Korkeakoulujen hakijamarkkinointi tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä merkitys suosittelulla on. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valpe, Kati
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71535
_version_ 1828193074936807424
author Valpe, Kati
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valpe, Kati Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valpe, Kati Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valpe, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä merkitys suosittelulla on. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääosasta. Ensimmäinen kokonaisuus käsitteli korkeakoulujen markkinointia, markkinointiviestintää sekä brändiä ja brändäämistä yliopistoissa. Toinen osa keskittyi ostopolkuteoriaan ja miten ostopolusta tulee hakijan polku. Lisäksi esiteltiin suosittelun ominaispiirteitä ja merkitystä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä olivat opiskelijarekrytointi ja hakijamarkkinointi. Opiskelijarekrytointi on enemmän rinnastettavissa yritysten myyntiin, joka on konkreettista ja kohdennettua tekemistä. Hakijamarkkinointi taas tukee opiskelijarekrytointia eri markkinoinnin keinoin. Yliopiston hakijamarkkinointia kartoitettiin opiskelijarekrytoinnin asiantuntijoiden teemahaastatteluilla Jyväskylän yliopistossa ja sen kuudessa tiedekunnassa. Haastatteluissa tarkasteltiin, miten yliopisto lähestyi potentiaalisia kotimaisia opiskelijoita vuonna 2019. Erityinen huomio oli digitaalisissa kanavissa ja brändissä. Hakijan polkua tutkittiin erityisesti opiskelijan näkökulmasta. Lyhyellä ensimmäisen vuoden opiskelijoiden alkukartoituksella suunnattiin teoriaa ja varsinaista kyselyä. Kyselylomake lähetettiin kaikille yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Kyselyllä kartoitettiin hakijan polkua yliopistoon, syitä hakea opiskelemaan ja mitä tiedonlähteitä hakija käyttää sekä suosittelua hakijan polulla. Monimenetelmäisellä tutkimuksella saatiin kartoitettua myös yliopiston ja hakijoiden kohtaamispisteet polulla. Hakijan polku vaihteli muun muassa elämäntilanteen, alan ja sukupuolen suhteen. Lisäksi hakemisen syissä oli eroja. Tärkeimmät informaation lähteet olivat yliopiston omat digitaaliset kanavat eli yliopiston tai tiedekunnan verkkosivut. Suosittelulla näytti olevan merkitystä ainakin tiedonlähteenä. Tutkimus tukee teoriaa korkeakoulujen markkinoinnista ja brändäämisestä. Kyselyn tulokset täydentävät aiempia, pääasiassa kansainvälisiä, tutkimuksia hakijamarkkinoinnista soveltaen niitä kotimaisiin korkeakouluihin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valpe, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-28T09:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-28T09:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71535", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestint\u00e4\u00e4 ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mit\u00e4 informaation l\u00e4hteit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja mik\u00e4 merkitys suosittelulla on. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kahdesta p\u00e4\u00e4osasta. Ensimm\u00e4inen kokonaisuus k\u00e4sitteli korkeakoulujen markkinointia, markkinointiviestint\u00e4\u00e4 sek\u00e4 br\u00e4ndi\u00e4 ja br\u00e4nd\u00e4\u00e4mist\u00e4 yliopistoissa. Toinen osa keskittyi ostopolkuteoriaan ja miten ostopolusta tulee hakijan polku. Lis\u00e4ksi esiteltiin suosittelun ominaispiirteit\u00e4 ja merkityst\u00e4. Tutkimuksen keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 olivat opiskelijarekrytointi ja hakijamarkkinointi. Opiskelijarekrytointi on enemm\u00e4n rinnastettavissa yritysten myyntiin, joka on konkreettista ja kohdennettua tekemist\u00e4. Hakijamarkkinointi taas tukee opiskelijarekrytointia eri markkinoinnin keinoin. Yliopiston hakijamarkkinointia kartoitettiin opiskelijarekrytoinnin asiantuntijoiden teemahaastatteluilla Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ja sen kuudessa tiedekunnassa. Haastatteluissa tarkasteltiin, miten yliopisto l\u00e4hestyi potentiaalisia kotimaisia opiskelijoita vuonna 2019. Erityinen huomio oli digitaalisissa kanavissa ja br\u00e4ndiss\u00e4. Hakijan polkua tutkittiin erityisesti opiskelijan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lyhyell\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden alkukartoituksella suunnattiin teoriaa ja varsinaista kysely\u00e4. Kyselylomake l\u00e4hetettiin kaikille yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Kyselyll\u00e4 kartoitettiin hakijan polkua yliopistoon, syit\u00e4 hakea opiskelemaan ja mit\u00e4 tiedonl\u00e4hteit\u00e4 hakija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 suosittelua hakijan polulla. Monimenetelm\u00e4isell\u00e4 tutkimuksella saatiin kartoitettua my\u00f6s yliopiston ja hakijoiden kohtaamispisteet polulla. Hakijan polku vaihteli muun muassa el\u00e4m\u00e4ntilanteen, alan ja sukupuolen suhteen. Lis\u00e4ksi hakemisen syiss\u00e4 oli eroja. T\u00e4rkeimm\u00e4t informaation l\u00e4hteet olivat yliopiston omat digitaaliset kanavat eli yliopiston tai tiedekunnan verkkosivut. Suosittelulla n\u00e4ytti olevan merkityst\u00e4 ainakin tiedonl\u00e4hteen\u00e4. Tutkimus tukee teoriaa korkeakoulujen markkinoinnista ja br\u00e4nd\u00e4\u00e4misest\u00e4. Kyselyn tulokset t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t aiempia, p\u00e4\u00e4asiassa kansainv\u00e4lisi\u00e4, tutkimuksia hakijamarkkinoinnista soveltaen niit\u00e4 kotimaisiin korkeakouluihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-28T09:50:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-28T09:50:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakoulun markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostopolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinn\u00e4st\u00e4 ja hakijan polusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008285665", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71535
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40862592-b088-4ed8-9921-b35c8af07133\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008285665.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valpe, Kati Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta korkeakoulun markkinointiviestintä ostopolku suosittelu Markkinointi Marketing 20423 brändäys korkeakoulut yliopistot opiskelijat markkinointi brändit markkinointiviestintä korkea-asteen koulutus
title Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_full Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_fullStr Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_full_unstemmed Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_short Korkeakoulujen hakijamarkkinointi
title_sort korkeakoulujen hakijamarkkinointi tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_sub tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
title_txtP Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
topic korkeakoulun markkinointiviestintä ostopolku suosittelu Markkinointi Marketing 20423 brändäys korkeakoulut yliopistot opiskelijat markkinointi brändit markkinointiviestintä korkea-asteen koulutus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit brändäys korkea-asteen koulutus korkeakoulun markkinointiviestintä korkeakoulut markkinointi markkinointiviestintä opiskelijat ostopolku suosittelu yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71535 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008285665
work_keys_str_mv AT valpekati korkeakoulujenhakijamarkkinointitutkimuskorkeakoulujenmarkkinointiviestinnästäjahakija