\u00e4ytymismuutosta. Oppimisrobotti Lindan avulla tapahtuva tavoitteen seuranta ja mittaaminen koettiin ammattimaiseksi ja sen toteuttaminen koettiin luovan merkityksellisyytt\u00e4 omaa tavoitetta kohtaan. Palvelun koettiin synnytt\u00e4v\u00e4n syvemp\u00e4\u00e4 sitoutumista kehittymistavoitetta kohtaan sek\u00e4 muistuttavan ett\u00e4 kannustavan konkreettisiin toimiin kohti tavoitetta. Lindan tuella koulutuksessa asetettu henkil\u00f6kohtainen kehittymissuunnitelma tuntui merkitykselliselt\u00e4, joka puolestaan tehosti oppijan sitoutuneisuutta sek\u00e4 tavoitteeseen ett\u00e4 organisaatioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-14T06:36:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-14T06:36:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010146213", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72164
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuntala, Jani-Petteri Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa koettu arvo henkilöstön kehittäminen Markkinointi Marketing 20423 sisäinen markkinointi oppiminen arviointi tavoitteet kehittäminen koulutus osaaminen
title Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_full Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_fullStr Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_full_unstemmed Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_short Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_sort virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
title_txtP Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
topic koettu arvo henkilöstön kehittäminen Markkinointi Marketing 20423 sisäinen markkinointi oppiminen arviointi tavoitteet kehittäminen koulutus osaaminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arviointi henkilöstön kehittäminen kehittäminen koettu arvo koulutus oppiminen osaaminen sisäinen markkinointi tavoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010146213
work_keys_str_mv AT kuntalajanipetteri virtuaalisentuenkoettuarvoaktiivisessaoppimisessa