Eriyttäminen fysiikan opetuksessa tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta

Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja toiminnallisessa termospulloprojektissa. Aineisto analysoitiin aineistolä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontkanen, Katariina
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71953
_version_ 1826225709989756928
author Kontkanen, Katariina
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kontkanen, Katariina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kontkanen, Katariina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kontkanen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja toiminnallisessa termospulloprojektissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä, jossa litteroituun aineistoon tutustuttiin lukemalla ja tekemällä aineistosta tiivistelmä, josta nousi esille keskeiset alustavat aiheet. Näistä aiheista muodostettiin teemoja, joita tyypiteltiin kussakin teemassa käsiteltyjen aiheiden avulla. Havainnoiduilla oppitunneilla kirjoitettujen muistiinpanojen sekä teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin fenomenologisella analyysilla, jonka jälkeen kirjoitettiin kuvaus havainnoinnista kokonaisuutena. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua eriyttämiseen ilmiönä, selvittää opettajien käsityksiä ja kokemuksia eriyttämisestä sekä sitä, millä tavalla opettajat eriyttivät fysiikan opetusta ja millä tavoin tämä näkyi oppitunneilla. Tutkimuksessa opettajilla oli monia eri keinoja eriyttää opetusta erilaisissa tilanteissa. Opettajat kuitenkin painottivat opetuksen eriyttämistä alaspäin ja kokivat sen tärkeämmäksi kuin ylöspäin eriyttämisen. Lisäksi opettajilla oli eroja siinä, miten he käsittivät eriyttämisen, sillä osa opettajista käsitti eriyttämisen laajasti oppilaiden yksilöllisyyden huomioimisena oppitunneilla, kun taas osa käsitti eriyttämisen varsin suppeasti vain tehtävien helpottamisena ja monipuolisina opetusmenetelminä. Eriyttämistä tehtiin kokeellisessa työskentelyssä, koetilanteessa sekä opettajajohtoisessa opetuksessa runsaasti. Kuitenkin erilaisten tilojen hyödyntäminen, oppilaan omaan tahtiin etenemisen mahdollistaminen ja erilaisten materiaalien käyttäminen oli vähäistä.
first_indexed 2020-10-01T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontkanen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-01T05:11:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-01T05:11:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viitt\u00e4 aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 yl\u00e4koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja toiminnallisessa termospulloprojektissa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 analyysill\u00e4, jossa\nlitteroituun aineistoon tutustuttiin lukemalla ja tekem\u00e4ll\u00e4 aineistosta tiivistelm\u00e4, josta nousi esille keskeiset alustavat aiheet. N\u00e4ist\u00e4 aiheista muodostettiin teemoja,\njoita tyypiteltiin kussakin teemassa k\u00e4siteltyjen aiheiden avulla. Havainnoiduilla oppitunneilla kirjoitettujen muistiinpanojen sek\u00e4 teemahaastattelujen avulla ker\u00e4tty\naineisto analysoitiin fenomenologisella analyysilla, jonka j\u00e4lkeen kirjoitettiin kuvaus havainnoinnista kokonaisuutena.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli tutustua eriytt\u00e4miseen ilmi\u00f6n\u00e4, selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia eriytt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, mill\u00e4 tavalla opettajat eriyttiv\u00e4t\nfysiikan opetusta ja mill\u00e4 tavoin t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi oppitunneilla. Tutkimuksessa opettajilla oli monia eri keinoja eriytt\u00e4\u00e4 opetusta erilaisissa tilanteissa. Opettajat kuitenkin painottivat opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 alasp\u00e4in ja kokivat sen t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi kuin yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen. Lis\u00e4ksi opettajilla oli eroja siin\u00e4, miten he k\u00e4sittiv\u00e4t eriytt\u00e4misen, sill\u00e4 osa opettajista k\u00e4sitti eriytt\u00e4misen laajasti oppilaiden yksil\u00f6llisyyden huomioimisena oppitunneilla, kun taas osa k\u00e4sitti eriytt\u00e4misen varsin suppeasti vain teht\u00e4vien helpottamisena ja monipuolisina opetusmenetelmin\u00e4. Eriytt\u00e4mist\u00e4 tehtiin kokeellisessa ty\u00f6skentelyss\u00e4, koetilanteessa sek\u00e4 opettajajohtoisessa opetuksessa runsaasti. Kuitenkin erilaisten tilojen hy\u00f6dynt\u00e4minen, oppilaan omaan tahtiin etenemisen mahdollistaminen ja erilaisten materiaalien k\u00e4ytt\u00e4minen oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-01T05:11:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-01T05:11:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4misen k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eriytt\u00e4minen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus er\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun opettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 ja toiminnasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010016033", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71953
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52240107-fa38-4430-a203-86ac8b7ab348\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010016033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontkanen, Katariina Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta eriyttämisen käsitykset fysiikan opetus Fysiikka Physics 4021 aineenopettajat eriyttäminen opetus opettajat käsitykset fysiikka
title Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_full Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_fullStr Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_full_unstemmed Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_short Eriyttäminen fysiikan opetuksessa
title_sort eriyttäminen fysiikan opetuksessa tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_sub tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
title_txtP Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
topic eriyttämisen käsitykset fysiikan opetus Fysiikka Physics 4021 aineenopettajat eriyttäminen opetus opettajat käsitykset fysiikka
topic_facet 4021 Fysiikka Physics aineenopettajat eriyttäminen eriyttämisen käsitykset fysiikan opetus fysiikka käsitykset opettajat opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010016033
work_keys_str_mv AT kontkanenkatariina eriyttäminenfysiikanopetuksessatapaustutkimuseräänyläkoulunopettajiennäkemyks