Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä

Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten matkailuyritysten työntekijät vastuullisuuden työarjessaan ymmärtävät ja miten työnt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alavuotunki, Fanni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71692
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten matkailuyritysten työntekijät vastuullisuuden työarjessaan ymmärtävät ja miten työntekijöiden sitoutuminen vastuullisuuteen ilmenee. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus koostuu kahdesta aineistosta. Verkkosivuaineisto on koottu matkailuyritysten verkkosivujen vastuullisuusosioita ja haastatteluaineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla matkailuyritysten työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluna. Verkkosivuaineisto koostuu kolmen eri matkailuyrityksen verkkosivujen vastuullisuusosioista ja haastatteluaineisto koostuu neljästä haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan matkailuyritykset viestivät verkkosivuillaan monipuolisesti sosiaalista vastuuta ja ympäristövastuuta taloudellisen vastuun viestimisen jäädessä vähemmälle huomiolle. Yritysten työntekijöiden käsitykset työskentelemänsä yrityksen vastuullisuudesta ovat yhteneväisiä verkkosivuviestinnän kanssa, jonka lisäksi työntekijät tuovat verkkosivuja monipuolisemmin vastuullisuustoimia ilmi. Tulosten perusteella vastuullisuuteen sitoutuminen on helppoa työpaikalla silloin, kun vastuullinen toiminta on myös osa omia arvoja ja vapaa-aikaa. Tutkielma tuo monipuolisesti ilmi matkailuyritysten toimintaan toteuttamaa vastuullisuusviestintää ja tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää matkailuyritysten vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Tutkielma lisää ymmärrystä myös siitä, mitä vastuullisuus töissä työntekijöille merkitsee ja miten työntekijöiden oma suhtautuminen vaikuttaa vastuullisuuteen sitoutumiseen.