Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta

Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta opetusarkeen. Selvitin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, millaisia työvä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyykkönen, Heikki
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71743
Description
Summary:Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta opetusarkeen. Selvitin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, millaisia työvälineitä ja käytänteitä opettajat ovat käyttäneet poikkeustilan etäopetuksessa, kuinka kuormittavana opettajat ovat kokeneet poikkeustilan etäopetusajanjakson, sekä uskovatko opettajat kyseisellä etäopetusajanjaksolla opituista työtavoista olevan jatkossa hyötyä tilanteen palatessa ns. normaaliksi. Keräsin aineiston internet-kyselyllä ja analysoin frekvenssijakaumia, keskiarvoja ja -hajontaa sekä tein ristiintaulukointia. Tuloksista on nähtävissä, että musiikinopettajat ovat käyttäneet opetuksessaan erityisesti videoneuvottelusovelluksia, suoratoistopalveluista löytyviä videoita sekä teetättänyt erilaisia kuuntelu- ja kirjallisia tehtäviä. Musiikinopettajat kokivat etäopetusajanjakson huomattavasti kuormittavampana, kuin he kokevat normaalin lähiopetustyön, mutta suuri osa heistä uskoo kuitenkin käyttävänsä opittuja taitoja ja käyttöön otettuja välineitä jatkossakin.