Ammattietiikka ja välittäminen luokanopettajan työssä

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, opettajan ammattietiikkaa sekä välittämistä ja niiden merkitystä sekä näkymistä opettajan työssä. Ammattietiikassa selvitämme lisäksi eettisyyttä ja arvotietoisuutta. Tutkimme myös välittämistä ja välittämisen pedagogiikkaa. Tutkielman kerättiin haa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lahdenmäki, Saija, Suonvieri, Eeva
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71649
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, opettajan ammattietiikkaa sekä välittämistä ja niiden merkitystä sekä näkymistä opettajan työssä. Ammattietiikassa selvitämme lisäksi eettisyyttä ja arvotietoisuutta. Tutkimme myös välittämistä ja välittämisen pedagogiikkaa. Tutkielman kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa neljältä eri paikkakunnalta. Haastateltavien työkokemukset vaihtelivat neljän ja kahdenkymmenenseitsemän vuoden väliltä. Tutkimus toteutettiin hermneuttis-fenomenologisen tutkimusperinteen mukaisesti. Haastatteluaineiston analyysissä aineisto jaettiin eri merkityskokonaisuuksiin. Merkityskokonaisuuksien alla olemme avanneet teemoja, jotka nousivat esille haastatteluaineistosta. Haastatteluaineistosta nousi esille se, että luokanopettajat ovat eettisiä ammattilaisia, joilta löytyy kestäviä arvoja ja välittämistä. Nämä heijastuvat heidän suhtautumiseensa oppilaisiin ja päivittäiseen työhön. Haastatteluaineistosta saadut tulokset vastasivat tutkielmamme teoriassa esiin nostettuihin näkemyksiin opettajan ammattietiikasta, eettisyydestä, arvoista ja välittämisestä. Aito välittäminen kuuluu olennaisena osana opettajuuteen, joka heijastuu opettajan toimintaan ja sitoutumiseen, jolloin opettaja haluaa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Aidosti välittävä opettaja toimii oppilailleen mallina, jonka kautta oppilaat voivat peilata omaa toimintaansa ja omaksua välittävän ihmisen mallin.