Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten oppilaiden kokemien psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteyksiä toisiinsa. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 7. luokan oppilaista Lohjalta, Haukiputaalta ja Joensuust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Saana-Sofia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71543
_version_ 1826225783119544320
author Anttila, Saana-Sofia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Saana-Sofia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Saana-Sofia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Saana-Sofia
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten oppilaiden kokemien psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteyksiä toisiinsa. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 7. luokan oppilaista Lohjalta, Haukiputaalta ja Joensuusta. Kokonaisuudessaan tutkimukseen osallistui 466 oppilasta. Aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Ensimmäinen osa aineistosta kerättiin osana laajempaa koululiikuntaa ja Move! -mittausjärjestelmää käsittelevää pitkittäistutkimusta ja toinen osa lisäotoksena. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2019. Koululiikuntamotivaatiota kartoitettiin The Revised Perceived Locus of Causality in Physical Education scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Viihtymistä tarkasteltiin Sport Commitment Questionnaire-2 -mittarin Enjoyment subscale -osiolla. Psykologisten perustarpeiden tutkimista varten suomennettiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan sovellettu Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale -mittari. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Käytettyjen mittareiden luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfakertoimen sekä Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien avulla. Lisäksi suomennetun psykologisia perustarpeita mittaavan mittarin validiteettia tarkasteltiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla. Tutkimusdataa analysoitiin hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin, T-testin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien avulla. Tulosten mukaan viihtymistä selitti parhaiten sisäinen motivaatio sekä autonomian tyydyttyminen. Myös pätevyyden tyydyttyminen selitti viihtymistä positiivisesti, kun taas autonomian tukahduttaminen oli negatiivisesti yhteydessä viihtymiseen. Amotivaatio ja ulkoinen säätely olivat tulosten mukaan negatiivisesti yhteydessä viihtymiseen koululiikunnassa. Psykologisista perustarpeista autonomian tukahduttaminen oli yhteydessä amotivaatioon ja ulkoiseen säätelyyn. Sekä pätevyyden että autonomian tyydyttyminen olivat positiivisesti yhteydessä sisäiseen motivaatioon. Sosiaalisella yhteenkuuluvuudella ei ollut tuloksien mukaan yhteyttä viihtymiseen tai motivaatioon koululiikunnassa. The aim of this study was to evaluate associations between 7th grade students’ basic psychological needs, PE motivation and enjoyment. The participants of the study were 466 7th graders from Finland. The material for the study was collected in two parts in autumn 2019. The first part was collected as a part of a longitudinal study. The second part was collected for the purposes of this study. PE motivation was examined with the Finnish version of The Revised Perceived Locus of Causality in Physical Education Scale. The enjoyment was measured using the Finnish version of Enjoyment subscale in Sport Commitment Questionnaire-2. In order to measure basic psychological needs the Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale by Haerens et al. (2015) was translated to Finnish. The study was quantitative. The reliability and validity of the study were examined using Cronbach’s alpha coefficients, Pearson’s correlation coefficients and explorative factor analyses. The data was analyzed using hierarchical linear regression, T-test and Pearson’s correlation coefficient. According to the results, intrinsic motivation was related to enjoyment. Also, satisfaction of need for autonomy and competence were related to enjoyment while frustration of need for autonomy was negatively linked to enjoyment. Amotivation and external regulation were negatively linked to enjoyment in PE. Frustration of need for autonomy was related to amotivation and external regulation while satisfaction of autonomy and competence were positively linked to intrinsic motivation. According to this study the need for relatedness was not linked to enjoyment or motivation on physical education.
first_indexed 2020-08-28T20:02:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huhtiniemi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Saana-Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-28T10:12:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-28T10:12:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia 7. luokkalaisten oppilaiden kokemien\npsykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sek\u00e4\nviihtymisen yhteyksi\u00e4 toisiinsa. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 7. luokan oppilaista\nLohjalta, Haukiputaalta ja Joensuusta. Kokonaisuudessaan tutkimukseen osallistui 466\noppilasta. Aineiston ker\u00e4\u00e4minen tapahtui kahdessa osassa. Ensimm\u00e4inen osa aineistosta\nker\u00e4ttiin osana laajempaa koululiikuntaa ja Move! -mittausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4\npitkitt\u00e4istutkimusta ja toinen osa lis\u00e4otoksena. Aineiston keruu tapahtui syksyll\u00e4 2019.\nKoululiikuntamotivaatiota kartoitettiin The Revised Perceived Locus of Causality in Physical\nEducation scale -mittarin suomenkielisell\u00e4 versiolla. Viihtymist\u00e4 tarkasteltiin Sport\nCommitment Questionnaire-2 -mittarin Enjoyment subscale -osiolla. Psykologisten\nperustarpeiden tutkimista varten suomennettiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan\nsovellettu Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale -mittari.\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. K\u00e4ytettyjen mittareiden luotettavuutta\ntarkasteltiin Cronbachin alfakertoimen sek\u00e4 Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien\navulla. Lis\u00e4ksi suomennetun psykologisia perustarpeita mittaavan mittarin validiteettia\ntarkasteltiin eksploratiivisen faktorianalyysin avulla. Tutkimusdataa analysoitiin hierarkkisen\nlineaarisen regressioanalyysin, T-testin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien avulla.\nTulosten mukaan viihtymist\u00e4 selitti parhaiten sis\u00e4inen motivaatio sek\u00e4 autonomian\ntyydyttyminen. My\u00f6s p\u00e4tevyyden tyydyttyminen selitti viihtymist\u00e4 positiivisesti, kun taas\nautonomian tukahduttaminen oli negatiivisesti yhteydess\u00e4 viihtymiseen. Amotivaatio ja\nulkoinen s\u00e4\u00e4tely olivat tulosten mukaan negatiivisesti yhteydess\u00e4 viihtymiseen\nkoululiikunnassa. Psykologisista perustarpeista autonomian tukahduttaminen oli yhteydess\u00e4\namotivaatioon ja ulkoiseen s\u00e4\u00e4telyyn. Sek\u00e4 p\u00e4tevyyden ett\u00e4 autonomian tyydyttyminen olivat\npositiivisesti yhteydess\u00e4 sis\u00e4iseen motivaatioon. Sosiaalisella yhteenkuuluvuudella ei ollut\ntuloksien mukaan yhteytt\u00e4 viihtymiseen tai motivaatioon koululiikunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to evaluate associations between 7th grade students\u2019 basic\npsychological needs, PE motivation and enjoyment. The participants of the study were 466 7th\ngraders from Finland. The material for the study was collected in two parts in autumn 2019.\nThe first part was collected as a part of a longitudinal study. The second part was collected for\nthe purposes of this study.\nPE motivation was examined with the Finnish version of The Revised Perceived Locus of\nCausality in Physical Education Scale. The enjoyment was measured using the Finnish version\nof Enjoyment subscale in Sport Commitment Questionnaire-2. In order to measure basic\npsychological needs the Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration scale\nby Haerens et al. (2015) was translated to Finnish. The study was quantitative. The reliability\nand validity of the study were examined using Cronbach\u2019s alpha coefficients, Pearson\u2019s\ncorrelation coefficients and explorative factor analyses. The data was analyzed using\nhierarchical linear regression, T-test and Pearson\u2019s correlation coefficient.\nAccording to the results, intrinsic motivation was related to enjoyment. Also, satisfaction of\nneed for autonomy and competence were related to enjoyment while frustration of need for\nautonomy was negatively linked to enjoyment. Amotivation and external regulation were\nnegatively linked to enjoyment in PE. Frustration of need for autonomy was related to\namotivation and external regulation while satisfaction of autonomy and competence were\npositively linked to intrinsic motivation. According to this study the need for relatedness was\nnot linked to enjoyment or motivation on physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-28T10:12:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-28T10:12:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologisten perustarpeiden tukahduttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sek\u00e4 viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008285673", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71543
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31244960-b668-43bd-97af-2f06962e68e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008285673.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Saana-Sofia Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen psykologisten perustarpeiden tukahduttaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikunta tarpeet perustarpeet viihtyvyys
title Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
title_full Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
title_fullStr Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
title_full_unstemmed Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
title_short Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
title_sort psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7 luokkalaisilla
title_txtP Psykologisten perustarpeiden tyydyttymisen ja tukahduttamisen, koululiikuntamotivaation sekä viihtymisen yhteydet 7. Luokkalaisilla
topic psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen psykologisten perustarpeiden tukahduttaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikunta tarpeet perustarpeet viihtyvyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunta motivaatio perustarpeet psykologisten perustarpeiden tukahduttaminen psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen tarpeet viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71543 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008285673
work_keys_str_mv AT anttilasaanasofia psykologistenperustarpeidentyydyttymisenjatukahduttamisenkoululiikuntamotivaat