fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesikko, Kiia-Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikala, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T05:43:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T05:43:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajien kanssa lasten siirtyess\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien v\u00e4lisi\u00e4 yhteisty\u00f6tapoja. Lis\u00e4ksi selvitettiin esiopetuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yhteisty\u00f6n merkityksest\u00e4 lapsille, vanhemmille ja heille itselleen sek\u00e4 esiopetuksen opettajien toiveita siirtym\u00e4yhteisty\u00f6lle jatkossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 ja tutkimusaineisto koostui 29 esiopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n esiopetuksen opettajan avoimesta kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 yhteisty\u00f6 siirtym\u00e4vaiheessa on vaihtelevaa: v\u00e4himmill\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6 perustuu ainoastaan tiedonsiirtolomakkeiden siirtoon ja parhaimmillaan se on l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 alkuluokkatoimintaa. My\u00f6nteisen\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin lapsen tietojen siirt\u00e4minen luokanopettajalle ajoissa ennen koulun alkua sek\u00e4 koulun tutuksi tuleminen lapselle fyysisesti. Esteen\u00e4 yhteisty\u00f6lle n\u00e4htiin sen v\u00e4h\u00e4inen m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 opettajien eri tasoinen panostus yhteisty\u00f6h\u00f6n. Esiopetuksen opettajien mukaan opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 siirtym\u00e4vaiheessa on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 lapselle ja vanhemmille. Esiopetuksen opettajat pit\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 oman ty\u00f6ns\u00e4 kannalta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 se lis\u00e4\u00e4 oman ty\u00f6n mielekkyytt\u00e4 ja monipuolistaa sit\u00e4. Esiopetuksen opettajat toivovat, ett\u00e4 yhteisty\u00f6 luokanopettajien kanssa lis\u00e4\u00e4ntyisi ja ett\u00e4 yksik\u00f6iden johto sek\u00e4 kunnat n\u00e4kisiv\u00e4t kouluun siirtym\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi esiopetuksen opettajien toiveena oli, ett\u00e4 kaikki osapuolet panostaisivat yhteisty\u00f6h\u00f6n tasavertaisesti.\n\nEsiopetuksen opettajien vastauksien mukaan yhteisty\u00f6t\u00e4 esi- ja alkuopetuksen opettajien v\u00e4lill\u00e4 tulisi olla enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi yhteisty\u00f6n suunnittelulle ja toteutukselle tulisi l\u00f6yty\u00e4 enemm\u00e4n yhteist\u00e4 aikaa ja toiminnalle yhteisi\u00e4 toimintaperiaatteita. Jotta yhteisty\u00f6 palvelisi siirtym\u00e4\u00e4 ja lasta oikealla tavalla, tulisi yhteisty\u00f6h\u00f6n panostaa jokaisessa yksik\u00f6ss\u00e4 samalla tapaa lapsen etua ajatellen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T05:43:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T05:43:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen siirtym\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtym\u00e4yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajien kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|