”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä se antaa opetukselle. Tutkimuksessa selvitetään myös, tunnistavatko opettajat di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pitkänen, Emmi, Poukka, Annina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71615
_version_ 1826225737914384384
author Pitkänen, Emmi Poukka, Annina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Emmi Poukka, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Emmi Poukka, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä se antaa opetukselle. Tutkimuksessa selvitetään myös, tunnistavatko opettajat digitaalisen median kautta tapahtuvaa informaalia oppimista ja miten he hyödyntävät tätä työssään sekä mitkä asiat heidän mielestään vaikuttavat digitaalisen median käyttöön opetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla erään eteläpohjalaisen alakoulun 12 opettajaa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä yksilöhaastatteluina puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan opettajat jäsentävät digitaalista mediaa paljon perinteisen median kautta ja se nähdään oppimisen välineenä, joka on mahdollistanut opetuksen monipuolistumisen sekä oppimisen ja opetuksen tukemisen. Opettajat tunnistavat oppimista oppiaineisiin liittyvissä taidoissa, minkä lisäksi he toivovat oppilaiden oppivan median käyttötaitoja. He hyödyntävät opetuksessaan oppilaiden digitaalista osaamista sekä käyttävät digitaalista mediaa motivointikeinona. Merkittävimmäksi tekijäksi digitaalisen median opetuskäyttöönoton kannalta nähdään opettajaan itseensä liittyvät ominaisuudet. Opettajien näkemykset digitaalisen median kautta oppimisesta liittyvät ensisijaisesti koulukontekstiin. Informaalin oppimisen näkökulma sekä digitaalisen median sosiaalinen ulottuvuus jäävät puuttumaan lähes kokonaan. Opettajat eivät välttämättä tunnista digitaalisessa mediassa vapaa-ajalla tapahtuvaa oppimista eivätkä ymmärrä sitä, millainen merkitys digitaalisella medialla on nykylasten ja -nuorten sosiaalisessa kulttuurissa. Koska opettajan oman asenteen käsitetään vaikuttavan merkittävästi digitaalisen median käyttöön opetuksessa, voi se johtaa digitaalisen median käyttämättömyyteen ja sitä kautta oppilaiden epätasa-arvoiseen asemaan koulujen sisällä ja niiden välillä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poukka, Annina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-03T05:11:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-03T05:11:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 luokanopettajilla\non digitaalisesta mediasta oppimisv\u00e4lineen\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tarkastelemalla, miten opettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t digitaalisen median ja mit\u00e4 se antaa opetukselle. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s, tunnistavatko opettajat digitaalisen median kautta tapahtuvaa informaalia oppimista ja miten he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t t\u00e4t\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 mitk\u00e4 asiat heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vaikuttavat digitaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa.\n Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla er\u00e4\u00e4n etel\u00e4pohjalaisen alakoulun 12 opettajaa. Haastattelut toteutettiin paikan p\u00e4\u00e4ll\u00e4 yksil\u00f6haastatteluina puolistrukturoidun teemahaastattelun\nkeinoin. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTulosten mukaan opettajat j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t digitaalista mediaa paljon perinteisen\nmedian kautta ja se n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppimisen v\u00e4lineen\u00e4, joka on mahdollistanut opetuksen monipuolistumisen sek\u00e4 oppimisen ja opetuksen tukemisen. Opettajat\ntunnistavat oppimista oppiaineisiin liittyviss\u00e4 taidoissa, mink\u00e4 lis\u00e4ksi he toivovat oppilaiden oppivan median k\u00e4ytt\u00f6taitoja. He hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan oppilaiden digitaalista osaamista sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t digitaalista mediaa motivointikeinona. Merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi digitaalisen median opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kannalta n\u00e4hd\u00e4\u00e4n opettajaan itseens\u00e4 liittyv\u00e4t ominaisuudet.\nOpettajien n\u00e4kemykset digitaalisen median kautta oppimisesta liittyv\u00e4t ensisijaisesti koulukontekstiin. Informaalin oppimisen n\u00e4k\u00f6kulma sek\u00e4 digitaalisen\nmedian sosiaalinen ulottuvuus j\u00e4\u00e4v\u00e4t puuttumaan l\u00e4hes kokonaan. Opettajat eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tunnista digitaalisessa mediassa vapaa-ajalla tapahtuvaa oppimista eiv\u00e4tk\u00e4 ymm\u00e4rr\u00e4 sit\u00e4, millainen merkitys digitaalisella medialla on nykylasten ja -nuorten sosiaalisessa kulttuurissa. Koska opettajan oman asenteen k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti digitaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa, voi\nse johtaa digitaalisen median k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyteen ja sit\u00e4 kautta oppilaiden ep\u00e4tasa-arvoiseen asemaan koulujen sis\u00e4ll\u00e4 ja niiden v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-03T05:11:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-03T05:11:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe on niinku hyv\u00e4 renki, mutta huono is\u00e4nt\u00e4\u201d : luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 digitaalisesta mediasta opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009035735", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71615
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37531032-c654-40ab-b476-95d054075fd6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009035735.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Emmi Poukka, Annina ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa digitaalinen media Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 informaali oppiminen luokanopettajat alakoulu mediakasvatus opetuskäyttö opetus sosiaalinen media uusmedia nuoret medialukutaito
title ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_full ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_fullStr ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_full_unstemmed ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_short ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä”
title_sort se on niinku hyvä renki mutta huono isäntä luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_sub luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
title_txtP ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
topic digitaalinen media Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 informaali oppiminen luokanopettajat alakoulu mediakasvatus opetuskäyttö opetus sosiaalinen media uusmedia nuoret medialukutaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu digitaalinen media informaali oppiminen luokanopettajat mediakasvatus medialukutaito nuoret opetus opetuskäyttö sosiaalinen media uusmedia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71615 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009035735
work_keys_str_mv AT pitkänenemmi seonniinkuhyvärenkimuttahuonoisäntäluokanopettajiennäkemyksiädigitaalisestamediasta