Yhteenveto: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lukiolaisten kokemuksia opintojen sujuvuutta haastavista tekijöistä. Tavoitteena oli ymmärtää lukio-opiskelun ongelmakohtia ja tuottaa siten tietoa lukio-opiskelun tuen kehittämiseen ja lukiolaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Tutkimus oli lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen, ja näin ollen tutkimusprosessi aloitettiin kuulemalla lukiolaisten opiskelukokemuksia. Puolistrukturoituihin ryhmähaastatteluihin osallistui seitsemän (N=7) lukiolaista eri vuosikursseilta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella aineistosta löydettiin kuusi lukioopiskelua haastavaa tekijää. Lukio-opintojen haasteita olivat lukiolaisen vastuun määrä, akateemisten taitojen riittämättömyys, opetuksen eriyttämättömyys, kohtaamattomuus vuorovaikutuksessa, turhauttavat opetuskäytänteet sekä opiskelun merkityksettömyys. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisemmissakin tutkimuksissa muodostunutta käsitystä siitä, että lukiolaiset kantavat huolta jaksamisestaan ja menestyksestään lukio-opinnoissa, ja kaipaavat opiskeluunsa yksilöllisempää tukea ja tehokkaampaa opinto-ohjausta. Tulosten perusteella myös opettajien valmiuksia opetuksen eriyttämiseen ja opiskelijoiden yksilöllisempään kohtaamiseen tulisi lukioissa vahvistaa. Lisäksi koulun vuorovaikutuskulttuuria on tarpeen kehittää ja opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia tulisi lisätä.
|