Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia uutismedioita kuudesluokkalaiset kuluttavat, millaisia uutiskokemuksia heillä on ja kenen kanssa he jakavat uutiskokemuksiaan. Kuudesluokkalaiset ovat tutkitusti median suurkuluttajia, mutta median tunnevaikutuksista, kuten mediapeloista on hyvin vähän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Immonen, Sami
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72117
_version_ 1826225723994537984
author Immonen, Sami
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Immonen, Sami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Immonen, Sami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Immonen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia uutismedioita kuudesluokkalaiset kuluttavat, millaisia uutiskokemuksia heillä on ja kenen kanssa he jakavat uutiskokemuksiaan. Kuudesluokkalaiset ovat tutkitusti median suurkuluttajia, mutta median tunnevaikutuksista, kuten mediapeloista on hyvin vähän tutkimustietoa. Alakouluikäiset lapset kuluttavat uutisia vähemmän kuin nuoret ja aikuiset, mutta nykyisessä mediaympäristössä lastenkaan on vaikea välttyä uutisilta. Uutismedian negatiivinen luonne voi altistaa lapsia myös ikäville tunnevaikutuksille, kuten mediapeloille ja ilmastoahdistukselle, joille lapset ja nuoret ovat erityisen alttiita. Tutkimukseen osallistui yksi keskisuomalainen kuudes luokka, yhteensä 19 oppilasta, joiden mediankäyttöä seurattiin viikon ajan mediapäiväkirjan avulla. Oppilaiden uutiskokemuksia tutkittiin kuuden teemahaastattelun avulla, joiden osana oli myös tunnekarttatehtävä. Tutkimusstrategiana on monimenetelmällinen tutkimus. Tutkimuksen määrällinen mediapäiväkirja-aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja teemahaastatteluiden aineisto fenomenologisen analyysin keinoin. Mediapäiväkirja-aineisto vahvisti aiempien tutkimusten tuloksia kuudesluokkalaisten runsaasta viihdemediankäytöstä, jota kulutettiin erityisesti puhelimella. Mediapäiväkirjaan raportoitiin hyvin vähän luettuja uutisia, mutta haastatteluissa oppilaat pystyivät kertomaan monista ajankohtaisista uutisista suhteellisen tarkasti. Heidän uutislähteinä toimivat usein sosiaalisen median alustoilla ehdotetut personoidut uutiset. Haastatellut kertoivat uutisten herättävän tunteita. Negatiivisia tunteita heräsi varsinkin ilmastouutisia kohtaan. Uutisista keskusteltiin eniten perheen kesken, jossa yhteisinä huolia, arvoja ja kiinnostuksen kohteita jaettiin. Tutkimus osoitti, että läheisillä on suuri rooli lasten uutiskokemuksissa ja niiden käsittelyssä.
first_indexed 2020-10-12T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Immonen, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-12T11:35:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-12T11:35:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia uutismedioita kuudesluokkalaiset kuluttavat, millaisia uutiskokemuksia heill\u00e4 on ja kenen kanssa he jakavat\nuutiskokemuksiaan. Kuudesluokkalaiset ovat tutkitusti median suurkuluttajia,\nmutta median tunnevaikutuksista, kuten mediapeloista on hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa. Alakouluik\u00e4iset lapset kuluttavat uutisia v\u00e4hemm\u00e4n kuin nuoret ja aikuiset, mutta nykyisess\u00e4 mediaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 lastenkaan on vaikea v\u00e4ltty\u00e4 uutisilta. Uutismedian negatiivinen luonne voi altistaa lapsia my\u00f6s ik\u00e4ville tunnevaikutuksille, kuten mediapeloille ja ilmastoahdistukselle, joille lapset ja nuoret ovat erityisen alttiita.\nTutkimukseen osallistui yksi keskisuomalainen kuudes luokka, yhteens\u00e4 19\noppilasta, joiden mediank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 seurattiin viikon ajan mediap\u00e4iv\u00e4kirjan avulla.\nOppilaiden uutiskokemuksia tutkittiin kuuden teemahaastattelun avulla, joiden\nosana oli my\u00f6s tunnekarttateht\u00e4v\u00e4. Tutkimusstrategiana on monimenetelm\u00e4llinen tutkimus. Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen mediap\u00e4iv\u00e4kirja-aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja teemahaastatteluiden aineisto fenomenologisen analyysin keinoin.\n\nMediap\u00e4iv\u00e4kirja-aineisto vahvisti aiempien tutkimusten tuloksia kuudesluokkalaisten runsaasta viihdemediank\u00e4yt\u00f6st\u00e4, jota kulutettiin erityisesti puhelimella. Mediap\u00e4iv\u00e4kirjaan raportoitiin hyvin v\u00e4h\u00e4n luettuja uutisia, mutta haastatteluissa oppilaat pystyiv\u00e4t kertomaan monista ajankohtaisista uutisista suhteellisen tarkasti. Heid\u00e4n uutisl\u00e4htein\u00e4 toimivat usein sosiaalisen median alustoilla ehdotetut personoidut uutiset. Haastatellut kertoivat uutisten her\u00e4tt\u00e4v\u00e4n\ntunteita. Negatiivisia tunteita her\u00e4si varsinkin ilmastouutisia kohtaan. Uutisista\nkeskusteltiin eniten perheen kesken, jossa yhteisin\u00e4 huolia, arvoja ja kiinnostuksen kohteita jaettiin. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 l\u00e4heisill\u00e4 on suuri rooli lasten uutiskokemuksissa ja niiden k\u00e4sittelyss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-12T11:35:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-12T11:35:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010126176", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72117
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28ba1083-3b35-4b48-a823-7cb0eda5847a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010126176.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Immonen, Sami Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media nuoret mediakasvatus mediankäyttö medialukutaito tunteet mediaympäristö
title Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_full Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_fullStr Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_short Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_sort kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
title_txtP Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media nuoret mediakasvatus mediankäyttö medialukutaito tunteet mediaympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education media mediakasvatus medialukutaito mediankäyttö mediaympäristö nuoret tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72117 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010126176
work_keys_str_mv AT immonensami kuudesluokkalaistenuutiskokemuksia