Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä

Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja työuupumukseen, sekä tämän yhteyden erilaisu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Muuronen, Marika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71801
_version_ 1826225719790796800
author Muuronen, Marika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muuronen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muuronen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muuronen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja työuupumukseen, sekä tämän yhteyden erilaisuutta riippuen luokan työrauhasta. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen vuoden 2013 alkumittauksen sekä seuraavan kevään kyselyistä. Niillä oli selvitetty vuosiluokkia 2–6 opettaneiden luokanopettajien (N = 435) luokan opettamisesta johtuvaa stressiä ja työuupumusta. Tarkasteluun sisältyi luokanopettajien arvioimina myös luokan tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä ja työrauha sekä taustatietoina opettajien sukupuoli ja työkokemuksen määrä. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysilla käyttämällä SPSS 26 -ohjelmistoa. Tulosten mukaan luokan moninaisuus oli yhteydessä luokanopettajien samanaikaiseen stressiin sekä työuupumukseen erikseen syksyllä ja keväällä, mutta se ei selittänyt myöhempää, keväällä ilmennyttä stressiä tai työuupumusta. Näitä selittivät vain stressin ja työuupumuksen aiemmat lähtötasot. Luokan moninaisuuden yhteys luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja työuupumukseen oli samanlaista luokan työrauhasta riippumatta. Tutkimuksen tulosten viitatessa luokanopettajien varsin pysyvään työn kuormitukseen olennaista on omien voimavarojen tunnistaminen, riittävästä palautumisesta huolehtiminen ja työn rajaaminen stressin hallitsemiseksi. Jatkossa olisi tarpeen tutkia opettajien stressin ja uupumisen muita mahdollisia selittäjiä, jolloin myös kuormittumisen ennaltaehkäisy voisi kohdentua oikeisiin asioihin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muuronen, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-18T07:09:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-18T07:09:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteytt\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4\njaksamiseen. Inkluusion aste k\u00e4sitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteytt\u00e4 luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja ty\u00f6uupumukseen, sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n yhteyden erilaisuutta riippuen\nluokan ty\u00f6rauhasta. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen vuoden\n2013 alkumittauksen sek\u00e4 seuraavan kev\u00e4\u00e4n kyselyist\u00e4. Niill\u00e4 oli selvitetty vuosiluokkia 2\u20136 opettaneiden luokanopettajien (N = 435) luokan opettamisesta\njohtuvaa stressi\u00e4 ja ty\u00f6uupumusta. Tarkasteluun sis\u00e4ltyi luokanopettajien arvioimina my\u00f6s luokan tuen tarpeessa olevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja ty\u00f6rauha sek\u00e4\ntaustatietoina opettajien sukupuoli ja ty\u00f6kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysilla k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 SPSS 26 -ohjelmistoa.\nTulosten mukaan luokan moninaisuus oli yhteydess\u00e4 luokanopettajien samanaikaiseen stressiin sek\u00e4 ty\u00f6uupumukseen erikseen syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4,\nmutta se ei selitt\u00e4nyt my\u00f6hemp\u00e4\u00e4, kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ilmennytt\u00e4 stressi\u00e4 tai ty\u00f6uupumusta. N\u00e4it\u00e4 selittiv\u00e4t vain stressin ja ty\u00f6uupumuksen aiemmat l\u00e4ht\u00f6tasot. Luokan moninaisuuden yhteys luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan\nstressiin ja ty\u00f6uupumukseen oli samanlaista luokan ty\u00f6rauhasta riippumatta.\nTutkimuksen tulosten viitatessa luokanopettajien varsin pysyv\u00e4\u00e4n ty\u00f6n\nkuormitukseen olennaista on omien voimavarojen tunnistaminen, riitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 palautumisesta huolehtiminen ja ty\u00f6n rajaaminen stressin hallitsemiseksi. Jatkossa\nolisi tarpeen tutkia opettajien stressin ja uupumisen muita mahdollisia selitt\u00e4ji\u00e4,\njolloin my\u00f6s kuormittumisen ennaltaehk\u00e4isy voisi kohdentua oikeisiin asioihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-18T07:09:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-18T07:09:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan moninaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onko inkluusion aste yhteydess\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja ty\u00f6rauha luokanopettajien stressin ja ty\u00f6uupumuksen selitt\u00e4jin\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009185888", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71801
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/626ff1f2-2432-432c-9e15-6fd206d25949\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009185888.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muuronen, Marika Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä luokan moninaisuus luokan työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 jaksaminen uupumus stressi luokanopettajat inkluusio
title Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_full Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_fullStr Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_full_unstemmed Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_short Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen?
title_sort onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_sub luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
title_txtP Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
topic luokan moninaisuus luokan työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 jaksaminen uupumus stressi luokanopettajat inkluusio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio jaksaminen luokan moninaisuus luokan työrauha luokanopettajat stressi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71801 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009185888
work_keys_str_mv AT muuronenmarika onkoinkluusionasteyhteydessäopettajientyössäjaksamiseenluokanmoninaisuusjatyörauh