Grammatikundervisning med fokus på muntliga uppgifter ett materialpaket för gymnasiemodul 2 i B1-svenska

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti kieliopista ja sen opetuskäytänteistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä op...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luoto, Jesse, Lujanen, Roni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71810
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ruotsin kielen opettajien käsityksiä ja kokemuksia kieliopista ja sen opettamisesta. Tutkimusta varten ruotsinopettajille lähetettiin lomakekysely, jossa kartoitettiin yleisesti kieliopista ja sen opetuskäytänteistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä opetuksessa käytettävistä materiaaleista. Lisäksi tarkoituksena on opettajien näkemysten sekä tutkimuksen teoreettisen taustan perusteella luoda suulliseen kielitaitoon ja kommunikaatioon perustuva materiaalipaketti lukion toisen moduulin kielioppisisältöihin. Materiaalipaketissa käsitellään viittä kielioppiteemaa: adjektiivin taivutus, omistus- ja demonstratiivipronominit, käskymuodot ja sivulauseet. Tehtävien painopiste on kielioppisääntöjen harjoittelun lisäksi suullisessa viestinnässä. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen ruotsinopettajan lomakevastauksista. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Pienen otannan vuoksi analyysi on ainoastaan laadullinen, vaikka tarkoituksena oli analysoida vastauksia myös määrällisesti. Tulokset osoittivat, että kielioppi käsitteenä opettajille tarkoittaa ennen kaikkea kielen rakenteita. Opettajat olivat yleisesti tyytyväisiä nykyisiin opetusmateriaaleihin, mutta suhtautuivat myönteisesti myös vaihtoehtoisiin materiaaleihin. Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että opettajat käyttävät kieliopin opetuksessa monia eri opetusmetodeja sekä hyödyntävät vaihtelevasti oppikirjan ulkopuolisia materiaaleja, esimerkiksi Kahoot!- ja Quizlet-pelejä sekä YouTube-videoita.