Monikielisyys lastenkirjallisuudessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys näkyy Suomessa 2010-luvulla julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Tehtävänä oli kartoittaa sitä, miten monikielisyys teemana näkyy uusimmassa lastenkirjallisuudessa ja millaista kuvaa monikielisyydestä lastenkirjoissa rakennetaan. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotilainen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71809
_version_ 1826225800965259264
author Kotilainen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotilainen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotilainen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotilainen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys näkyy Suomessa 2010-luvulla julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Tehtävänä oli kartoittaa sitä, miten monikielisyys teemana näkyy uusimmassa lastenkirjallisuudessa ja millaista kuvaa monikielisyydestä lastenkirjoissa rakennetaan. Tutkimusaineisto koostui viidestä 2010-luvulla julkaistusta lastenkirjasta. Aineistossa oli mukana sekä tietokuvakirjoja että kaunokirjallisia lasten kuvakirjoja. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että monikielisyys tuli esiin lastenkirjoissa kerronnassa kertojan välittämänä, dialogeissa, juonen rakenteen tasolla ja tekstiä tukevassa kuvituksessa. Monikielisyyttä kuvattiin lastenkirjoissa haasteena, voimavarana, funktionaalisena kielenkäyttönä ja osana kulttuurista moninaisuutta. Monikielisyyden kuvaustavat esiintyivät lastenkirjoissa limittäin ja rakensivat monikielisyydestä kuvaa moniulotteisena ilmiönä. Tutkimuksen perusteella yhteiskunnan kielellinen moninaistuminen näkyy uusimmassa Suomessa julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Moninaisuutta heijastava ja välittävä lastenkirjallisuus voi herätellä lasten kiinnostusta eri kieliä ja kulttuureita kohtaan ja lisätä ymmärrystä erilaisia ihmisiä kohtaan. Monikielisille lapsille se voi antaa samastumisenkohteita ja tukea heidän monikielistä identiteettiään. Siksi varhaiskasvatuksen opettajien olisi hyvä pysähtyä aika ajoin pohtimaan sitä, kuinka moninaista kuvaa ympäröivästä yhteiskunnasta he lapsille kirjavalinnoillaan tarjoavat.
first_indexed 2024-09-11T08:51:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rissanen, Mari-Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotilainen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-21T06:44:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-21T06:44:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten monikielisyys n\u00e4kyy Suomessa 2010-luvulla julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli kartoittaa sit\u00e4, miten monikielisyys teemana n\u00e4kyy uusimmassa lastenkirjallisuudessa ja millaista kuvaa monikielisyydest\u00e4 lastenkirjoissa rakennetaan. Tutkimusaineisto koostui viidest\u00e4 2010-luvulla julkaistusta lastenkirjasta. Aineistossa oli mukana sek\u00e4 tietokuvakirjoja ett\u00e4 kaunokirjallisia lasten kuvakirjoja. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 monikielisyys tuli esiin lastenkirjoissa kerronnassa kertojan v\u00e4litt\u00e4m\u00e4n\u00e4, dialogeissa, juonen rakenteen tasolla ja teksti\u00e4 tukevassa kuvituksessa. Monikielisyytt\u00e4 kuvattiin lastenkirjoissa haasteena, voimavarana, funktionaalisena kielenk\u00e4ytt\u00f6n\u00e4 ja osana kulttuurista moninaisuutta. Monikielisyyden kuvaustavat esiintyiv\u00e4t lastenkirjoissa limitt\u00e4in ja rakensivat monikielisyydest\u00e4 kuvaa moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimuksen perusteella yhteiskunnan kielellinen moninaistuminen n\u00e4kyy uusimmassa Suomessa julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Moninaisuutta heijastava ja v\u00e4litt\u00e4v\u00e4 lastenkirjallisuus voi her\u00e4tell\u00e4 lasten kiinnostusta eri kieli\u00e4 ja kulttuureita kohtaan ja lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 erilaisia ihmisi\u00e4 kohtaan. Monikielisille lapsille se voi antaa samastumisenkohteita ja tukea heid\u00e4n monikielist\u00e4 identiteetti\u00e4\u00e4n. Siksi varhaiskasvatuksen opettajien olisi hyv\u00e4 pys\u00e4hty\u00e4 aika ajoin pohtimaan sit\u00e4, kuinka moninaista kuvaa ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 yhteiskunnasta he lapsille kirjavalinnoillaan tarjoavat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-21T06:44:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-21T06:44:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielisyys lastenkirjallisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009215895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71809
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2548e32-8839-4d81-ba79-2421713b72ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009215895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotilainen, Maria Monikielisyys lastenkirjallisuudessa kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikielisyys varhaiskasvatus lastenkirjallisuus
title Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_full Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_fullStr Monikielisyys lastenkirjallisuudessa Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_full_unstemmed Monikielisyys lastenkirjallisuudessa Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_short Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_sort monikielisyys lastenkirjallisuudessa
title_txtP Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
topic kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikielisyys varhaiskasvatus lastenkirjallisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus lastenkirjallisuus monikielisyys varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71809 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215895
work_keys_str_mv AT kotilainenmaria monikielisyyslastenkirjallisuudessa