Yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönotto sosiaalisen intranetin käyttöä ja käyttöönottoa koskevan ohjeistuksen laatiminen

Tässä työnäytetyyppisessä maisterintutkielmassa raportoidaan keväällä 2020 toteutettu yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojekti. Yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojektin tavoitteena oli laatia sosiaalisen intranetin käyttöä koskeva opas ja ohjeet yrityksen avainhenkilöille...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71599
Description
Summary:Tässä työnäytetyyppisessä maisterintutkielmassa raportoidaan keväällä 2020 toteutettu yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojekti. Yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojektin tavoitteena oli laatia sosiaalisen intranetin käyttöä koskeva opas ja ohjeet yrityksen avainhenkilöille sosiaalisen intranetin käyttöönoton tueksi. Yhteistyöorganisaatio oli moniammatillinen 28 hengen kasvuyritys, josta tässä maisterintutkielmassa käytetään pseudonyymiä Lodi Oy. Viestintäteknologia on kiinteä osa 2020-luvun työelämää ja työntekoa. Nykyinen viestintäteknologia mahdollistaa monenlaiset työmuodot, kuten etätyöskentelyn, hajautetut työyhteisöt, virtuaalitiimit ja globaalit työympäristöt. Työtä tehdään yhä useammin erilaisten viestintäteknologioiden varassa ja esimerkiksi virtuaalitiimit ovat olemassa viestintäteknologian ansiosta. Viestintäteknologia on olennainen osa päivittäistä työntekoa, joten on tärkeää ymmärtää, kuinka yrityksiä voi ohjeistaa viestintäteknologian käytössä ja käyttöönotossa. Sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojekti koostui kolmesta osakokonaisuudesta. Ensimmäinen osakokonaisuus oli yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöä koskevan oppaan laadinta. Toinen osakokonaisuus oli yrityksen avainhenkilöille laaditut ohjeet sosiaalisen intranetin käyttöönoton tueksi. Kolmas osakokonaisuus koostui projektin tulosten esittelystä yrityksen edustajille huhtikuussa 2020. Osana tätä maisterintutkielmaa toteutettu yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojekti sisälsi neljä eri vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin yrityksen työntekijöiden odotuksia ja käyttötarpeita sosiaalista intranettiä koskien henkilöstökyselyllä. Toinen vaihe koostui sosiaalisen intranetin käyttöä koskevan oppaan laadinnasta ja kolmas vaihe avainhenkilöille tarkoitettujen sosiaalisen intranetin käyttöönottoa koskevien ohjeiden laadinnasta. Neljäs vaihe sisälsi henkilöstökyselyn tulosten sekä molempien ohjeistusten esittelyn yrityksen edustajille. Yhteistyöyrityksen edustajat arvioivat sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojektin onnistuneen kokonaisuudessaan hyvin. Projektin osana laaditut opas ja ohjeet olivat yrityksen edustajien mukaan kattavat ja niiden arvioitiin olevan hyödynnyttävissä myös käytännössä.