Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa

Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys ava...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuntala, Jani-Petteri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72164
Description
Summary:Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys avaa uusia mahdollisuuksia myös koulutustoimiin, joka johtaa tarpeeseen tuottaa tutkittua tietoa uusista oppimisen ja kehittymisen toimenpiteistä ja mahdollisuuksista. Sisäinen markkinointi ja koulutus ovat avainasemassa organisaatioissa inhimillisen pääoman kehittämisessä, tämän myötä työntekijät voivat toimia tehokkaammin. Organisaatioissa koulutuksen koettua arvoa saatetaankin mitata edelleen kouluttajan ja oppimistilanteen mukavuuden ja viihtyvyyden näkökulmasta. Koulutuksen arvioinnissa tulisi kiinnittää huomio siihen, miten koulutukseen osallistuneet henkilöt hyödyntävät koulutuksessa opittuja tietoja arjen toiminnassa. Näin saadaan todennettua koulutuksen vaikutusta yrityksen taloudelliseen kehittymiseen. Jotta voidaan vastata samalla myös tämän päivän haasteeseen yksilön jatkuvan oppimisen osalta, tarvitaan selkeitä koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimista tukevia ratkaisuja. Näiden ratkaisujen myötä voidaan löytää entistä tehokkaampia työvälineitä kehittymisen tueksi. Tämä tutkimus avartaa koulutuksen ja oppimisen kenttää tutkimalla aikavälikertausta hyödyntävän oppimisrobotti AI Lindan vaikutuksia käyttäytymisen muutosprosessissa. AI Linda on kehittymistä tukeva virtuaalinen palvelu, joka tarjoaa oppijalle kahden kuukauden tehostetun matkan kohti henkilökohtaista tavoitetta. Tavoitteena oli tutkia AI Linda palvelun roolia koulutuksien tehostamisessa ja tavoitteiden viemisessä käytännön arkeen. Tutkimuksessa syvennytään oppimisrobotti Lindan tuottamaan dataan ja sen arvoon koulutuksen vaikututtavuuden arvioinnissa. Tutkimus on rajattu AI Linda palvelun mukaisesti kahden kuukauden mittaiseen jaksoon, jonka jälkeen vielä kahden viikon päästä toteutettiin haastattelut. Näiden avulla tutkimuksessa arvioitiin käyttäytymismuutosta. Oppimisrobotti Lindan avulla tapahtuva tavoitteen seuranta ja mittaaminen koettiin ammattimaiseksi ja sen toteuttaminen koettiin luovan merkityksellisyyttä omaa tavoitetta kohtaan. Palvelun koettiin synnyttävän syvempää sitoutumista kehittymistavoitetta kohtaan sekä muistuttavan että kannustavan konkreettisiin toimiin kohti tavoitetta. Lindan tuella koulutuksessa asetettu henkilökohtainen kehittymissuunnitelma tuntui merkitykselliseltä, joka puolestaan tehosti oppijan sitoutuneisuutta sekä tavoitteeseen että organisaatioon.