Dysleksia puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen

Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli sel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikola, Elli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71904
Description
Summary:Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako lukihäiriöisten alakouluikäisten lasten puheen prosessointi tai kognitiivinen suoriutuminen normaalisti lukevista lapsista ja lisäksi selvitettiin, eroavatko kaksi normaalisti lukevaa ryhmää toisistaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien yhteyksiä. Tutkittavista 30 oli lukihäiriöisiä lapsia, 51 lukihäiriön perinnöllisen alttiuden omaavia normaalisti lukevia lapsia ja 58 kontrolliryhmään kuuluvia normaalisti lukevia. Puheen prosessointia tutkittiin kuunteluttamalla lapsilla kahta erilaista epäsanaa (/at:a/ ja /ata/) ja tarkastelemalla näistä syntyneitä herätevasteita. Kognitiivisia taitoja mitattiin WISC-Ⅲ:n yhdeksällä osatestillä ja puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliset korrelaatiot tutkittiin. Puheen prosessoinnin osalta lukihäiriöryhmä poikkesi molemmista normaalisti lukevista ryhmistä oikealta otsalohkolta ja vasemmalta päälakilohkolta mitattujen vasteiden kohdalla. Kognitiivisten taitojen osalta lukihäiriöryhmä suoriutui heikommin kolmessa kognitiivisessa tehtävässä verrattuna kontrolliryhmään: kuutiosarjoissa, laskutehtävissä ja numerosarjoissa. Tutkimuksessa löydettiin myös yhteyksiä puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliltä. Nämä yhteydet todettiin lukihäiriöryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja kuutiotehtävien sekä sanavaraston tehtävien väliltä ja kontrolliryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja merkkikokeen, sekä vasemman päälakilohkoaivovasteen ja laskutehtävien sekä merkkikokeen väliltä. Tulosten perusteella päädyttiin toteamaan, että lukihäiriöisten lasten puheen prosessointi on poikkeavaa ja osittain myös heidän kognitiivinen suoriutumisensa. Puheen prosessoinnin vaikeudet selittyvät lukihäiriöön liittyvillä synnynnäisillä fonologisilla vaikeuksilla, kun taas kognitiivisen suoriutumisen heikkoudet voivat selittyä lukihäiriölle tyypillisellä kielellisen aineksen prosessoinnin tai verbaalisen lyhytkestoisen muistin vaikeuksilla, tarkkaavuuden ylläpidon tai motivaation vaikeuksilla ja prosessoinnin hitaudella tai visuokonstruktiivisen toiminnan häiriöillä. Lisätutkimus olisi kuitenkin tarpeen. Myös puheen prosessoinnin ja kognitiivisten taitojen yhteyksiä tulisi tutkia lisää tulevaisuudessa.