Dark patterns and their use in e-commerce

Kilpailu verkkokaupan alalla on johtanut erilaisten strategioiden käyttöönottoon asiakkaiden sitouttamiseksi. Jotkut verkkokauppatoimijat ovat siirtyneet käyttämään ”digitaalisia tönäisyjä”, jotka ohjaavat kuluttajaa ostoprosessin läpi. Toiset taas ovat alkaneet hyödyntää sivuillaan ”synkkiä suunnit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevala, Emma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72034
_version_ 1826225815898030080
author Nevala, Emma
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevala, Emma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevala, Emma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevala, Emma
datasource_str_mv jyx
description Kilpailu verkkokaupan alalla on johtanut erilaisten strategioiden käyttöönottoon asiakkaiden sitouttamiseksi. Jotkut verkkokauppatoimijat ovat siirtyneet käyttämään ”digitaalisia tönäisyjä”, jotka ohjaavat kuluttajaa ostoprosessin läpi. Toiset taas ovat alkaneet hyödyntää sivuillaan ”synkkiä suunnittelumalleja”, Synkät suunnittelumallit ovat käyttöliittymä-elementtejä, jotka pyrkivät manipuloimaan käyttäjää tekemään tiettyjä valintoja, joita he eivät olisi tehneet, mikäli heillä olisi ollut mahdollisuus valita toisin. Tässä tutkielmassa on kolme tutkimuskysymystä: 1.) Mitä ovat synkät suunnittelumallit? 2.) Miksi synkät suunnittelumallit toimivat? 3.) Miksi synkkiä suunnittelumalleja käytetään verkkokaupoissa? Tämä tutkielma määrittelee synkät suunnittelumallit ”tarkoituksellisina, harhaanjohtavina suunnitteluratkaisuina, jotka hyödyntävät tietämystä psykologiasta. Käyttäjää manipuloidaan tekemään päätöksiä, jotka ovat tahattomia ja tahtomattomia, luoden arvoa yritykselle, joka käyttää näitä synkkiä suunnittelumalleja”. Synkkien suunnittelumallien toimivuuden taustalla on neljä tekijää: teknologiset, kognitiiviset, sosiaaliset ja motivationaaliset tekijät. Jokaista näistä tekijöistä tarkastellaan yksityiskohtaisesti. Synkkiä suunnittelumalleja käytetään yleisesti verkkokaupassa. Synkkien suunnittelumallien yleistyminen on johtanut niiden käyttöönottoon laajemmalla mittakaavalla. Synkkiä suunnittelumalleja käytetään sitouttamaan asiakkaita, ja tämän sitoutumisen on tunnistettu olevan yhteydessä liikevoittoon. Tiukka aikataulu ja budjetti ovat johtaneet siihen, että sivustoja suunnitellessa ei keskitytä kokonaisvaltaiseen käyttäjäkokemukseen, vaan pyritään tuottamaan arvoa osakkeenomistajille. Viimeiseksi, jotkut tutkijat argumentoivat, että synkkien suunnittelumallien yleisyys johtuu eettisen painotuksen vähäisyydestä suunnittelijoiden tutkinto-ohjelmissa. Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii valaisemaan synkkien suunnittelumallien käsitettä ja selittämään syitä niiden käytön taustalla. Se pyrkii myös argumentoimaan miksi synkkien suunnittelumallien käyttö ei ole hyväksi, ja tuo esiin uusia tutkimusaiheita tulevaisuudelle. Growing competition in the field of e-commerce has led retailers to adopt different strategies to engage users and guide them through the digital buying process. Some retailers use digital nudges that aim to guide user through the shopping process. Some e-commerce sites have resorted to the use of dark patterns – user interface elements that manipulate the user into making a choice they might not have made, had they had the chance to choose freely. This thesis has three research questions: 1.) What are dark patterns? 2.) Why do dark patterns work? 3.) Why are dark patterns used in e-commerce? This thesis defines dark patterns as “intentional, deceptive design decisions that were made to take advantage of psychology, to manipulate the user into making decisions that were unintended and unwanted; creating value for the service that employs them”. There seems to be four factors that explain the effectiveness of dark patterns: technological, cognitive, social and motivational. Each of these factors is looked at in detail. Dark patterns are widely used in e-commerce. The prevalence of dark patterns has created an industrial drift that has led to the adoption of dark patterns on a much larger scale. Dark patterns have also been used to promote customer engagement, which, in turn, has been associated with higher levels of economic success. Short deadlines and tight budgets have led designers to focus on creating a “happy path” that might not take into account the whole user experience, but instead focuses on filling shareholders’ goals. Lastly, some researchers argue that the prevalence of dark patterns can be accounted to the lack of ethics education in design curriculums. This literature review aims to shine light on dark patterns and the reasons behind their use in e-commerce. It also argues why e-commerce retailers should not use dark patterns on their site and brings forth topics for future research.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jorma, Kypp\u00f6", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevala, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-06T06:06:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-06T06:06:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kilpailu verkkokaupan alalla on johtanut erilaisten strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon asiakkaiden sitouttamiseksi. Jotkut verkkokauppatoimijat ovat siirtyneet k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n \u201ddigitaalisia t\u00f6n\u00e4isyj\u00e4\u201d, jotka ohjaavat kuluttajaa ostoprosessin l\u00e4pi. Toiset taas ovat alkaneet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sivuillaan \u201dsynkki\u00e4 suunnittelumalleja\u201d, Synk\u00e4t suunnittelumallit ovat k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4-elementtej\u00e4, jotka pyrkiv\u00e4t manipuloimaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4 tekem\u00e4\u00e4n tiettyj\u00e4 valintoja, joita he eiv\u00e4t olisi tehneet, mik\u00e4li heill\u00e4 olisi ollut mahdollisuus valita toisin.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on kolme tutkimuskysymyst\u00e4: 1.) Mit\u00e4 ovat synk\u00e4t suunnittelumallit? 2.) Miksi synk\u00e4t suunnittelumallit toimivat? 3.) Miksi synkki\u00e4 suunnittelumalleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n verkkokaupoissa?\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma m\u00e4\u00e4rittelee synk\u00e4t suunnittelumallit \u201dtarkoituksellisina, harhaanjohtavina suunnitteluratkaisuina, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t tiet\u00e4myst\u00e4 psykologiasta. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4 manipuloidaan tekem\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, jotka ovat tahattomia ja tahtomattomia, luoden arvoa yritykselle, joka k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 synkki\u00e4 suunnittelumalleja\u201d. \n\nSynkkien suunnittelumallien toimivuuden taustalla on nelj\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: teknologiset, kognitiiviset, sosiaaliset ja motivationaaliset tekij\u00e4t. Jokaista n\u00e4ist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 tarkastellaan yksityiskohtaisesti.\n\nSynkki\u00e4 suunnittelumalleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisesti verkkokaupassa. Synkkien suunnittelumallien yleistyminen on johtanut niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon laajemmalla mittakaavalla. Synkki\u00e4 suunnittelumalleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sitouttamaan asiakkaita, ja t\u00e4m\u00e4n sitoutumisen on tunnistettu olevan yhteydess\u00e4 liikevoittoon. Tiukka aikataulu ja budjetti ovat johtaneet siihen, ett\u00e4 sivustoja suunnitellessa ei keskityt\u00e4 kokonaisvaltaiseen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen, vaan pyrit\u00e4\u00e4n tuottamaan arvoa osakkeenomistajille. Viimeiseksi, jotkut tutkijat argumentoivat, ett\u00e4 synkkien suunnittelumallien yleisyys johtuu eettisen painotuksen v\u00e4h\u00e4isyydest\u00e4 suunnittelijoiden tutkinto-ohjelmissa. \n\nT\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsaus pyrkii valaisemaan synkkien suunnittelumallien k\u00e4sitett\u00e4 ja selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n syit\u00e4 niiden k\u00e4yt\u00f6n taustalla. Se pyrkii my\u00f6s argumentoimaan miksi synkkien suunnittelumallien k\u00e4ytt\u00f6 ei ole hyv\u00e4ksi, ja tuo esiin uusia tutkimusaiheita tulevaisuudelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Growing competition in the field of e-commerce has led retailers to adopt different strategies to engage users and guide them through the digital buying process. Some retailers use digital nudges that aim to guide user through the shopping process. Some e-commerce sites have resorted to the use of dark patterns \u2013 user interface elements that manipulate the user into making a choice they might not have made, had they had the chance to choose freely.\n\nThis thesis has three research questions: 1.) What are dark patterns? 2.) Why do dark patterns work? 3.) Why are dark patterns used in e-commerce?\n\nThis thesis defines dark patterns as \u201cintentional, deceptive design decisions that were made to take advantage of psychology, to manipulate the user into making decisions that were unintended and unwanted; creating value for the service that employs them\u201d.\nThere seems to be four factors that explain the effectiveness of dark patterns: technological, cognitive, social and motivational. Each of these factors is looked at in detail. \n\nDark patterns are widely used in e-commerce. The prevalence of dark patterns has created an industrial drift that has led to the adoption of dark patterns on a much larger scale. Dark patterns have also been used to promote customer engagement, which, in turn, has been associated with higher levels of economic success. Short deadlines and tight budgets have led designers to focus on creating a \u201chappy path\u201d that might not take into account the whole user experience, but instead focuses on filling shareholders\u2019 goals. Lastly, some researchers argue that the prevalence of dark patterns can be accounted to the lack of ethics education in design curriculums. \n\nThis literature review aims to shine light on dark patterns and the reasons behind their use in e-commerce. It also argues why e-commerce retailers should not use dark patterns on their site and brings forth topics for future research.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-06T06:06:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-06T06:06:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dark patterns", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital nudges", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dark patterns and their use in e-commerce", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010066090", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "electronic commerce", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72034
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff7bdf4a-1e20-4979-aa3d-1d754a803c31\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010066090.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevala, Emma Dark patterns and their use in e-commerce dark patterns digital nudges Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa electronic commerce
title Dark patterns and their use in e-commerce
title_full Dark patterns and their use in e-commerce
title_fullStr Dark patterns and their use in e-commerce Dark patterns and their use in e-commerce
title_full_unstemmed Dark patterns and their use in e-commerce Dark patterns and their use in e-commerce
title_short Dark patterns and their use in e-commerce
title_sort dark patterns and their use in e commerce
title_txtP Dark patterns and their use in e-commerce
topic dark patterns digital nudges Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa electronic commerce
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede dark patterns digital nudges electronic commerce verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010066090
work_keys_str_mv AT nevalaemma darkpatternsandtheiruseinecommerce