Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana

Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan järjestää esiopetusta myös etäopetuksena. (Opetus- ja kulttuuriministeriö,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kutinlahti, Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71813
_version_ 1826225807266152448
author Kutinlahti, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kutinlahti, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kutinlahti, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kutinlahti, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan järjestää esiopetusta myös etäopetuksena. (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö, Valtioneuvoston viestintäosasto. 2020; Valtioneuvosto 2020.) Tässä tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen etäopetuksen järjestämistä ja menetelmiä keväällä 2020. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetuksen opettajat kokivat lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden toteutumisen poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen aikana. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2020 sosiaalisessa mediassa ja hyödyntämällä Varhaiskasvatuksen opettajien liiton jakelukanavaa. Kyselyyn vastasi 217 esiopetuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että poikkeusolojen aikana 91 % esiopetuksen opet- tajista antoi etäopetusta. Vastaajista suurin osa (68 %) opetti yksisuuntaisella etäopetusmenetelmällä, kun loput (32 %) opetti vuorovaikutteisella etäopetusmenetelmällä. Vastausten perusteella lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus ei toteutunut poikkeusolojen aikana. Tämän tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, etteivät koronapandemian aikana esiopetuksessa käytetyt etäopetusmenetelmät olleet koulutuksellisesti yhdenvertaisia. Kuitenkin esiopetuksen opettajien arvion mukaan vuoro- vaikutteinen etäopetusmenetelmä tuotti hieman suurempaa yhdenvertaisuutta kuin yksisuuntainen etäopetusmenetelmä. Mikäli tulevaisuudessa on tarve järjestää esiopetusta etäopetuksena, tulisi se toteuttaa vuorovaikutteisin menetelmin lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden turvaamiseksi. Vuorovaikutteisten etäopetusmenetelmien käyttö kuitenkin vaatisi enemmän suunnittelua ja resursseja kuin keväällä 2020 oli käytössä.
first_indexed 2020-09-21T20:01:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rissanen, Mari-Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kutinlahti, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-21T06:57:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-21T06:57:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.\u2013 16.6.2020 v\u00e4liseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.\u201314.5.2020. Kunnat saivat t\u00e4ll\u00f6in halutessaan j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 esiopetusta my\u00f6s et\u00e4opetuksena. (Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6, Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6, Valtioneuvoston viestint\u00e4osasto. 2020; Valtioneuvosto 2020.)\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen et\u00e4opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 ja menetelmi\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetuksen opettajat kokivat lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden toteutumisen poikkeuksellisten opetusj\u00e4rjestelyjen aikana. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 sosiaalisessa mediassa ja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Varhaiskasvatuksen opettajien liiton jakelukanavaa. Kyselyyn vastasi 217 esiopetuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 poikkeusolojen aikana 91 % esiopetuksen opet- tajista antoi et\u00e4opetusta. Vastaajista suurin osa (68 %) opetti yksisuuntaisella et\u00e4opetusmenetelm\u00e4ll\u00e4, kun loput (32 %) opetti vuorovaikutteisella et\u00e4opetusmenetelm\u00e4ll\u00e4. Vastausten perusteella lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus ei toteutunut poikkeusolojen aikana.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, etteiv\u00e4t koronapandemian aikana esiopetuksessa k\u00e4ytetyt et\u00e4opetusmenetelm\u00e4t olleet koulutuksellisesti yhdenvertaisia. Kuitenkin esiopetuksen opettajien arvion mukaan vuoro- vaikutteinen et\u00e4opetusmenetelm\u00e4 tuotti hieman suurempaa yhdenvertaisuutta kuin yksisuuntainen et\u00e4opetusmenetelm\u00e4. Mik\u00e4li tulevaisuudessa on tarve j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 esiopetusta et\u00e4opetuksena, tulisi se toteuttaa vuorovaikutteisin menetelmin lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden turvaamiseksi. Vuorovaikutteisten et\u00e4opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6 kuitenkin vaatisi enemm\u00e4n suunnittelua ja resursseja kuin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-21T06:57:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-21T06:57:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetuksen j\u00e4rjest\u00e4minen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009215899", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeusolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71813
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ee2b824-c8a3-405c-8fba-0d033cc9feec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009215899.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kutinlahti, Kaisa Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 COVID-19 koulutus etäopetus esiopetus yhdenvertaisuus poikkeusolot
title Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_full Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_fullStr Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_full_unstemmed Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_short Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_sort esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
title_txtP Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 COVID-19 koulutus etäopetus esiopetus yhdenvertaisuus poikkeusolot
topic_facet 104 COVID-19 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus etäopetus koulutus poikkeusolot yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71813 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215899
work_keys_str_mv AT kutinlahtikaisa esiopetuksenjärjestäminenjalastenkoulutuksellinenyhdenvertaisuuskoronapandemiana