”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” osallisuuden rakentaminen päiväkodissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuutta rakennetaan eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä osallisuuden toteutuminen edellyttää ja miten se päiväkodissa ilmenee. Tarkastelu kohdennettiin myös tukea tarvitsevien lasten osallisuuteen ja sen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71818
_version_ 1826225701976539136
author Niemi, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuutta rakennetaan eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä osallisuuden toteutuminen edellyttää ja miten se päiväkodissa ilmenee. Tarkastelu kohdennettiin myös tukea tarvitsevien lasten osallisuuteen ja sen toteutumiseen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta päiväkodin kasvattajaa, jotka edustivat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten perusteella päiväkodin kasvattajat sekä työyhteisö ovat osallisuuden toteutumisen suurimpia mahdollistajia ja edistäjiä tai vaihtoehtoisesti sen rajoittajia. Osallisuuden rakentaminen edellyttää työyhteisön ja kasvattajien sitoutumista, yhteistä keskustelua sekä tietynlaista asennetta ja suhtautumista kasvatuksellisiin asioihin. Merkityksellisiä ovat kasvattajien käsitykset liittyen lapseen ja lapsuuteen, kasvattajan omaan rooliin, pedagogiikkaan ja oppimiseen. Päiväkodin arjessa osallisuus ilmenee lapsen kuulemisena, lasten ja kasvattajien yhteistyönä sekä toimintaympäristön merkityksellisyytenä. Tukea tarvitsevan lapsen osallisuuteen liittyen tuloksissa korostuu sosiaalisen osallisuuden tukeminen ja tuen tarjoaminen arkisissa tilanteissa, yhdessä muiden kanssa. Tutkimustulosten perusteella voi päätellä, että osallisuuden toteutuminen edellyttää päiväkotiyhteisössä aktiivista osallisuuden rakentamista. Tutkimuspäiväkodissa tähän oltiin panostettu, mikä näkyi lasten ja aikuisten yhteisenä osallisuutena päiväkodin arjessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-21T07:13:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-21T07:13:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71818", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten osallisuutta rakennetaan er\u00e4\u00e4ss\u00e4 pirkanmaalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mit\u00e4 osallisuuden toteutuminen edellytt\u00e4\u00e4 ja miten se p\u00e4iv\u00e4kodissa ilmenee. Tarkastelu\nkohdennettiin my\u00f6s tukea tarvitsevien lasten osallisuuteen ja sen toteutumiseen.\nAineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta p\u00e4iv\u00e4kodin kasvattajaa, jotka edustivat\nvarhaiskasvatuksen eri ammattiryhmi\u00e4. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jonka analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin\naineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimustulosten perusteella p\u00e4iv\u00e4kodin kasvattajat sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6 ovat osallisuuden toteutumisen suurimpia mahdollistajia ja edist\u00e4ji\u00e4 tai vaihtoehtoisesti sen rajoittajia. Osallisuuden rakentaminen edellytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ja kasvattajien sitoutumista, yhteist\u00e4 keskustelua sek\u00e4 tietynlaista asennetta ja suhtautumista kasvatuksellisiin asioihin. Merkityksellisi\u00e4 ovat kasvattajien k\u00e4sitykset liittyen lapseen ja lapsuuteen, kasvattajan omaan rooliin, pedagogiikkaan ja oppimiseen. P\u00e4iv\u00e4kodin arjessa osallisuus ilmenee lapsen kuulemisena, lasten ja kasvattajien yhteisty\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6n merkityksellisyyten\u00e4. Tukea tarvitsevan lapsen osallisuuteen liittyen tuloksissa korostuu sosiaalisen osallisuuden tukeminen ja tuen tarjoaminen arkisissa tilanteissa, yhdess\u00e4 muiden kanssa.\nTutkimustulosten perusteella voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 osallisuuden toteutuminen\nedellytt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotiyhteis\u00f6ss\u00e4 aktiivista osallisuuden rakentamista. Tutkimusp\u00e4iv\u00e4kodissa t\u00e4h\u00e4n oltiin panostettu, mik\u00e4 n\u00e4kyi lasten ja aikuisten yhteisen\u00e4\nosallisuutena p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-21T07:13:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-21T07:13:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukea tarvitsevat lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dYhdess\u00e4 olemme enemm\u00e4n kuin yksin\u201d : osallisuuden rakentaminen p\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009215904", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71818
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13ee3278-52e3-45c6-b7ad-5f84fd9c24ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009215904.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Sari ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa sosiaalinen osallisuus tukea tarvitsevat lapset Erityispedagogiikka Special Education 101 päiväkodit osallisuus varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) kasvattajat
title ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_full ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_fullStr ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_full_unstemmed ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_short ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin”
title_sort yhdessä olemme enemmän kuin yksin osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_sub osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
title_txtP ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
topic sosiaalinen osallisuus tukea tarvitsevat lapset Erityispedagogiikka Special Education 101 päiväkodit osallisuus varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) kasvattajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kasvattajat lapset (ikäryhmät) osallisuus päiväkodit sosiaalinen osallisuus tukea tarvitsevat lapset varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71818 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215904
work_keys_str_mv AT niemisari yhdessäolemmeenemmänkuinyksinosallisuudenrakentaminenpäiväkodissa