́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa

Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. Lähtökohtana tutkimukselle toimivat varhaiska...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Markkola, Ella, Mehto, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71897
_version_ 1828193209006686208
author Markkola, Ella Mehto, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Markkola, Ella Mehto, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Markkola, Ella Mehto, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Markkola, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. Lähtökohtana tutkimukselle toimivat varhaiskasvatuksen opettajien ja lasten vanhempien kokemukset aiheesta. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten vertaissuhteilla on merkittävä rooli lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Vuorohoito on omanlaisensa ympäristö lasten vertaissuhteille, josta ei ole vielä kattavaa tutkimustietoa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa on hyödynnetty Perheet 24/7 -tutkimushankkeen materiaalia. Tutkimusaineisto koostuu 16 vanhemman ja yhdeksästä varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Puhuessaan lasten vertaissuhteista vuorohoidossa lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille aikataulut, lapsiryhmän rakenteen ja vaihtuvuuden. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat tukivat lasten vertaissuhteita vuorohoidossa kertomalla lapsille toistensa hoitoajoista, tukemalla vanhempien välistä verkostoitumista ja ohjaamalla lasten toimintaa. Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten vanhemmat sekä varhaiskasvatuksen opettajat olivat havainneet lasten vertaissuhteisiin vuorohoidossa liittyvän erityispiirteitä. Varhaiskasvatuksen opettajat myös kuvasivat tukimenetelmiä, joita he käyttivät tukeakseen lasten vertaissuhteita. Tutkimuksessamme selvinneitä vuorohoidon mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää lapsiryhmän pedagogiikan suunnittelussa ja lasten vertaissuhteiden tukemisessa.
first_indexed 2020-09-28T20:00:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Markkola, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mehto, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T05:53:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T05:53:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyvi\u00e4 ominaispiirteit\u00e4 sek\u00e4 vertaissuhteiden yll\u00e4pit\u00e4misen tukimenetelmi\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimukselle toimivat varhaiskasvatuksen opettajien ja lasten vanhempien kokemukset aiheesta. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten vertaissuhteilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Vuorohoito on omanlaisensa ymp\u00e4rist\u00f6 lasten vertaissuhteille, josta ei ole viel\u00e4 kattavaa tutkimustietoa.\nTutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4, jossa on hy\u00f6dynnetty Perheet 24/7 -tutkimushankkeen materiaalia. Tutkimusaineisto koostuu 16 vanhemman ja yhdeks\u00e4st\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Analyysi on toteutettu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nPuhuessaan lasten vertaissuhteista vuorohoidossa lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille aikataulut, lapsiryhm\u00e4n rakenteen ja vaihtuvuuden. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat tukivat lasten vertaissuhteita vuorohoidossa kertomalla lapsille toistensa hoitoajoista, tukemalla vanhempien v\u00e4list\u00e4 verkostoitumista ja ohjaamalla lasten toimintaa. \nTutkimuksemme perusteella voimme todeta, ett\u00e4 lasten vanhemmat sek\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat olivat havainneet lasten vertaissuhteisiin vuorohoidossa liittyv\u00e4n erityispiirteit\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajat my\u00f6s kuvasivat tukimenetelmi\u00e4, joita he k\u00e4yttiv\u00e4t tukeakseen lasten vertaissuhteita. Tutkimuksessamme selvinneit\u00e4 vuorohoidon mahdollisuuksia voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lapsiryhm\u00e4n pedagogiikan suunnittelussa ja lasten vertaissuhteiden tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T05:53:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T05:53:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perheet 24/7", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00b4\u00b4Tuleeks se t\u00e4n\u00e4\u00e4n? \u00b4\u00b4: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteit\u00e4 ja tukimenetelmi\u00e4 vuorohoidossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285972", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71897
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2909df5-2a6d-4233-b640-d2073dabfe17\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009285972.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Markkola, Ella Mehto, Emilia ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa perheet 24/7 Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vuorohoito varhaiskasvatus vertaissuhteet
title ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_full ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_fullStr ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_full_unstemmed ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_short ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_sort tuleeks se tänään lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
title_txtP ́ ́Tuleeks se tänään? ́ ́: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
topic perheet 24/7 Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 vuorohoito varhaiskasvatus vertaissuhteet
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus perheet 24/7 varhaiskasvatus vertaissuhteet vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285972
work_keys_str_mv AT markkolaella ́ ́tuleekssetänään ́ ́lastenvertaissuhteidenominaispiirteitäjatukimenetelmiävuoroh AT markkolaella tuleekssetänäänlastenvertaissuhteidenominaispiirteitäjatukimenetelmiävuorohoidossa