Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?

Tämä tutkielma on kandidaatintutkielma, joka on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähteet on haettu internetistä tieteellisiä julkaisuja sisältävistä tietokannoista ja havainnot on tehty näiden lähteiden pohjalta. Tutkielman tarkoituksena on löytää syitä sille, miksi sosiaaliseen mediaan syntyy ri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahtinen, Sami
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71758
_version_ 1826225815895932928
author Lahtinen, Sami
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Sami Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma on kandidaatintutkielma, joka on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähteet on haettu internetistä tieteellisiä julkaisuja sisältävistä tietokannoista ja havainnot on tehty näiden lähteiden pohjalta. Tutkielman tarkoituksena on löytää syitä sille, miksi sosiaaliseen mediaan syntyy riippuvuutta. Aihe on ajankohtainen, laajasti ihmisiä koskettava ja tutkimusta aihepiiristä tarvitaan. Asiaa voisi tutkia monesta eri näkökulmasta, mutta tässä tutkimuksessa aiheen laajuuden rajaamiseksi keskitytään käyttäjän näkökulmaan. Tutkimuskysymys kuuluu: mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen. Tutkielman rakenne koostuu kuudesta osiosta, joiden mukaan tutkielma on jäsennelty. Johdannossa johdatellaan lukija aiheen pariin. Sisältöosio alkaa sosiaalisen median määrittelyllä, sitten määritellään riippuvuus, jonka jälkeen määritellään riippuvuus sosiaaliseen mediaan. Kun käsitteet on määritelty päästään aiheen ytimeen, eli käsitellään riippuvuuden aiheuttajia. Lopuksi yhteenvedossa tehty tutkimus summataan yhteen. Tutkimuksessa havaitaan, että nykyisen riippuvuustutkimuksen valossa tässä tutkimuksessa tarkasteltu aihe, riippuvuus sosiaaliseen mediaan, on riippuvuuden kohde, eikä niinkään riippuvuuden aiheuttaja. Kuitenkin riippuvuuden kohteesta pystytään havaitsemaan ominaisuuksia, jotka tekevät siitä riippuvuuden kohteen. Tutkimuksessa havaitaan myös, että sosiaalisen median riippuvuustutkimus on hajanaista ja siihen kaivataan yhtenäisyyttä. Tuloksiksi tutkimuksessa saadaan, että tekijät, jotka tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen ovat FOMO ja dopamiini. Kuitenkin todetaan, että tutkimusta sosiaalisen median riippuvuudesta tarvitaan lisää ja tutkimuksen yhtenäisyyttä kaivataan, jotta tutkimukset ovat paremmin vertailukelpoisia keskenään. This is a Bachelor´s thesis, which is conducted as a literature review. The sources are got from databases on the internet, where are scientific publications and findings are made according those sources. The meaning of this study is to find out reasons why there exists addiction in social media. The subject of this study is topical, touching human widely and there is lack of study. The subject can be studied from many different perspectives. In this study the subject is limited as user point of view, so it keeps scope of subject controllable. The research question is: Which factors make social media addictive? The structure of this study consists of six parts. In introduction part a reader is conduct in subject. In the next three parts there are definitions of social media, addiction and addiction in social media. After definitions there is the main part of this study, factors that make social media addictive. The last part is the conclusion. In this study is found out that social media addiction is not the cause of addiction but the target of the addiction. It is still possible to find factors that make social media addictive. Also, there is noticed that study of the social media addiction is divided and there is need for cohesion. As the results is got that factors which makes social media addictive are FOMO and dopamine. Still there is need for more study and cohesion in era of social media addiction. Cohesion makes studies more comparable to each other.
first_indexed 2020-09-15T20:06:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-15T05:14:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-15T05:14:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71758", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma on kandidaatintutkielma, joka on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. L\u00e4hteet on haettu internetist\u00e4 tieteellisi\u00e4 julkaisuja sis\u00e4lt\u00e4vist\u00e4 tietokannoista ja havainnot on tehty n\u00e4iden l\u00e4hteiden pohjalta. Tutkielman tarkoituksena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 syit\u00e4 sille, miksi sosiaaliseen mediaan syntyy riippuvuutta. Aihe on ajankohtainen, laajasti ihmisi\u00e4 koskettava ja tutkimusta aihepiirist\u00e4 tarvitaan. Asiaa voisi tutkia monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aiheen laajuuden rajaamiseksi keskityt\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmaan. Tutkimuskysymys kuuluu: mitk\u00e4 tekij\u00e4t tekev\u00e4t sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen. Tutkielman rakenne koostuu kuudesta osiosta, joiden mukaan tutkielma on j\u00e4sennelty. Johdannossa johdatellaan lukija aiheen pariin. Sis\u00e4lt\u00f6osio alkaa sosiaalisen median m\u00e4\u00e4rittelyll\u00e4, sitten m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n riippuvuus, jonka j\u00e4lkeen m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n riippuvuus sosiaaliseen mediaan. Kun k\u00e4sitteet on m\u00e4\u00e4ritelty p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n aiheen ytimeen, eli k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n riippuvuuden aiheuttajia. Lopuksi yhteenvedossa tehty tutkimus summataan yhteen. Tutkimuksessa havaitaan, ett\u00e4 nykyisen riippuvuustutkimuksen valossa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltu aihe, riippuvuus sosiaaliseen mediaan, on riippuvuuden kohde, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n riippuvuuden aiheuttaja. Kuitenkin riippuvuuden kohteesta pystyt\u00e4\u00e4n havaitsemaan ominaisuuksia, jotka tekev\u00e4t siit\u00e4 riippuvuuden kohteen. Tutkimuksessa havaitaan my\u00f6s, ett\u00e4 sosiaalisen median riippuvuustutkimus on hajanaista ja siihen kaivataan yhten\u00e4isyytt\u00e4. Tuloksiksi tutkimuksessa saadaan, ett\u00e4 tekij\u00e4t, jotka tekev\u00e4t sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen ovat FOMO ja dopamiini. Kuitenkin todetaan, ett\u00e4 tutkimusta sosiaalisen median riippuvuudesta tarvitaan lis\u00e4\u00e4 ja tutkimuksen yhten\u00e4isyytt\u00e4 kaivataan, jotta tutkimukset ovat paremmin vertailukelpoisia kesken\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This is a Bachelor\u00b4s thesis, which is conducted as a literature review. The sources are got from databases on the internet, where are scientific publications and findings are made according those sources. The meaning of this study is to find out reasons why there exists addiction in social media. The subject of this study is topical, touching human widely and there is lack of study. The subject can be studied from many different perspectives. In this study the subject is limited as user point of view, so it keeps scope of subject controllable. The research question is: Which factors make social media addictive? The structure of this study consists of six parts. In introduction part a reader is conduct in subject. In the next three parts there are definitions of social media, addiction and addiction in social media. After definitions there is the main part of this study, factors that make social media addictive. The last part is the conclusion. In this study is found out that social media addiction is not the cause of addiction but the target of the addiction. It is still possible to find factors that make social media addictive. Also, there is noticed that study of the social media addiction is divided and there is need for cohesion. As the results is got that factors which makes social media addictive are FOMO and dopamine. Still there is need for more study and cohesion in era of social media addiction. Cohesion makes studies more comparable to each other.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-15T05:14:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-15T05:14:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FOMO", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mitk\u00e4 tekij\u00e4t tekev\u00e4t sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009155854", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dopamiini", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riippuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoyhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71758
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b18e4b93-cb07-421f-b7e9-a8d9382af413\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009155854.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Sami Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen? FOMO Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 dopamiini sosiaalinen media riippuvuus media Internet verkkoyhteisöt tutkimus
title Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
title_full Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
title_fullStr Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen? Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
title_full_unstemmed Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen? Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
title_short Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
title_sort mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen
title_txtP Mitkä tekijät tekevät sosiaalisesta mediasta riippuvuuden kohteen?
topic FOMO Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 dopamiini sosiaalinen media riippuvuus media Internet verkkoyhteisöt tutkimus
topic_facet 601 FOMO Information Systems Science Internet Tietojärjestelmätiede dopamiini media riippuvuus sosiaalinen media tutkimus verkkoyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71758 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009155854
work_keys_str_mv AT lahtinensami mitkätekijättekevätsosiaalisestamediastariippuvuudenkohteen