Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa

COVID-19-pandemia levisi keväällä 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, minkä seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten näkökulma on syytä huomioida poikkeavassa tilanteessa, sillä nykytiedon valossa lapset reagoivat hyvinkin vakavasti yhteiskunnassa tapahtuviin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Riihelä, Sofia, Kovalainen, Karoliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71849
_version_ 1826225819023835136
author Riihelä, Sofia Kovalainen, Karoliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Riihelä, Sofia Kovalainen, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Riihelä, Sofia Kovalainen, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Riihelä, Sofia
datasource_str_mv jyx
description COVID-19-pandemia levisi keväällä 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, minkä seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten näkökulma on syytä huomioida poikkeavassa tilanteessa, sillä nykytiedon valossa lapset reagoivat hyvinkin vakavasti yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin (ks. Koller, Nicholas, Gearing & Kalfa 2010; Oghenebrume 2020). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuivat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa perheissä. Tutkimme ilmiötä erityisesti lasten tiedonsaannin ja huomioiduksi tulemisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin mixed methods -menetelmällä eli laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistämällä. Menetelmien yhdistäminen mahdollisti uudenlaisen lähestymistavan ilmiön käsittelemiselle, mistä ei ollut aikaisempaa tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sosiaalisen median alustoille lähetetyllä strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat 4-6-vuotiaiden lasten vanhemmat. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja dikotomiset kysymykset IBM Statistics 24- ohjelmistolla sekä TEAMS Forms:lla. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikki kyselyyn vastanneet vanhemmat olivat kertoneet koronaviruksesta (COVID-19) lapsilleen. Koronaviruksesta keskusteltiin ikätasoisesti ja lasten tunteet huomioon ottaen, mutta osalla lapsista koronavirusta koskevat uutiset aiheuttivat pelkoa ja huolta. Toisaalta media nähtiin kuitenkin myös vapaa-ajan viettovälineenä: perheet pystyivät pitämään yhteyttä läheisiinsä ja osallistumaan erilaisiin etätapahtumiin. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että 4-6-vuotiaat lapset kykenevät ymmärtämään yhteiskunnallisen poikkeustilanteen ja koronaviruksesta tiedottaminen on tärkeää pelkojen sekä traumaperäisen stressihäiriön ehkäisemiseksi. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joita perheet voivat hyödyntää vastaavanlaisessa kriisitilanteessa myös tulevaisuudessa. The purpose of this research was to discover how children’s rights emerged within children aged 4 to 6 in the case of COVID-19. The research was focused on the appro- priate of informing children about the virus while taking account the crisis conditions. Therefore, in light of current knowledge it can be confirmed that children react gravely to society's changes. The research methodological framework was based on mixed methods by mixing qualitative and quantitative approaches. Mixed methods provides the nontraditional manner of approach for studying the phenomenon of children’s rights which has never been studied before. Research data was collected by a structured questionnaire that was posted on various social media platforms. The questionnaire was answered by parents of 4 to 6 years old children. Open-ended answers were analysed by content analysis and dichotomic answers on IBM Statistics 24 (SPSS) and TEAMS Forms. Research findings prove that all the participants have told their children about COVID-19. The coronavirus has been discussed age-appropriately and considerately way but for some children, coronavirus caused fear and anxiety because of news. On the other hand, media has been seen as a way for interaction between families and friends during the state of emergy and some families participated online events. Due to our research children from 4 to 6 can understand the circumstances of society. Informing children is important for preventing protracted fright and posttraumatic stress disorder. The research revealed a course of action for families within a crisis in the future.
first_indexed 2020-09-23T20:02:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihel\u00e4, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovalainen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-23T06:45:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-23T06:45:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "COVID-19-pandemia levisi kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, mink\u00e4 seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten n\u00e4k\u00f6kulma on syyt\u00e4 huomioida poikkeavassa tilanteessa, sill\u00e4 nykytiedon valossa lapset reagoivat hyvinkin vakavasti yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin (ks. Koller, Nicholas, Gearing & Kalfa 2010; Oghenebrume 2020). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuivat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa perheiss\u00e4. Tutkimme ilmi\u00f6t\u00e4 erityisesti lasten tiedonsaannin ja huomioiduksi tulemisen n\u00e4k\u00f6kulmista.\nTutkimus toteutettiin mixed methods -menetelm\u00e4ll\u00e4 eli laadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Menetelmien yhdist\u00e4minen mahdollisti uudenlaisen l\u00e4hestymistavan ilmi\u00f6n k\u00e4sittelemiselle, mist\u00e4 ei ollut aikaisempaa tutkimusta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin sosiaalisen median alustoille l\u00e4hetetyll\u00e4 strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat 4-6-vuotiaiden lasten vanhemmat. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin ja dikotomiset kysymykset IBM Statistics 24- ohjelmistolla sek\u00e4 TEAMS Forms:lla.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikki kyselyyn vastanneet vanhemmat olivat kertoneet koronaviruksesta (COVID-19) lapsilleen. Koronaviruksesta keskusteltiin ik\u00e4tasoisesti ja lasten tunteet huomioon ottaen, mutta osalla lapsista koronavirusta koskevat uutiset aiheuttivat pelkoa ja huolta. Toisaalta media n\u00e4htiin kuitenkin my\u00f6s vapaa-ajan viettov\u00e4lineen\u00e4: perheet pystyiv\u00e4t pit\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteytt\u00e4 l\u00e4heisiins\u00e4 ja osallistumaan erilaisiin et\u00e4tapahtumiin.\nTutkimuksemme perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 4-6-vuotiaat lapset kykenev\u00e4t ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteiskunnallisen poikkeustilanteen ja koronaviruksesta tiedottaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pelkojen sek\u00e4 traumaper\u00e4isen stressih\u00e4iri\u00f6n ehk\u00e4isemiseksi. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joita perheet voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 vastaavanlaisessa kriisitilanteessa my\u00f6s tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this research was to discover how children\u2019s rights emerged within children aged 4 to 6 in the case of COVID-19. The research was focused on the appro- priate of informing children about the virus while taking account the crisis conditions. Therefore, in light of current knowledge it can be confirmed that children react gravely to society's changes.\nThe research methodological framework was based on mixed methods by mixing qualitative and quantitative approaches. Mixed methods provides the nontraditional manner of approach for studying the phenomenon of children\u2019s rights which has never been studied before. Research data was collected by a structured questionnaire that was posted on various social media platforms. The questionnaire was answered by parents of 4 to 6 years old children. Open-ended answers were analysed by content analysis and dichotomic answers on IBM Statistics 24 (SPSS) and TEAMS Forms.\nResearch findings prove that all the participants have told their children about COVID-19. The coronavirus has been discussed age-appropriately and considerately way but for some children, coronavirus caused fear and anxiety because of news. On the other hand, media has been seen as a way for interaction between families and friends during the state of emergy and some families participated online events.\nDue to our research children from 4 to 6 can understand the circumstances of society. Informing children is important for preventing protracted fright and posttraumatic stress disorder. The research revealed a course of action for families within a crisis in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-23T06:45:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-23T06:45:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten tiedottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mixed methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informing children", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ik\u00e4tasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009235933", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten oikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pandemiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koronavirukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeusolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71849
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf3cbbcd-a1cc-4d91-bb01-4da32fdf8407\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009235933.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihelä, Sofia Kovalainen, Karoliina Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa lasten tiedottaminen mixed methods informing children Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lasten oikeudet varhaiskasvatus pandemiat koronavirukset COVID-19 lapset (ikäryhmät) poikkeusolot
title Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_full Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_fullStr Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_full_unstemmed Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_short Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa?
title_sort miten 4 6 vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat covid 19 aiheuttamissa poikkeusoloissa lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_sub lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
title_txtP Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
topic lasten tiedottaminen mixed methods informing children Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lasten oikeudet varhaiskasvatus pandemiat koronavirukset COVID-19 lapset (ikäryhmät) poikkeusolot
topic_facet 104 COVID-19 Early Childhood Education Varhaiskasvatus informing children koronavirukset lapset (ikäryhmät) lasten oikeudet lasten tiedottaminen mixed methods pandemiat poikkeusolot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71849 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009235933
work_keys_str_mv AT riiheläsofia miten46vuotiaidenlastenoikeudettoteutuvatcovid19aiheuttamissapoikkeusoloissalapseni