Queer matters the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland

Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentymät ovat epänormaaleja,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kumpumäki, Iiris
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71647
_version_ 1826225715523092480
author Kumpumäki, Iiris
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kumpumäki, Iiris Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kumpumäki, Iiris Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kumpumäki, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentymät ovat epänormaaleja, ei-toivottuja, tai alempiarvoisia. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millä tavoin heteronormatiivisuutta rakennetaan tekstikirjoissa tekstin ja kuvien avulla. Tutkimus koostui yhdeksästä yläkoulun englannin tekstikirjasta, jotka analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa identifioitiin kohtia, joissa seksuaalinen identiteetti tuli ilmi joko suoraan tai epäsuoraan. Nämä löydökset luokiteltiin kolmeen kategoriaan heteronormatiivisiksi, matalasti heteronormatiivisiksi, ja ei-heteronormatiiviksi. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli, että matalasti heteronormatiiviset strategiat olivat yleisin keino rakentaa kuvaa seksuaalisista identiteeteistä. Selkeästi heteronormatiiviset tapaukset muodostivat toiseksi yleisimmän ryhmän. Aineistosta ei löytynyt yhtään yksiselitteisen ei-heteronormatiivista tapausta. Koska oppikirjoilla on edelleen keskeinen rooli kielten opetuksessa, niiden sisältämät ideologiat rakentavat osaltaan koulujen ilmapiiriä seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Seksuaalisten identiteettien moninaisuus on noussut viime vuosikymmeninä keskeisempään rooliin kuin koskaan aiemmin, mutta sitä huomioidaan kouluympäristöissä edelleen vain hyvin rajatuissa tilanteissa. Tämä osaltaan heijastuu oppikirjojen sisältöihin, joissa seksuaalivähemmistöjä ei rakenneta osana kirjojen maailmankuvaa.
first_indexed 2020-09-07T20:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpum\u00e4ki, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-07T05:21:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-07T05:21:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71647", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4siteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yl\u00e4koulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentym\u00e4t ovat ep\u00e4normaaleja, ei-toivottuja, tai alempiarvoisia. Tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin heteronormatiivisuutta rakennetaan tekstikirjoissa tekstin ja kuvien avulla. Tutkimus koostui yhdeks\u00e4st\u00e4 yl\u00e4koulun englannin tekstikirjasta, jotka analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa identifioitiin kohtia, joissa seksuaalinen identiteetti tuli ilmi joko suoraan tai ep\u00e4suoraan. N\u00e4m\u00e4 l\u00f6yd\u00f6kset luokiteltiin kolmeen kategoriaan heteronormatiivisiksi, matalasti heteronormatiivisiksi, ja ei-heteronormatiiviksi. Tutkimuksen keskeisin\u00e4 tuloksina oli, ett\u00e4 matalasti heteronormatiiviset strategiat olivat yleisin keino rakentaa kuvaa seksuaalisista identiteeteist\u00e4. Selke\u00e4sti heteronormatiiviset tapaukset muodostivat toiseksi yleisimm\u00e4n ryhm\u00e4n. Aineistosta ei l\u00f6ytynyt yht\u00e4\u00e4n yksiselitteisen ei-heteronormatiivista tapausta. Koska oppikirjoilla on edelleen keskeinen rooli kielten opetuksessa, niiden sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t ideologiat rakentavat osaltaan koulujen ilmapiiri\u00e4 seksuaaliv\u00e4hemmist\u00f6j\u00e4 kohtaan. Seksuaalisten identiteettien moninaisuus on noussut viime vuosikymmenin\u00e4 keskeisemp\u00e4\u00e4n rooliin kuin koskaan aiemmin, mutta sit\u00e4 huomioidaan kouluymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 edelleen vain hyvin rajatuissa tilanteissa. T\u00e4m\u00e4 osaltaan heijastuu oppikirjojen sis\u00e4lt\u00f6ihin, joissa seksuaaliv\u00e4hemmist\u00f6j\u00e4 ei rakenneta osana kirjojen maailmankuvaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-07T05:21:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-07T05:21:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009075756", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "homoseksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "heteronormatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaaliv\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolen moninaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "homosexuality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "heteronormativity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sexuality (sexual orientation)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sexual minorities", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender variance", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71647
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5276132-9870-497b-99db-08bb8c750a65\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009075756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kumpumäki, Iiris Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland Englannin kieli English 301 homoseksuaalisuus heteronormatiivisuus seksuaalisuus sukupuoli-identiteetti oppikirjat seksuaalivähemmistöt sukupuolen moninaisuus homosexuality heteronormativity sexuality (sexual orientation) gender identity textbooks sexual minorities gender variance
title Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
title_full Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
title_fullStr Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
title_full_unstemmed Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
title_short Queer matters
title_sort queer matters the construction of the heteronormative discourse within efl textbooks for secondary school learners in finland
title_sub the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
title_txtP Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
topic Englannin kieli English 301 homoseksuaalisuus heteronormatiivisuus seksuaalisuus sukupuoli-identiteetti oppikirjat seksuaalivähemmistöt sukupuolen moninaisuus homosexuality heteronormativity sexuality (sexual orientation) gender identity textbooks sexual minorities gender variance
topic_facet 301 Englannin kieli English gender identity gender variance heteronormatiivisuus heteronormativity homoseksuaalisuus homosexuality oppikirjat seksuaalisuus seksuaalivähemmistöt sexual minorities sexuality (sexual orientation) sukupuolen moninaisuus sukupuoli-identiteetti textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71647 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009075756
work_keys_str_mv AT kumpumäkiiiris queermatterstheconstructionoftheheteronormativediscoursewithinefltextbooksforseco