fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtola, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T05:58:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T05:58:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sek\u00e4 opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunnusomaisia piirteit\u00e4 opettajat tunnistivat lasten vertaissuhteissa, sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa sek\u00e4 niiden kehittymisess\u00e4 esiopetuksen ja ensimm\u00e4isen luokan aikana ja millaisena opettajat kokivat oman roolinsa vertaissuhteiden ja taitojen tukijoina. Lis\u00e4tieto on tarpeen, jotta koulun arkea ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 koulupolkuaan aloittavien lasten vertaissuhteita, sosiaalisten ja tunnetaitojen\nkehittymist\u00e4 sek\u00e4 koulunk\u00e4ynti\u00e4 parhaiten tukeviksi. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty haastatteluaineisto oli ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutetun DALFA\u2013tutkimusprojektin yhteydess\u00e4 vuosina 2016 ja 2018. Aineisto koostui seitsem\u00e4st\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 33 esiopetuksen\nja ensimm\u00e4isen luokan opettajaa. Analyysiss\u00e4 sovellettiin aineistopohjaista, induktiivista temaattista analyysi\u00e4. Haastattelurunko, opettajien vastaukset sek\u00e4 oma kiinnostukseni vertaissuhteita ja niiss\u00e4 kehittyvi\u00e4 taitoja kohtaan ohjasivat analyysi\u00e4 ja teemoittelua.\nEsiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla tapahtuvat muutokset ryhm\u00e4tasolla, kuten uusi ryhm\u00e4, ryhm\u00e4koon kasvu sek\u00e4 lasten samanik\u00e4isyys, vaikuttivat opettajien n\u00e4kemyksen mukaan lasten vertaissuhteisiin. My\u00f6s kavereiden merkityksen kasvu, Itsen\u00e4istymisen lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 vapaa-ajan viett\u00e4minen kavereiden kanssa olivat olennainen osa 6\u20137-vuotiaiden vertaissuhteita. Opettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4n roolinsa lasten vertaissuhteiden tukijoina, esimerkiksi lasten ryhm\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, sek\u00e4 tiedostivat lapsuuden kaverisuhteiden merkityksen my\u00f6s tulevaisuuden kannalta. Opettajat kokivat yksil\u00f6llisten erojen lasten sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa korostuvan koulupolun alkuvuosina, ja sosiaalisten ja emotionaalisten valmiuksien opettaminen, niiden oppiminen ja kehittyminen n\u00e4htiin ensisijaisena tavoitteena. Opettajat tiedostivat heid\u00e4n tarjoamansa tuen ja esimerkin olevan t\u00e4rkeit\u00e4. He kokivat sosiaalisten taitojen harjoittelun sek\u00e4 tunteista puhumisen ja tunneilmaisun harjoittelemisen auttavan lapsia kehittym\u00e4\u00e4n taidoissaan ja olevan yhteydess\u00e4 aidoissa sosiaalisissa tilanteissa ja vertaissuhteissa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa korostetaan vertaissuhteiden sek\u00e4 sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen merkityst\u00e4 koulussa akateemisten taitojen rinnalla sek\u00e4 osoitetaan opettajien olevan tietoisia lasten\nsuhteiden ja taitojen kehittymisen ja tukemisen t\u00e4rkeydest\u00e4 sek\u00e4 omasta merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 roolistaan. Koulun k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja toimintatapoja on jatkossakin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 siten, ett\u00e4 lasten keskin\u00e4iset suhteet voivat kehittyv\u00e4t mahdollisimman my\u00f6nteisesti, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen harjoittelu lis\u00e4\u00e4ntyy ja taidot voivat entisest\u00e4\u00e4n kehitty\u00e4 tutussa ja turvallisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T05:58:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T05:58:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vertaissuhteet sek\u00e4 sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla : opettajan\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|