Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin liittyvän liikuntatunneilla. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailin su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Johan
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71730
_version_ 1828193075374063616
author Ahonen, Johan
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Johan Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Johan Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Johan
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin liittyvän liikuntatunneilla. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailin suomalaista liikunnanopetusta, perehdyin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimineeseen itsemääräämisteoriaan ja tutkin sisäisen motivaation yhteyttä liikuntamotivaatioon. Lisäksi avasin liikunnanopetuksen haasteita motivoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena oli kaksi miesliikunnanopettajaa ja kolme naisliikunnanopettajaa, joilla oli vähintään kolmen vuoden kokemus liikunnanopetuksesta yläkoulussa. Toteutin tutkimuksen laadullisin menetelmin ja keräsin aineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissa hyödynsin sekä teorialähtöistä että teoriaohjaavaa analyysia ja kvantifiointia eri tutkimuskysymysten mukaan. Tulosten mukaan itsemääräämisteoria näkyy liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa erityisesti oppilaan koetun pätevyyden tukemisena. Koetun pätevyyden tukeminen voi ilmetä esimerkiksi kannustavana palautteena tai oppilaiden eriyttämisenä. Toiseksi eniten liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa painottui oppilaan autonomian tukeminen. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tukeminen ei tullut esiin suoraan opettajien motivointikeinoissa. Sen sijaan ulkoiseen motivaation liittyviä keinoja ilmeni hieman, muttei läheskään yhtä paljon kuin koettuun pätevyyteen tai autonomiaan liittyviä. Liikunnanopettajat kokivat yläkouluikäisten motivoinnissa merkitykselliseksi yksilön huomioimisen, opettajan vuorovaikutustaidot ja esimerkillisyyden. Motivoinnin onnistumisen kannal-ta koettiin tärkeäksi myös oppilaiden orientointi hyvissä ajoin liikuntatuntien aiheisiin. Lisäksi tiedollisen perustelun koettiin toimivan tehokkaana motivointikeinona. Liikunnanopettajat korostivat oppilasryhmän luonteen merkitystä motivoinnissa. Opettajien kokemusten mukaan keskeisimmiksi motivoinnin haasteiksi nousivat oppilasryhmän heterogeenisyys, ryhmädynamiikan ongelmat sekä murrosikä ja siihen liittyvät lieveilmiöt. Oppilasryhmän heterogeenisyys näkyy opettajien mukaan siten, että oppilailla on erilaisia kiinnostuksen kohteita, liikuntasuhteet ovat erilaisia ja eritasoista tukea tarvitsevia oppilaita on lähes joka ryhmässä. Murrosikään liittyvät haasteet näkyivät opettajien kokemusten mukaan oppilaiden itsetunnon ongelmina, vastahakoisena käytöksenä ja passiivisuutena. Opettajat eivät pääsääntöisesti pitäneet resursseja merkittävinä motivointiin vaikuttavana tekijänä, tosin iso ryhmä ja huonot välineet koettiin osan mielestä haasteena. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tähän tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat käyttävät pääasiassa motivointikeinoja, jotka aiemman tutkimustiedon perusteella vahvistavat oppilaiden sisäistä motivaatiota ja sitä kautta tukevat liikunnanopetuksen yhtä päätavoitetta. Pieni yllätys oli se, ettei motivointikeinoissa näkynyt suoraan sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tukeminen. Toisaalta motivoinnissa koettiin tärkeäksi opettajan kannustavuus ja vuorovaikutustaidot, mikä voi ainakin epäsuorasti luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. Nämä piirteet opettajassa ovat tutkimusten mukaan myös oppilaille tärkeitä. Tulokset opettajien kokemista motivoinnin haasteita eivät olleet erityisen yllättäviä. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia oppilaiden kokemuksia opettajien motivoinnista ja mahdollisesti vertailla opettajien ja oppilaiden kokemuksia keskenään.
first_indexed 2020-09-11T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Johan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-11T05:51:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-11T05:51:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71730", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia motivointikeinoja yl\u00e4koulun liikunnanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, millaisia asioita pidet\u00e4\u00e4n motivoinnin kannalta t\u00e4rkein\u00e4 sek\u00e4 millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin liittyv\u00e4n liikuntatunneilla. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailin suomalaista liikunnanopetusta, perehdyin tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimineeseen itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaan ja tutkin sis\u00e4isen motivaation yhteytt\u00e4 liikuntamotivaatioon. Lis\u00e4ksi avasin liikunnanopetuksen haasteita motivoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuksen kohteena oli kaksi miesliikunnanopettajaa ja kolme naisliikunnanopettajaa, joilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolmen vuoden kokemus liikunnanopetuksesta yl\u00e4koulussa. Toteutin tutkimuksen laadullisin menetelmin ja ker\u00e4sin aineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynsin sek\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 teoriaohjaavaa analyysia ja kvantifiointia eri tutkimuskysymysten mukaan. \n\nTulosten mukaan itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria n\u00e4kyy liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4miss\u00e4 motivointikeinoissa erityisesti oppilaan koetun p\u00e4tevyyden tukemisena. Koetun p\u00e4tevyyden tukeminen voi ilmet\u00e4 esimerkiksi kannustavana palautteena tai oppilaiden eriytt\u00e4misen\u00e4. Toiseksi eniten liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4miss\u00e4 motivointikeinoissa painottui oppilaan autonomian tukeminen. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tukeminen ei tullut esiin suoraan opettajien motivointikeinoissa. Sen sijaan ulkoiseen motivaation liittyvi\u00e4 keinoja ilmeni hieman, muttei l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 paljon kuin koettuun p\u00e4tevyyteen tai autonomiaan liittyvi\u00e4. Liikunnanopettajat kokivat yl\u00e4kouluik\u00e4isten motivoinnissa merkitykselliseksi yksil\u00f6n huomioimisen, opettajan vuorovaikutustaidot ja esimerkillisyyden. Motivoinnin onnistumisen kannal-ta koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi my\u00f6s oppilaiden orientointi hyviss\u00e4 ajoin liikuntatuntien aiheisiin. Lis\u00e4ksi tiedollisen perustelun koettiin toimivan tehokkaana motivointikeinona. \n\nLiikunnanopettajat korostivat oppilasryhm\u00e4n luonteen merkityst\u00e4 motivoinnissa. Opettajien kokemusten mukaan keskeisimmiksi motivoinnin haasteiksi nousivat oppilasryhm\u00e4n heterogeenisyys, ryhm\u00e4dynamiikan ongelmat sek\u00e4 murrosik\u00e4 ja siihen liittyv\u00e4t lieveilmi\u00f6t. Oppilasryhm\u00e4n heterogeenisyys n\u00e4kyy opettajien mukaan siten, ett\u00e4 oppilailla on erilaisia kiinnostuksen kohteita, liikuntasuhteet ovat erilaisia ja eritasoista tukea tarvitsevia oppilaita on l\u00e4hes joka ryhm\u00e4ss\u00e4. Murrosik\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t haasteet n\u00e4kyiv\u00e4t opettajien kokemusten mukaan oppilaiden itsetunnon ongelmina, vastahakoisena k\u00e4yt\u00f6ksen\u00e4 ja passiivisuutena. Opettajat eiv\u00e4t p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti pit\u00e4neet resursseja merkitt\u00e4vin\u00e4 motivointiin vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4, tosin iso ryhm\u00e4 ja huonot v\u00e4lineet koettiin osan mielest\u00e4 haasteena. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa motivointikeinoja, jotka aiemman tutkimustiedon perusteella vahvistavat oppilaiden sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota ja sit\u00e4 kautta tukevat liikunnanopetuksen yht\u00e4 p\u00e4\u00e4tavoitetta. Pieni yll\u00e4tys oli se, ettei motivointikeinoissa n\u00e4kynyt suoraan sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tukeminen. Toisaalta motivoinnissa koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi opettajan kannustavuus ja vuorovaikutustaidot, mik\u00e4 voi ainakin ep\u00e4suorasti luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. N\u00e4m\u00e4 piirteet opettajassa ovat tutkimusten mukaan my\u00f6s oppilaille t\u00e4rkeit\u00e4. Tulokset opettajien kokemista motivoinnin haasteita eiv\u00e4t olleet erityisen yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia oppilaiden kokemuksia opettajien motivoinnista ja mahdollisesti vertailla opettajien ja oppilaiden kokemuksia kesken\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-11T05:51:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-11T05:51:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivoinnin haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria yl\u00e4koulun liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4miss\u00e4 motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009115831", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71730
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24ff8380-1ea6-459c-acd7-a3060d1ddd8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009115831.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Johan Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa itsemääräämisteoria sisäinen motivaatio motivoinnin haasteet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio liikunta motivointi koululiikunta liikunnanopettajat yläkoulu
title Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_full Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_fullStr Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_full_unstemmed Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_short Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_sort itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
title_txtP Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
topic itsemääräämisteoria sisäinen motivaatio motivoinnin haasteet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio liikunta motivointi koululiikunta liikunnanopettajat yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemääräämisteoria koululiikunta liikunnanopettajat liikunta motivaatio motivoinnin haasteet motivointi sisäinen motivaatio yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71730 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009115831
work_keys_str_mv AT ahonenjohan itsemääräämisteoriayläkoulunliikunnanopettajienkäyttämissämotivointikeinoissajakoetu