Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana

Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita tunnetaitokasvatuksen materiaaleja. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto to...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Manninen, Noora, Huttunen, Janesa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71946
_version_ 1826225800512274432
author Manninen, Noora Huttunen, Janesa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Noora Huttunen, Janesa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Noora Huttunen, Janesa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita tunnetaitokasvatuksen materiaaleja. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineisto toukokuussa 2020 sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Varhaiskasvattajan materiaalipankki -ryhmässä. Kyselyyn vastasi 20 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia tai varhaiskasvatuksen sosionomeja. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa on osin hyödynnetty määrällisen analysoinnin keinoja. Tutkimustuloksista selviää, että tunnetaitokasvatuksella on kasvava merkitys ja se nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Tunnetaitokasvatusta toteutetaan sekä suunnitellusti että spontaanisti. Tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen apuna käytetään eniten lastenkirjallisuutta, valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja ja draamakasvatusta. Lisäksi tunnetaitokasvatusta toteutetaan arjessa esimerkiksi tunteita sanoittamalla sekä keskustelemalla lasten kanssa päivän tapahtumista. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat enemmän valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja sekä lisäkoulutusta tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Valmiit tunnetaitokasvatusmateriaalit koetaan pääsääntöisesti helposti sovellettaviksi lapsiryhmän tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat tunnetaitokasvatuksen luovan pohjaa lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sekä tulevaisuuden taidoille.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rissanen, Mari-Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttunen, Janesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-30T12:06:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-30T12:06:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71946", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita tunnetaitokasvatuksen materiaaleja. \nTutkimus toteutettiin ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineisto toukokuussa 2020 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 Webropol-kyselyll\u00e4. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebookin Varhaiskasvattajan materiaalipankki -ryhm\u00e4ss\u00e4. Kyselyyn vastasi 20 tutkittavaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia tai varhaiskasvatuksen sosionomeja. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimuksessa on osin hy\u00f6dynnetty m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen analysoinnin keinoja. \nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tunnetaitokasvatuksella on kasvava merkitys ja se n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana varhaiskasvatusta. Tunnetaitokasvatusta toteutetaan sek\u00e4 suunnitellusti ett\u00e4 spontaanisti. Tunnetaitokasvatuksen toteuttamisen apuna k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten lastenkirjallisuutta, valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja ja draamakasvatusta. Lis\u00e4ksi tunnetaitokasvatusta toteutetaan arjessa esimerkiksi tunteita sanoittamalla sek\u00e4 keskustelemalla lasten kanssa p\u00e4iv\u00e4n tapahtumista. \nTutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat enemm\u00e4n valmiita tunnetaitokasvatusmateriaaleja sek\u00e4 lis\u00e4koulutusta tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Valmiit tunnetaitokasvatusmateriaalit koetaan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti helposti sovellettaviksi lapsiryhm\u00e4n tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat tunnetaitokasvatuksen luovan pohjaa lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehitykselle sek\u00e4 tulevaisuuden taidoille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-30T12:06:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-30T12:06:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaitokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009306021", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71946
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9fa785d-3b97-4e84-b2f8-5f6b8d5d55b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009306021.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Noora Huttunen, Janesa Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunnetaidot tunteet sosioemotionaaliset taidot tunnekasvatus
title Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_full Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_fullStr Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_short Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_sort tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_txtP Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
topic tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunnetaidot tunteet sosioemotionaaliset taidot tunnekasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot tunnekasvatus tunnetaidot tunnetaitokasvatus tunteet varhaiskasvatuksen opettaja varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71946 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009306021
work_keys_str_mv AT manninennoora tunnetaitokasvatusvarhaiskasvatuksenopettajienkuvaamana