Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa

Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin eriyttämisen teoriaa, merkitystä ja erilaisia virallisia periaatteita ja oh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siekkinen, Saija
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71501
_version_ 1828193074925273088
author Siekkinen, Saija
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siekkinen, Saija Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siekkinen, Saija Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siekkinen, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin eriyttämisen teoriaa, merkitystä ja erilaisia virallisia periaatteita ja ohjeita, jotka ohjaavat opettajia eriyttämisessä. Lisäksi perehdyttiin aiempiin tutkimustuloksiin opettajien näkemyksistä eriyttämisestä ja erilaisiin olemassa oleviin eriytystapoihin. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia opettajan tekemiä muutoksia, joilla pyritään ottamaan huomioon oppilaiden erilainen taso. Erilaisella tasolla tarkoitetaan esimerkiksi keskimääräistä heikompaa tai parempaa opiskelumenestystä, erilaisia henkisiä kykyjä, mahdollisia fyysisiä esteitä tai oppimisvaikeuksia, eli mitä tahansa mikä vaikuttaa oppilaiden opiskeluun. Tutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui kahdeksan kemian opettajaa. Tutkimuksessa oli sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja aineistopohjaista sisällönanalyysia. Kokeellisen osan tulosten mukaan opettajat kokevat eriyttämisen tärkeäksi, mutta haastavaksi. Opettajankoulutuksen koetaan olevan eriyttämisen osalta riittämätöntä ja täydennyskoulutuksestakin on puutetta. Opettajat kuitenkin kokevat onnistuvansa eriyttämisessä. Opettajat eriyttävät enimmäkseen opetus- ja oppimisprosesseja; sisältöjen ja tuotteiden ja niiden tavoitteiden eriyttäminen on harvinaisempaa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siekkinen, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-25T06:29:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-25T06:29:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71501", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 yl\u00e4koulussa. Lis\u00e4ksi tutkittiin opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin eriytt\u00e4misen teoriaa, merkityst\u00e4 ja erilaisia virallisia periaatteita ja ohjeita, jotka ohjaavat opettajia eriytt\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi perehdyttiin aiempiin tutkimustuloksiin opettajien n\u00e4kemyksist\u00e4 eriytt\u00e4misest\u00e4 ja erilaisiin olemassa oleviin eriytystapoihin.\n\nEriytt\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan kaikkia opettajan tekemi\u00e4 muutoksia, joilla pyrit\u00e4\u00e4n ottamaan huomioon oppilaiden erilainen taso. Erilaisella tasolla tarkoitetaan esimerkiksi\nkeskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 heikompaa tai parempaa opiskelumenestyst\u00e4, erilaisia henkisi\u00e4 kykyj\u00e4,\nmahdollisia fyysisi\u00e4 esteit\u00e4 tai oppimisvaikeuksia, eli mit\u00e4 tahansa mik\u00e4 vaikuttaa oppilaiden \nopiskeluun.\n\nTutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui kahdeksan kemian opettajaa. Tutkimuksessa oli sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen ett\u00e4 laadullisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Tutkimusaineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin tilastollisia menetelmi\u00e4 ja aineistopohjaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nKokeellisen osan tulosten mukaan opettajat kokevat eriytt\u00e4misen t\u00e4rke\u00e4ksi, mutta haastavaksi. Opettajankoulutuksen koetaan olevan eriytt\u00e4misen osalta riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 ja t\u00e4ydennyskoulutuksestakin on puutetta. Opettajat kuitenkin kokevat onnistuvansa eriytt\u00e4misess\u00e4. Opettajat eriytt\u00e4v\u00e4t enimm\u00e4kseen opetus- ja oppimisprosesseja; sis\u00e4lt\u00f6jen ja tuotteiden ja niiden tavoitteiden eriytt\u00e4minen on harvinaisempaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-25T06:29:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-25T06:29:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alasp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yl\u00e4koulun kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008255643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71501
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43a6f354-3bf1-463f-b9a8-423d5759b435\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008255643.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siekkinen, Saija Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa alaspäin eriyttäminen ylöspäin eriyttäminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 erilaiset oppijat yläkoulu eriyttäminen kemia
title Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_full Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_fullStr Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_short Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_sort oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_txtP Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
topic alaspäin eriyttäminen ylöspäin eriyttäminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 erilaiset oppijat yläkoulu eriyttäminen kemia
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry alaspäin eriyttäminen erilaiset oppijat eriyttäminen kemia yläkoulu ylöspäin eriyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71501 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008255643
work_keys_str_mv AT siekkinensaija oppilaidenerilaisuudenhuomioiminenyläkoulunkemianopetuksessa