Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien välisiä yhteistyötapoja. Lisäksi selvitettiin esiopetuksen opettajie...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vesikko, Kiia-Lotta, Liikala, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71892
_version_ 1826225809740791808
author Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesikko, Kiia-Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien välisiä yhteistyötapoja. Lisäksi selvitettiin esiopetuksen opettajien näkemyksiä yhteistyön merkityksestä lapsille, vanhemmille ja heille itselleen sekä esiopetuksen opettajien toiveita siirtymäyhteistyölle jatkossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena keväällä 2020 ja tutkimusaineisto koostui 29 esiopetuksessa työskentelevän esiopetuksen opettajan avoimesta kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksista selvisi, että yhteistyö siirtymävaiheessa on vaihtelevaa: vähimmillään yhteistyö perustuu ainoastaan tiedonsiirtolomakkeiden siirtoon ja parhaimmillaan se on lähes päivittäistä alkuluokkatoimintaa. Myönteisenä yhteistyössä nähtiin lapsen tietojen siirtäminen luokanopettajalle ajoissa ennen koulun alkua sekä koulun tutuksi tuleminen lapselle fyysisesti. Esteenä yhteistyölle nähtiin sen vähäinen määrä sekä opettajien eri tasoinen panostus yhteistyöhön. Esiopetuksen opettajien mukaan opettajien välinen yhteistyö siirtymävaiheessa on merkittävää lapselle ja vanhemmille. Esiopetuksen opettajat pitävät yhteistyötä oman työnsä kannalta tärkeänä, sillä se lisää oman työn mielekkyyttä ja monipuolistaa sitä. Esiopetuksen opettajat toivovat, että yhteistyö luokanopettajien kanssa lisääntyisi ja että yksiköiden johto sekä kunnat näkisivät kouluun siirtymän tärkeänä. Lisäksi esiopetuksen opettajien toiveena oli, että kaikki osapuolet panostaisivat yhteistyöhön tasavertaisesti. Esiopetuksen opettajien vastauksien mukaan yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen opettajien välillä tulisi olla enemmän. Lisäksi yhteistyön suunnittelulle ja toteutukselle tulisi löytyä enemmän yhteistä aikaa ja toiminnalle yhteisiä toimintaperiaatteita. Jotta yhteistyö palvelisi siirtymää ja lasta oikealla tavalla, tulisi yhteistyöhön panostaa jokaisessa yksikössä samalla tapaa lapsen etua ajatellen.
first_indexed 2020-09-28T20:00:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesikko, Kiia-Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikala, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T05:43:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T05:43:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajien kanssa lasten siirtyess\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien v\u00e4lisi\u00e4 yhteisty\u00f6tapoja. Lis\u00e4ksi selvitettiin esiopetuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yhteisty\u00f6n merkityksest\u00e4 lapsille, vanhemmille ja heille itselleen sek\u00e4 esiopetuksen opettajien toiveita siirtym\u00e4yhteisty\u00f6lle jatkossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 ja tutkimusaineisto koostui 29 esiopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n esiopetuksen opettajan avoimesta kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 yhteisty\u00f6 siirtym\u00e4vaiheessa on vaihtelevaa: v\u00e4himmill\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6 perustuu ainoastaan tiedonsiirtolomakkeiden siirtoon ja parhaimmillaan se on l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 alkuluokkatoimintaa. My\u00f6nteisen\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin lapsen tietojen siirt\u00e4minen luokanopettajalle ajoissa ennen koulun alkua sek\u00e4 koulun tutuksi tuleminen lapselle fyysisesti. Esteen\u00e4 yhteisty\u00f6lle n\u00e4htiin sen v\u00e4h\u00e4inen m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 opettajien eri tasoinen panostus yhteisty\u00f6h\u00f6n. Esiopetuksen opettajien mukaan opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6 siirtym\u00e4vaiheessa on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 lapselle ja vanhemmille. Esiopetuksen opettajat pit\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 oman ty\u00f6ns\u00e4 kannalta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 se lis\u00e4\u00e4 oman ty\u00f6n mielekkyytt\u00e4 ja monipuolistaa sit\u00e4. Esiopetuksen opettajat toivovat, ett\u00e4 yhteisty\u00f6 luokanopettajien kanssa lis\u00e4\u00e4ntyisi ja ett\u00e4 yksik\u00f6iden johto sek\u00e4 kunnat n\u00e4kisiv\u00e4t kouluun siirtym\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi esiopetuksen opettajien toiveena oli, ett\u00e4 kaikki osapuolet panostaisivat yhteisty\u00f6h\u00f6n tasavertaisesti.\n\nEsiopetuksen opettajien vastauksien mukaan yhteisty\u00f6t\u00e4 esi- ja alkuopetuksen opettajien v\u00e4lill\u00e4 tulisi olla enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi yhteisty\u00f6n suunnittelulle ja toteutukselle tulisi l\u00f6yty\u00e4 enemm\u00e4n yhteist\u00e4 aikaa ja toiminnalle yhteisi\u00e4 toimintaperiaatteita. Jotta yhteisty\u00f6 palvelisi siirtym\u00e4\u00e4 ja lasta oikealla tavalla, tulisi yhteisty\u00f6h\u00f6n panostaa jokaisessa yksik\u00f6ss\u00e4 samalla tapaa lapsen etua ajatellen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T05:43:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T05:43:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen siirtym\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtym\u00e4yhteisty\u00f6st\u00e4 luokanopettajien kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71892
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/395e9084-b3f2-4b26-a0b2-15eac2411193\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009285967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesikko, Kiia-Lotta Liikala, Vilma Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) esiopetus yhteistyö alkuopetus
title Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_full Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_fullStr Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_full_unstemmed Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_short Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_sort lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_sub esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
title_txtP Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
topic siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) esiopetus yhteistyö alkuopetus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus lapset (ikäryhmät) siirtymä yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71892 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285967
work_keys_str_mv AT vesikkokiialotta lapsensiirtymäesiopetuksestaalkuopetukseenesiopetuksenopettajienkokemuksiasiirt