Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä äidinkielen oppijaminäkuvan välistä yhteyttä ensimmäisellä luokalla. Vanhemmuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kerola, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72063
_version_ 1826225711454617600
author Kerola, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kerola, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kerola, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kerola, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä äidinkielen oppijaminäkuvan välistä yhteyttä ensimmäisellä luokalla. Vanhemmuustyyliä tutkittiin sen lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin, onko yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Tässä tutkimuksessa käytettiin 507 lapselta ja heidän äideiltään kerättyä aineistoa, joka sisältää haastattelemalla kerätyt lasten oppijaminäkuvaa koskevat itsearvioinnit ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä, sekä äitien vanhemmuustyyliä käsittelevän kyselylomakeaineiston. Aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Vanhemmuustyylin yhteyttä ensimmäisen luokan syksyn oppijaminäkuvaan tutkittiin Spearmanin korrelaatiokertoimella ja sukupuolieroja Fisherin z-muunnos –testillä. Vanhemmuustyylin yhteyttä oppijaminä-kuvan kehitykseen tarkasteltiin yksisuuntaisella varianssianalyysillä ja sukupuolieroja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että äidin behavioraalinen ja psykologinen kontrolli olivat tytöillä poikiin verrattuna voimakkaammassa yhteydessä äidinkielen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan alussa. Äidin lämpimyys oli myönteisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvan kehitykseen, kun taas äidinkielen kohdalla vastaavaa yhteyttä ei ollut. Vanhemman lämpimyys vahvistaa lasten myönteistä käsitystä omista kyvyistä ja osaamisesta.
first_indexed 2020-10-07T20:02:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kerola, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-07T05:44:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-07T05:44:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72063", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhemmuustyylin, ja koulunk\u00e4yntiin merkitt\u00e4v\u00e4sti vaikuttavan oppijamin\u00e4kuvan v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin \u00e4idin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sek\u00e4 \u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuvan v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Vanhemmuustyyli\u00e4 tutkittiin sen l\u00e4mpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, onko yhteys erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin 507 lapselta ja heid\u00e4n \u00e4ideilt\u00e4\u00e4n ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 haastattelemalla ker\u00e4tyt lasten oppijamin\u00e4kuvaa koskevat itsearvioinnit ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, sek\u00e4 \u00e4itien vanhemmuustyyli\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4n kyselylomakeaineiston. Aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Vanhemmuustyylin yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan syksyn oppijamin\u00e4kuvaan tutkittiin Spearmanin korrelaatiokertoimella ja sukupuolieroja Fisherin z-muunnos \u2013testill\u00e4. Vanhemmuustyylin yhteytt\u00e4 oppijamin\u00e4-kuvan kehitykseen tarkasteltiin yksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4 ja sukupuolieroja kaksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 \u00e4idin behavioraalinen ja psykologinen kontrolli olivat tyt\u00f6ill\u00e4 poikiin verrattuna voimakkaammassa yhteydess\u00e4 \u00e4idinkielen oppijamin\u00e4kuvaan ensimm\u00e4isen luokan alussa. \u00c4idin l\u00e4mpimyys oli my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 matematiikan oppijamin\u00e4kuvan kehitykseen, kun taas \u00e4idinkielen kohdalla vastaavaa yhteytt\u00e4 ei ollut. Vanhemman l\u00e4mpimyys vahvistaa lasten my\u00f6nteist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 omista kyvyist\u00e4 ja osaamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-07T05:44:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-07T05:44:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idin vanhemmuustyylin yhteys lapsen \u00e4idinkielen ja matematiikan oppijamin\u00e4kuvaan ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010076119", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72063
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e7edaa5-61e5-4060-a612-4088bcc05aae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010076119.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kerola, Aino Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla vanhemmuustyyli oppijaminäkuva ensimmäinen luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vanhemmuus sukupuoli minäkuva vanhemmat lapset (ikäryhmät) sukupuolierot äidinkieli matematiikka äidit
title Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_full Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_fullStr Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_full_unstemmed Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_short Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_sort äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
title_txtP Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
topic vanhemmuustyyli oppijaminäkuva ensimmäinen luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vanhemmuus sukupuoli minäkuva vanhemmat lapset (ikäryhmät) sukupuolierot äidinkieli matematiikka äidit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ensimmäinen luokka lapset (ikäryhmät) matematiikka minäkuva oppijaminäkuva sukupuoli sukupuolierot vanhemmat vanhemmuus vanhemmuustyyli äidinkieli äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72063 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010076119
work_keys_str_mv AT kerolaaino äidinvanhemmuustyylinyhteyslapsenäidinkielenjamatematiikanoppijaminäkuvaanensimmäisel