Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa

Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissaa. Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, millaisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rousi, Auni, Kantola, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71807
_version_ 1826225799619936256
author Rousi, Auni Kantola, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rousi, Auni Kantola, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rousi, Auni Kantola, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rousi, Auni
datasource_str_mv jyx
description Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissaa. Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, millaisen merkityksen varhaiskasvatuksen opettajat antavat kasvatusyhteistyölle. Lisäksi tutkimuksessamme selvitettiin, mitkä tekijät mahdollisesti edistävät tai heikentävät kasvatusyhteistyötä silloin kun lapsi aloittaa päiväkodissa. Tähän tutkimukseen haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajan ammattinimikkeellä toimivaa henkilöä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksemme tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että kasvatusyhteistyö on merkittävä osa heidän työtään ja sen avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Kasvatusyhteistyötä edistivät päiväkodin aloituskäytänteet, vuorovaikutus, molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus sekä vastuiden hahmottaminen ja sitoutuminen. Heikentäviksi tekijöiksi sen sijaan nousivat ennakkoluulot ja vanhempien korkeat odotukset päiväkotia kohtaan. Lisäksi päiväkotien rajalliset resurssit, negatiivissävytteinen yhteiskunnallinen keskustelu sekä henkilökemiat ja erilaiset vuorovaikutustavat nähtiin kasvatusyhteistyötä heikentävinä tekijöinä.
first_indexed 2020-09-21T20:01:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rissanen, Mari-Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rousi, Auni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kantola, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-21T06:40:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-21T06:40:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin aloitus on merkitt\u00e4v\u00e4 muutos lapselle sek\u00e4 perheelle, jonka vuoksi aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia. T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6st\u00e4 lapsen aloittaessa p\u00e4iv\u00e4kodissaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisen merkityksen varhaiskasvatuksen opettajat antavat kasvatusyhteisty\u00f6lle. Lis\u00e4ksi tutkimuksessamme selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t mahdollisesti edist\u00e4v\u00e4t tai heikent\u00e4v\u00e4t kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 silloin kun lapsi aloittaa p\u00e4iv\u00e4kodissa. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajan ammattinimikkeell\u00e4 toimivaa henkil\u00f6\u00e4. Tutkimus on laadullinen ja sen aineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4. Tutkimuksemme tuloksien mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, ett\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6 on merkitt\u00e4v\u00e4 osa heid\u00e4n ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja sen avulla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehityst\u00e4. Kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 edistiv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin aloitusk\u00e4yt\u00e4nteet, vuorovaikutus, molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus sek\u00e4 vastuiden hahmottaminen ja sitoutuminen. Heikent\u00e4viksi tekij\u00f6iksi sen sijaan nousivat ennakkoluulot ja vanhempien korkeat odotukset p\u00e4iv\u00e4kotia kohtaan. Lis\u00e4ksi p\u00e4iv\u00e4kotien rajalliset resurssit, negatiiviss\u00e4vytteinen yhteiskunnallinen keskustelu sek\u00e4 henkil\u00f6kemiat ja erilaiset vuorovaikutustavat n\u00e4htiin kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 heikent\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-21T06:40:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-21T06:40:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6st\u00e4 lapsen aloittaessa p\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009215893", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71807
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5facae1a-272a-47d5-90c9-c960ea1d8c00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009215893.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rousi, Auni Kantola, Johanna Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajat siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus päiväkodit kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus
title Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
topic varhaiskasvatuksen opettajat siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aloitus päiväkodit kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aloitus kasvatusyhteistyö päiväkodit siirtymä varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71807 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009215893
work_keys_str_mv AT rousiauni varhaiskasvatuksenopettajiennäkemyksiäkasvatusyhteistyöstälapsenaloittaessapäiväkodiss