Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä

Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät opettajat, hyvä ja monipuolinen pohjakoulutus sekä onnekkaat sattumat....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttä, Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71740
_version_ 1828193075375112192
author Määttä, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Määttä, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Määttä, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Määttä, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät opettajat, hyvä ja monipuolinen pohjakoulutus sekä onnekkaat sattumat. Tämä tutkimus kohdistuu klassisen musiikin laulajiin. Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla teemahaastattelu klassisen laulun asiantuntijoille, Jaakko Ryhäselle ja kahdelle anonyyminä esiintyvälle tutkittavalle keväällä 2018. Nauhoitin ja litteroin haastattelut. Olen analysoinut tutkimustuloksia ensin teemoittaen ja tämän jälkeen hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen teoriaosuus pohjaa sosiokonstruktivistiselle teorialle ja Lauri Rauhalan holistiselle ihmiskäsitykselle. Tutkielmassani tarkastelen, mikä rooli itsetuntemuksella ja opettaja- oppilassuhteella on esiintyväksi laulajaksi kasvamisen kannalta. Tämän lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessani intuition ja flow-kokemusten merkitystä esiintyvän laulajan työssä. Tutkimus vahvisti käsitystäni siitä, että kasvaakseen esiintyväksi laulamisen asiantuntijaksi, laulaja tarvitsee laulamisen taidon lisäksi itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, stressinsietokykyä, hyviä opettajia, älyä ja onnekkaita sattumia. Laulaja tarvitsee intuitiivista ymmärrystä oppiakseen laulamisen taito ja flow-kokemuksen koettiin vievän laulajalta tajuntaa nykyhetkestä sekä auttavan häntä suoriutumaan työstään kivun tai surun keskellä. Esiintyvältä laulajalta vaaditaan 2020-luvulla laulamisen taidon lisäksi muita monipuolisia taitoja, kuten näyttelijäntyöllistä osaamista, tiimitaitoja ja nopeaoppisuutta työskennellessään ammattilaistuotannoissa. Ulkonäöllä on myös laulajantyössä suuri merkitys. Käytin tutkimuksessani tärkeänä lähdeaineistona oopperalaulaja-pedagogi-tohtori Lynn Eustisin (2005) teosta, jossa hän analysoi kattavasti laulajan ammatin kokonaisvaltaisuutta ja sen problematiikkaa. Digitalisaation kautta 2020-luvulla laulajan työnkuvaan kuuluu myös uudella ja merkittävällä tavalla sosiaalinen media, joka koettiin välineenä oman artistijuuden ja jopa henkilökohtaisen persoonan markkinoimiseksi. Tutkimus osoittaa, että laulajan työn vaatimukset kasvavat ja muuttuvat koko ajan. Tutkimustulokset kertovat kahden laulajasukupolven kokemuksista työn tekemisestä ja sen ilmiöistä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-14T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-14T07:31:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, ett\u00e4\nlopputulokseksi saadaan esiintyv\u00e4 expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n vaikuttavat\nhyv\u00e4t opettajat, hyv\u00e4 ja monipuolinen pohjakoulutus sek\u00e4 onnekkaat sattumat. T\u00e4m\u00e4 tutkimus kohdistuu klassisen\nmusiikin laulajiin.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty toteuttamalla teemahaastattelu klassisen laulun asiantuntijoille, Jaakko Ryh\u00e4selle ja\nkahdelle anonyymin\u00e4 esiintyv\u00e4lle tutkittavalle kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Nauhoitin ja litteroin haastattelut. Olen analysoinut\ntutkimustuloksia ensin teemoittaen ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen hermeneuttisella analyysill\u00e4. Tutkimuksen teoriaosuus pohjaa\nsosiokonstruktivistiselle teorialle ja Lauri Rauhalan holistiselle ihmisk\u00e4sitykselle.\nTutkielmassani tarkastelen, mik\u00e4 rooli itsetuntemuksella ja opettaja- oppilassuhteella on esiintyv\u00e4ksi laulajaksi\nkasvamisen kannalta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi olen tarkastellut tutkimuksessani intuition ja flow-kokemusten merkityst\u00e4\nesiintyv\u00e4n laulajan ty\u00f6ss\u00e4.\nTutkimus vahvisti k\u00e4sityst\u00e4ni siit\u00e4, ett\u00e4 kasvaakseen esiintyv\u00e4ksi laulamisen asiantuntijaksi, laulaja tarvitsee\nlaulamisen taidon lis\u00e4ksi itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, stressinsietokyky\u00e4, hyvi\u00e4 opettajia, \u00e4ly\u00e4 ja\nonnekkaita sattumia. Laulaja tarvitsee intuitiivista ymm\u00e4rryst\u00e4 oppiakseen laulamisen taito ja flow-kokemuksen\nkoettiin viev\u00e4n laulajalta tajuntaa nykyhetkest\u00e4 sek\u00e4 auttavan h\u00e4nt\u00e4 suoriutumaan ty\u00f6st\u00e4\u00e4n kivun tai surun keskell\u00e4.\nEsiintyv\u00e4lt\u00e4 laulajalta vaaditaan 2020-luvulla laulamisen taidon lis\u00e4ksi muita monipuolisia taitoja, kuten\nn\u00e4yttelij\u00e4nty\u00f6llist\u00e4 osaamista, tiimitaitoja ja nopeaoppisuutta ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n ammattilaistuotannoissa.\nUlkon\u00e4\u00f6ll\u00e4 on my\u00f6s laulajanty\u00f6ss\u00e4 suuri merkitys. K\u00e4ytin tutkimuksessani t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 l\u00e4hdeaineistona\noopperalaulaja-pedagogi-tohtori Lynn Eustisin (2005) teosta, jossa h\u00e4n analysoi kattavasti laulajan ammatin\nkokonaisvaltaisuutta ja sen problematiikkaa.\nDigitalisaation kautta 2020-luvulla laulajan ty\u00f6nkuvaan kuuluu my\u00f6s uudella ja merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla sosiaalinen\nmedia, joka koettiin v\u00e4lineen\u00e4 oman artistijuuden ja jopa henkil\u00f6kohtaisen persoonan markkinoimiseksi. Tutkimus\nosoittaa, ett\u00e4 laulajan ty\u00f6n vaatimukset kasvavat ja muuttuvat koko ajan. Tutkimustulokset kertovat kahden\nlaulajasukupolven kokemuksista ty\u00f6n tekemisest\u00e4 ja sen ilmi\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-09-14T07:31:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-14T07:31:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "klassinen laulaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneuttinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiintyv\u00e4ksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009145839", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "flow-tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intuitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulunopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tajunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71740
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2019484-fd1b-4ac9-a98d-f7e2d5f5250e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009145839.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttä, Noora Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä flow klassinen laulaminen hermeneuttinen tutkimus teemahaastattelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 itsetuntemus flow-tila intuitio opettaja-oppilassuhde laulajat opettajat laulaminen muusikot vuorovaikutus laulunopettajat tajunta
title Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
title_full Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
title_fullStr Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
title_full_unstemmed Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
title_short Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen
title_sort esiintyväksi laulajaksi kasvaminen tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja oppilassuhteen merkityksestä
title_sub tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
title_txtP Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
topic flow klassinen laulaminen hermeneuttinen tutkimus teemahaastattelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 itsetuntemus flow-tila intuitio opettaja-oppilassuhde laulajat opettajat laulaminen muusikot vuorovaikutus laulunopettajat tajunta
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus flow flow-tila hermeneuttinen tutkimus intuitio itsetuntemus klassinen laulaminen laulajat laulaminen laulunopettajat muusikot opettaja-oppilassuhde opettajat tajunta teemahaastattelu vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71740 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009145839
work_keys_str_mv AT määttänoora esiintyväksilaulajaksikasvaminentutkimuslaulajanitsetuntemuksenjaopettajaoppilassuht