Yhteenveto: | Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten eri ikäiset pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä osana eri puolilla maailmaa toteutettuja taideperustaisia tutkimuksia. Tutkielman aineisto painottuu eri tieteenaloilla, 2000-luvulla julkaistuun tutkimukseen. Tutkielman seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista koostuvaa aineistoa tarkastellaan tutkimukseen ja ryhmätyöskentelyyn osallistuneen omasta hyötynäkökulmasta.
Tutkielman tuloksia jäsennetään osallistujalle itselleen henkilökohtaisena että yhdessä muiden kanssa saavutettuna hyötynä niin yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Tulosten tulkitsemisen tueksi sovelletaan myös luovan ryhmätoiminnan mallia (Huhtinen-Hildén & Isola 2019). Tutkielman tulokset osoittavat, että pakolaiset ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt hyötyvät taidelähtöisestä ryhmätyöskentelystä erityisesti yksilötasolla, jonka syntymistä edesauttaa työskentely ryhmässä muiden vertaisten kanssa. Lisäksi havainnot tukevat sitä, että luovan ryhmätoiminnan mallia sovellettaessa henkilön lähtökohdilla ei ole merkitystä.
Tutkielman tiedon avulla voidaan lisätä ymmärrystä taideperustaisen tutkimuksen ja taidelähtöisten menetelmien soveltuvuudesta pakolaisten ja maahanmuuttajataustaisten parissa tehtävään työhön. Tätä kohderyhmää koskevan kotimaisen taideperustaisen tutkimuksen vähyys osoittaa jatkossa tarpeen lisätutkimukselle.
|