”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa

Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, mikä tekee valmistavan opettajan työnkuvasta erilaisen verrattuna muiden opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ranta, Pauliina, Mustonen, Rita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71901
_version_ 1826225705241804800
author Ranta, Pauliina Mustonen, Rita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ranta, Pauliina Mustonen, Rita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ranta, Pauliina Mustonen, Rita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ranta, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, mikä tekee valmistavan opettajan työnkuvasta erilaisen verrattuna muiden opettajien työnkuvaan. Tässä tutkimuksessa olemme selvittäneet valmistavan opetuksen opettajien ammatillisen identiteetin kehittymistä moninaisten työnkuvien ja roolien keskellä. Valmistavan opetuksen kontekstia ymmärtääksemme tutkimme myös opettajien merkityksellisiksi kokemia päämääriä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi valmistavan luokan opettajaa kolmesta eri kaupungista. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää noudattaen. Tulosten perusteella aikaisemmat kokemukset, koulutukset ja ristiriidat ovat merkittäviä tekijöitä opettajien ammatillisen identiteetin kehittymisessä: kehittyminen näkyy opettajien pedagogiikassa ja heijastuu opetuksen tavoitteisiin. Tärkeimmiksi tavoitteiksi opettajat kokivat turvallisuuden tunteen luomisen, suomen kielen oppimisen ja koululaisena olemisen taidot. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ammatillisen identiteetin kehittyminen on dynaaminen ja koko elämän kehittyvä prosessi. Sen kehittyminen heijastuu koko opetuksen toteutukseen. Tutkimuksemme tuo tietoa opettajan ammatillisesta kehittymisestä monikulttuurisessa ympäristössä.
first_indexed 2020-09-28T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranta, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Rita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T06:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T06:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71901", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sek\u00e4 yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta. Se tarjoaa oppilaille\ntietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sek\u00e4 koulussa olemiseen, mik\u00e4 tekee valmistavan opettajan ty\u00f6nkuvasta erilaisen verrattuna muiden opettajien ty\u00f6nkuvaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olemme selvitt\u00e4neet valmistavan opetuksen opettajien ammatillisen identiteetin kehittymist\u00e4 moninaisten ty\u00f6nkuvien ja roolien keskell\u00e4. Valmistavan opetuksen kontekstia ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4ksemme tutkimme my\u00f6s opettajien merkityksellisiksi kokemia p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi valmistavan luokan opettajaa kolmesta eri kaupungista. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4 noudattaen.\n\nTulosten perusteella aikaisemmat kokemukset, koulutukset ja ristiriidat ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 opettajien ammatillisen identiteetin kehittymisess\u00e4:\nkehittyminen n\u00e4kyy opettajien pedagogiikassa ja heijastuu opetuksen tavoitteisiin. T\u00e4rkeimmiksi tavoitteiksi opettajat kokivat turvallisuuden tunteen luomisen, suomen kielen oppimisen ja koululaisena olemisen taidot.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 ammatillisen identiteetin kehittyminen on dynaaminen ja koko el\u00e4m\u00e4n kehittyv\u00e4 prosessi. Sen kehittyminen heijastuu koko opetuksen toteutukseen. Tutkimuksemme tuo tietoa opettajan ammatillisesta kehittymisest\u00e4 monikulttuurisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T06:03:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T06:03:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dPsykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja\u2026 oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen\u201d : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285976", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71901
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f1de68b-28f3-4c40-9b7d-3fb484f14bfa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009285976.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranta, Pauliina Mustonen, Rita ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kulttuurienvälisyys kompetenssi opetus valmistava opetus monikulttuurisuus ammatti-identiteetti opettajuus identiteetti maahanmuuttajat
title ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_full ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_fullStr ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_full_unstemmed ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_short ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen”
title_sort psykologi suomen opettaja matematiikan opettaja oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_sub opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
title_txtP ”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja... oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kulttuurienvälisyys kompetenssi opetus valmistava opetus monikulttuurisuus ammatti-identiteetti opettajuus identiteetti maahanmuuttajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti identiteetti kompetenssi kulttuurienvälisyys maahanmuuttajat monikulttuurisuus opettajuus opetus valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285976
work_keys_str_mv AT rantapauliina psykologisuomenopettajamatematiikanopettajaoppaanasuomalaiseenkulttuuriinjakaikkee