Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka asiakirjoissa kirjoitetaan toisen ja vieraan kielen oppimisen haasteista ja oppim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Aurora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71808
_version_ 1826225717587738624
author Rantanen, Aurora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Aurora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Aurora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Aurora
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka asiakirjoissa kirjoitetaan toisen ja vieraan kielen oppimisen haasteista ja oppimiselle suunnatuista tukitoimista. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetusikäisille lapsille tehdyistä kolmiportaisen tuen asiakirjoista (N=38) eli pedagogisista arvioista ja selvityksistä, oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että hieman yli puolessa (53 %) asiakirjoista pyrittiin tukemaan oppilaiden yksikielisyyttä heidän monikielisestä taustastaan huolimatta. Yli puolessa (61 %) asiakirjoista oli myös puutteita ja epätarkkuutta toisen tai vieraan kielen oppimisen sekä siihen liittyvän tuen kuvausten suhteen. Suurin osa (76 %) asiakirjoista kuitenkin uusinsi funktionaalista kielikäsitystä ja yli kolmasosassa (39 %) asiakirjoista pedagogiset ratkaisut oli perusteltu yksityiskohtaisesti. Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että pedagogisten asiakirjojen laadussa on suurta vaihtelevuutta. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi olisi tärkeää, että pedagogisia asiakirjoja työssään hyödyntävät ammattilaiset pohtisivat omien kirjaamiskäytäntöjensä suhdetta asiakirjojen tarkoitukseen ja niistä saatavaan hyötyyn. Monikielisten oppilaiden määrän ja kielitaidon merkityksen jatkaessa kasvuaan olisi myös tärkeää, että opettajilla olisi käytössään ajantasainen osaaminen ja riittävät resurssit oppilaiden kielellisen kehityksen ja monikielisyyden tukemiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Aurora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-21T06:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-21T06:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71808", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielik\u00e4sityst\u00e4 kuvaukset uusintavat. Lis\u00e4ksi tutkittiin, kuinka asiakirjoissa kirjoitetaan toisen ja vieraan kielen oppimisen haasteista ja oppimiselle suunnatuista tukitoimista. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetusik\u00e4isille lapsille tehdyist\u00e4 kolmiportaisen tuen asiakirjoista (N=38) eli pedagogisista arvioista ja selvityksist\u00e4, oppimissuunnitelmista sek\u00e4 HOJKS-asiakirjoista. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin diskurssianalyysia.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 hieman yli puolessa (53 %) asiakirjoista pyrittiin tukemaan oppilaiden yksikielisyytt\u00e4 heid\u00e4n monikielisest\u00e4 taustastaan huolimatta. Yli puolessa (61 %) asiakirjoista oli my\u00f6s puutteita ja ep\u00e4tarkkuutta toisen tai vieraan kielen oppimisen sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4n tuen kuvausten suhteen. Suurin osa (76 %) asiakirjoista kuitenkin uusinsi funktionaalista kielik\u00e4sityst\u00e4 ja yli kolmasosassa (39 %) asiakirjoista pedagogiset ratkaisut oli perusteltu yksityiskohtaisesti. Tulokset vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 pedagogisten asiakirjojen laadussa on suurta vaihtelevuutta. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 pedagogisia asiakirjoja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t ammattilaiset pohtisivat omien kirjaamisk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jens\u00e4 suhdetta asiakirjojen tarkoitukseen ja niist\u00e4 saatavaan hy\u00f6tyyn. Monikielisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja kielitaidon merkityksen jatkaessa kasvuaan olisi my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajilla olisi k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n ajantasainen osaaminen ja riitt\u00e4v\u00e4t resurssit oppilaiden kielellisen kehityksen ja monikielisyyden tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-21T06:43:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-21T06:43:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen asiakirja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009215894", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71808
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f8d5e39-c47d-47b4-b437-c55d36ea01a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009215894.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Aurora Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa pedagoginen asiakirja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 diskurssianalyysi vieraat kielet toinen kieli kielen oppiminen kolmiportainen tuki
title Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_fullStr Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_short Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_sort toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_txtP Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
topic pedagoginen asiakirja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 diskurssianalyysi vieraat kielet toinen kieli kielen oppiminen kolmiportainen tuki
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus diskurssianalyysi kielen oppiminen kolmiportainen tuki pedagoginen asiakirja toinen kieli vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71808 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215894
work_keys_str_mv AT rantanenaurora toisenjavieraankielenoppimisestajasenvaikeuksistakirjoittaminenesijaalkuopetuksen