Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana

Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan järjestää esiopetusta myös etäopetuksena. (Opetus- ja kulttuuriministeriö,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kutinlahti, Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71813
Kuvaus
Yhteenveto:Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan järjestää esiopetusta myös etäopetuksena. (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö, Valtioneuvoston viestintäosasto. 2020; Valtioneuvosto 2020.) Tässä tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen etäopetuksen järjestämistä ja menetelmiä keväällä 2020. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetuksen opettajat kokivat lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden toteutumisen poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen aikana. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2020 sosiaalisessa mediassa ja hyödyntämällä Varhaiskasvatuksen opettajien liiton jakelukanavaa. Kyselyyn vastasi 217 esiopetuksen opettajaa. Aineistoa analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin. Tutkimuksessa selvisi, että poikkeusolojen aikana 91 % esiopetuksen opet- tajista antoi etäopetusta. Vastaajista suurin osa (68 %) opetti yksisuuntaisella etäopetusmenetelmällä, kun loput (32 %) opetti vuorovaikutteisella etäopetusmenetelmällä. Vastausten perusteella lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus ei toteutunut poikkeusolojen aikana. Tämän tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, etteivät koronapandemian aikana esiopetuksessa käytetyt etäopetusmenetelmät olleet koulutuksellisesti yhdenvertaisia. Kuitenkin esiopetuksen opettajien arvion mukaan vuoro- vaikutteinen etäopetusmenetelmä tuotti hieman suurempaa yhdenvertaisuutta kuin yksisuuntainen etäopetusmenetelmä. Mikäli tulevaisuudessa on tarve järjestää esiopetusta etäopetuksena, tulisi se toteuttaa vuorovaikutteisin menetelmin lasten koulutuksellisen yhdenvertaisuuden turvaamiseksi. Vuorovaikutteisten etäopetusmenetelmien käyttö kuitenkin vaatisi enemmän suunnittelua ja resursseja kuin keväällä 2020 oli käytössä.