Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa

Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat oikeudet osallisuuteen lastensuojelun sosiaalityössä ja tarkastelemassani arvioin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holmström, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72071
_version_ 1826225813624717312
author Holmström, Anniina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holmström, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holmström, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holmström, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat oikeudet osallisuuteen lastensuojelun sosiaalityössä ja tarkastelemassani arviointiprosessissa. Näin ollen on syytä tarkentaa, millaisia edellytyksiä osallisuuden toteutuminen asettaa työntekijöille ja työorganisaatioille. Harry Shier (2001) on kehittänyt osallisuuden tasomallin, johon peilaten lapsen osallisuutta voidaan kehittää. Malli toimii tutkielmassani taustateoriana, ja esitän tutkimuskysymykseni sen pohjalta. Etsin tutkimuskysymyksilläni vastauksia siihen, mitä edellytyksiä lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa luo työntekijälle ja työorganisaatiolle. Tarkastelen, millaisia toimintatapoja ja työmenetelmiä työntekijällä sekä työorganisaatiolla tulee olla, jotta lapsen osallisuus toteutuu YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (1989) mukaisesti. Tulokset antavat käytännön-läheistä tukea lapsen osallisuuden kehittämiseen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa. Toteutan tutkielman kirjallisuuskatsauksena. Määrittelen tutkielmassa lastensuojelun tarpeen arviointiprosessia ja tarkastelen lapsen osallisuutta lastensuojelun sosiaalityössä. Lapsen osallisuus näyttäytyy lastensuojelun sosiaalityössä vahvasti lapsen kuulemisena ja vaikuttamisen mahdollisuuksina. Tutkielmassani nousee esiin, että työntekijän ja työorganisaation rooli näiden toteutumisessa on merkittävä. Tutkielman keskeisten tulosten mukaan osallisuuden toteutuminen edellyttää, että työntekijä kohtaa lapsen lempeästi ja empaattisesti. Lisäksi työorganisaatiolta tulee saada tuki riittävään ajankäyttöön lapsen tapaamisissa. Tärkeää on myös tukea lasta ilmaisemaan näkemyksiään. Tässä työntekijän on käytettävä apuna lapselle ominaisia ilmaisumuotoja ja työvälineitä. Luottamuksellisen suhteen rakentamisessa tulee käyttää toiminnallisia menetelmiä lapsen kanssa. Oleellista on antaa lapselle tietoa sekä antaa lapsen vaikuttaa arviointiprosessin käytännön järjestelyihin. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että osallisuuden toteutuminen vaatii työntekijältä hyvin moninaista osaamista. Lastensuojelun sosiaalityön arviointiprosessissa ei kuitenkaan ole työorganisaation tasolla yhtenäisiä työntekijää velvoittavia rakenteita, joita työntekijä voisi hyödyntää lapsen osallisuutta kehittäessään.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mberg-Jakka, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holmstr\u00f6m, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-08T05:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-08T05:40:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehd\u00e4, jotta lapsen osallisuus toteutuu siin\u00e4. Lapsella on lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisesti vahvat oikeudet osallisuuteen lastensuojelun sosiaality\u00f6ss\u00e4 ja tarkastelemassani arviointiprosessissa. N\u00e4in ollen on syyt\u00e4 tarkentaa, millaisia edellytyksi\u00e4 osallisuuden toteutuminen asettaa ty\u00f6ntekij\u00f6ille ja ty\u00f6organisaatioille. Harry Shier (2001) on kehitt\u00e4nyt osallisuuden tasomallin, johon peilaten lapsen osallisuutta voidaan kehitt\u00e4\u00e4. Malli toimii tutkielmassani taustateoriana, ja esit\u00e4n tutkimuskysymykseni sen pohjalta. Etsin tutkimuskysymyksill\u00e4ni vastauksia siihen, mit\u00e4 edellytyksi\u00e4 lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa luo ty\u00f6ntekij\u00e4lle ja ty\u00f6organisaatiolle. Tarkastelen, millaisia toimintatapoja ja ty\u00f6menetelmi\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6organisaatiolla tulee olla, jotta lapsen osallisuus toteutuu YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (1989) mukaisesti. Tulokset antavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n-l\u00e4heist\u00e4 tukea lapsen osallisuuden kehitt\u00e4miseen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa. Toteutan tutkielman kirjallisuuskatsauksena. M\u00e4\u00e4rittelen tutkielmassa lastensuojelun tarpeen arviointiprosessia ja tarkastelen lapsen osallisuutta lastensuojelun sosiaality\u00f6ss\u00e4. Lapsen osallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy lastensuojelun sosiaality\u00f6ss\u00e4 vahvasti lapsen kuulemisena ja vaikuttamisen mahdollisuuksina. Tutkielmassani nousee esiin, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n ja ty\u00f6organisaation rooli n\u00e4iden toteutumisessa on merkitt\u00e4v\u00e4. Tutkielman keskeisten tulosten mukaan osallisuuden toteutuminen edellytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4 kohtaa lapsen lempe\u00e4sti ja empaattisesti. Lis\u00e4ksi ty\u00f6organisaatiolta tulee saada tuki riitt\u00e4v\u00e4\u00e4n ajank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n lapsen tapaamisissa. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 on my\u00f6s tukea lasta ilmaisemaan n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 apuna lapselle ominaisia ilmaisumuotoja ja ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4. Luottamuksellisen suhteen rakentamisessa tulee k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 toiminnallisia menetelmi\u00e4 lapsen kanssa. Oleellista on antaa lapselle tietoa sek\u00e4 antaa lapsen vaikuttaa arviointiprosessin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyihin. Tutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 osallisuuden toteutuminen vaatii ty\u00f6ntekij\u00e4lt\u00e4 hyvin moninaista osaamista. Lastensuojelun sosiaality\u00f6n arviointiprosessissa ei kuitenkaan ole ty\u00f6organisaation tasolla yhten\u00e4isi\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 velvoittavia rakenteita, joita ty\u00f6ntekij\u00e4 voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lapsen osallisuutta kehitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-08T05:40:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-08T05:40:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010086128", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten oikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72071
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6991815b-4ae7-4726-85ac-f7e5b40be7c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010086128.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holmström, Anniina Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa Sosiaalityö Social Work 210 lapsilähtöisyys arviointi lastensuojelu osallisuus lasten oikeudet sosiaalityö lapset (ikäryhmät)
title Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_full Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_fullStr Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_full_unstemmed Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_short Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_sort lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
title_txtP Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
topic Sosiaalityö Social Work 210 lapsilähtöisyys arviointi lastensuojelu osallisuus lasten oikeudet sosiaalityö lapset (ikäryhmät)
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö arviointi lapset (ikäryhmät) lapsilähtöisyys lasten oikeudet lastensuojelu osallisuus sosiaalityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010086128
work_keys_str_mv AT holmströmanniina lapsenosallisuudentoteutuminenlastensuojeluntarpeenarviointiprosessissa