Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla opettajanäkökulma

Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tavoitteena oli selvittää, millaisia tunnusomaisia pi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtola, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71899
_version_ 1826225766992445440
author Lehtola, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtola, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtola, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtola, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tavoitteena oli selvittää, millaisia tunnusomaisia piirteitä opettajat tunnistivat lasten vertaissuhteissa, sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa sekä niiden kehittymisessä esiopetuksen ja ensimmäisen luokan aikana ja millaisena opettajat kokivat oman roolinsa vertaissuhteiden ja taitojen tukijoina. Lisätieto on tarpeen, jotta koulun arkea ja käytäntöjä voidaan kehittää koulupolkuaan aloittavien lasten vertaissuhteita, sosiaalisten ja tunnetaitojen kehittymistä sekä koulunkäyntiä parhaiten tukeviksi. Tutkimuksessa käytetty haastatteluaineisto oli kerätty Jyväskylän yliopistossa toteutetun DALFA–tutkimusprojektin yhteydessä vuosina 2016 ja 2018. Aineisto koostui seitsemästä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 33 esiopetuksen ja ensimmäisen luokan opettajaa. Analyysissä sovellettiin aineistopohjaista, induktiivista temaattista analyysiä. Haastattelurunko, opettajien vastaukset sekä oma kiinnostukseni vertaissuhteita ja niissä kehittyviä taitoja kohtaan ohjasivat analyysiä ja teemoittelua. Esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla tapahtuvat muutokset ryhmätasolla, kuten uusi ryhmä, ryhmäkoon kasvu sekä lasten samanikäisyys, vaikuttivat opettajien näkemyksen mukaan lasten vertaissuhteisiin. Myös kavereiden merkityksen kasvu, Itsenäistymisen lisääntyminen sekä lisääntyvä vapaa-ajan viettäminen kavereiden kanssa olivat olennainen osa 6–7-vuotiaiden vertaissuhteita. Opettajat ymmärsivät merkittävän roolinsa lasten vertaissuhteiden tukijoina, esimerkiksi lasten ryhmäyttämisessä, sekä tiedostivat lapsuuden kaverisuhteiden merkityksen myös tulevaisuuden kannalta. Opettajat kokivat yksilöllisten erojen lasten sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa korostuvan koulupolun alkuvuosina, ja sosiaalisten ja emotionaalisten valmiuksien opettaminen, niiden oppiminen ja kehittyminen nähtiin ensisijaisena tavoitteena. Opettajat tiedostivat heidän tarjoamansa tuen ja esimerkin olevan tärkeitä. He kokivat sosiaalisten taitojen harjoittelun sekä tunteista puhumisen ja tunneilmaisun harjoittelemisen auttavan lapsia kehittymään taidoissaan ja olevan yhteydessä aidoissa sosiaalisissa tilanteissa ja vertaissuhteissa pärjäämiseen. Tässä tutkielmassa korostetaan vertaissuhteiden sekä sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen merkitystä koulussa akateemisten taitojen rinnalla sekä osoitetaan opettajien olevan tietoisia lasten suhteiden ja taitojen kehittymisen ja tukemisen tärkeydestä sekä omasta merkittävästä roolistaan. Koulun käytänteitä ja toimintatapoja on jatkossakin tärkeää kehittää siten, että lasten keskinäiset suhteet voivat kehittyvät mahdollisimman myönteisesti, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittelu lisääntyy ja taidot voivat entisestään kehittyä tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
first_indexed 2020-09-28T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtola, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T05:58:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T05:58:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sek\u00e4 opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunnusomaisia piirteit\u00e4 opettajat tunnistivat lasten vertaissuhteissa, sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa sek\u00e4 niiden kehittymisess\u00e4 esiopetuksen ja ensimm\u00e4isen luokan aikana ja millaisena opettajat kokivat oman roolinsa vertaissuhteiden ja taitojen tukijoina. Lis\u00e4tieto on tarpeen, jotta koulun arkea ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 koulupolkuaan aloittavien lasten vertaissuhteita, sosiaalisten ja tunnetaitojen\nkehittymist\u00e4 sek\u00e4 koulunk\u00e4ynti\u00e4 parhaiten tukeviksi. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty haastatteluaineisto oli ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutetun DALFA\u2013tutkimusprojektin yhteydess\u00e4 vuosina 2016 ja 2018. Aineisto koostui seitsem\u00e4st\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 33 esiopetuksen\nja ensimm\u00e4isen luokan opettajaa. Analyysiss\u00e4 sovellettiin aineistopohjaista, induktiivista temaattista analyysi\u00e4. Haastattelurunko, opettajien vastaukset sek\u00e4 oma kiinnostukseni vertaissuhteita ja niiss\u00e4 kehittyvi\u00e4 taitoja kohtaan ohjasivat analyysi\u00e4 ja teemoittelua.\nEsiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla tapahtuvat muutokset ryhm\u00e4tasolla, kuten uusi ryhm\u00e4, ryhm\u00e4koon kasvu sek\u00e4 lasten samanik\u00e4isyys, vaikuttivat opettajien n\u00e4kemyksen mukaan lasten vertaissuhteisiin. My\u00f6s kavereiden merkityksen kasvu, Itsen\u00e4istymisen lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 vapaa-ajan viett\u00e4minen kavereiden kanssa olivat olennainen osa 6\u20137-vuotiaiden vertaissuhteita. Opettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4n roolinsa lasten vertaissuhteiden tukijoina, esimerkiksi lasten ryhm\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, sek\u00e4 tiedostivat lapsuuden kaverisuhteiden merkityksen my\u00f6s tulevaisuuden kannalta. Opettajat kokivat yksil\u00f6llisten erojen lasten sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa korostuvan koulupolun alkuvuosina, ja sosiaalisten ja emotionaalisten valmiuksien opettaminen, niiden oppiminen ja kehittyminen n\u00e4htiin ensisijaisena tavoitteena. Opettajat tiedostivat heid\u00e4n tarjoamansa tuen ja esimerkin olevan t\u00e4rkeit\u00e4. He kokivat sosiaalisten taitojen harjoittelun sek\u00e4 tunteista puhumisen ja tunneilmaisun harjoittelemisen auttavan lapsia kehittym\u00e4\u00e4n taidoissaan ja olevan yhteydess\u00e4 aidoissa sosiaalisissa tilanteissa ja vertaissuhteissa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa korostetaan vertaissuhteiden sek\u00e4 sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen merkityst\u00e4 koulussa akateemisten taitojen rinnalla sek\u00e4 osoitetaan opettajien olevan tietoisia lasten\nsuhteiden ja taitojen kehittymisen ja tukemisen t\u00e4rkeydest\u00e4 sek\u00e4 omasta merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 roolistaan. Koulun k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja toimintatapoja on jatkossakin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 siten, ett\u00e4 lasten keskin\u00e4iset suhteet voivat kehittyv\u00e4t mahdollisimman my\u00f6nteisesti, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittelu lis\u00e4\u00e4ntyy ja taidot voivat entisest\u00e4\u00e4n kehitty\u00e4 tutussa ja turvallisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T05:58:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T05:58:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vertaissuhteet sek\u00e4 sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla : opettajan\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71899
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67688822-0454-413c-b8c4-5ca0b39b6f0f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009285974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtola, Minna Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma ensimmäinen luokka opettajanäkökulma Psykologia Psychology 202 sosiaaliset taidot tunnetaidot lapset (ikäryhmät) vertaissuhteet esiopetus
title Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
title_full Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
title_fullStr Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
title_full_unstemmed Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
title_short Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla
title_sort vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla opettajanäkökulma
title_sub opettajanäkökulma
title_txtP Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
topic ensimmäinen luokka opettajanäkökulma Psykologia Psychology 202 sosiaaliset taidot tunnetaidot lapset (ikäryhmät) vertaissuhteet esiopetus
topic_facet 202 Psychology Psykologia ensimmäinen luokka esiopetus lapset (ikäryhmät) opettajanäkökulma sosiaaliset taidot tunnetaidot vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71899 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285974
work_keys_str_mv AT lehtolaminna vertaissuhteetsekäsosiaalisettaidotjatunnetaidotesiopetuksessajaensimmäiselläluokal