"Kaikilla on se oman alansa asiantuntijuus ja sitä hyödynnetään" esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijuuden rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä merkitystä yhteisopettajuudella on e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sippola-Immonen, Marjo
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71668
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä merkitystä yhteisopettajuudella on esi- ja alkuopettajille ja mitä mahdollisuuksia se tuo opettajille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja siihen osallistui kaksi luokanopettajaa ja kaksi esiopettajaa Uudeltamaalta. Tutkimusta ohjasi fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta esiopettajaa ja kahta alkuopetuksen opettajaa, joilla oli kokemusta esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti, ja se analysoitiin Amedeo Giorgin luoman fenomenologisen psykologian metodin mukaan. Tutkimus osoitti, että asiantuntijayhteistyö lisäsi mahdollisuuksia tukea lapsen kehitystä yksilöllisesti. Koettiin, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö edellyttää yhteistä suunnitteluaikaa, resursseja sekä tahtotilaa. Tärkeäksi koettiin opettajien oma asenne, halu ja osaaminen yhteistyöhön sekä ymmärtäminen yhteistyön merkityksestä. Yhteisopettajuus mahdollisti eriyttämisen sekä oikea-aikaisen tuen antamisen oppilaalle. Yhteisopettajuuden haasteiksi koettiin resurssien ja yhteissuunnitteluajan riittämättömyys.