Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta

Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa on toistaiseksi tutkittu varsin vähän. Tutkimuksessa selvitetään, millainen ymmä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Laura
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71496
_version_ 1826225730383511552
author Kauppinen, Laura
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauppinen, Laura Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauppinen, Laura Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauppinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa on toistaiseksi tutkittu varsin vähän. Tutkimuksessa selvitetään, millainen ymmärrys opettajilla on luovan kirjoittamisen ja sanataiteen käsitteistä, millaisia diskursseja opettajien puheeseen luovasta kirjoittamisesta ja opetussuunnitelmista rakentuu sekä millaisia ideologisia merkityksiä nämä diskurssit kantavat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu fenomenografiaan ja kriittiseen diskurssintutkimukseen. Aineisto koostuu 12 opettajahaastattelusta, ja tutkittavat työskentelevät luokanopettajina, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajina tai sanataiteen perusopetuksen opettajina. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin ja diskurssianalyysin menetelmin. Diskurssianalyysissä on hyödynnetty systeemis-funktionaalista teoriaa. Tulosten mukaan opettajien ymmärrys luovan kirjoittamisen ja sanataiteen suhteesta vaihtelee, ja yksittäinen opettaja voi ilmaista useita erilaisia käsityksiä. Sisällöllisesti luova kirjoittaminen ja sanataide näyttäytyvät melko päällekkäisinä, ja tulos viestii vakiintuneiden määritelmien puutteesta. Kaikille opettajaryhmille yhteisiä luovan kirjoittamisen diskursseja ovat vapaus-, hyöty- sekä haastava opetus- diskurssit. Lisäksi aineistossa esiintyvät nautintodiskurssi, luovuuden jatkumo -diskurssi sekä kyseenalaistava diskurssi, jotka ovat tyypillisiä vain 1–2 opettajaryhmälle. Opetussuunnitelmadiskursseista kaikille ryhmille yhteinen on oppijalähtöisyys. Lisäksi aineistossa esiintyvät OPS velvoittaa-, OPS tukee- sekä oppikirja OPS:n reaalistumana -diskurssit. Luovan kirjoittamisen- ja opetussuunnitelmadiskurssien pohjalta muodostuvat yksilöllistä ilmaisua, yhteiskunnallista osaamista sekä yhteisöllisyyttä korostavat ideologiat. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää eri toimijoiden toteuttaman luovan kirjoittamisen opetuksen ja opettajien täydennyskoulutuksen kehittämisessä.
first_indexed 2020-08-24T20:01:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-24T07:24:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-24T07:24:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yl\u00e4koulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa on toistaiseksi tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millainen ymm\u00e4rrys opettajilla on luovan kirjoittamisen ja sanataiteen k\u00e4sitteist\u00e4, millaisia diskursseja opettajien puheeseen luovasta kirjoittamisesta ja opetussuunnitelmista rakentuu sek\u00e4 millaisia ideologisia merkityksi\u00e4 n\u00e4m\u00e4 diskurssit kantavat.\n\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu fenomenografiaan ja kriittiseen diskurssintutkimukseen. Aineisto koostuu 12 opettajahaastattelusta, ja tutkittavat ty\u00f6skentelev\u00e4t luokanopettajina, \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajina tai sanataiteen perusopetuksen opettajina. Aineiston analyysi on toteutettu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja diskurssianalyysin menetelmin. Diskurssianalyysiss\u00e4 on hy\u00f6dynnetty systeemis-funktionaalista teoriaa.\n\nTulosten mukaan opettajien ymm\u00e4rrys luovan kirjoittamisen ja sanataiteen suhteesta vaihtelee, ja yksitt\u00e4inen opettaja voi ilmaista useita erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4. Sis\u00e4ll\u00f6llisesti luova kirjoittaminen ja sanataide n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t melko p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isin\u00e4, ja tulos viestii vakiintuneiden m\u00e4\u00e4ritelmien puutteesta.\n\nKaikille opettajaryhmille yhteisi\u00e4 luovan kirjoittamisen diskursseja ovat vapaus-, hy\u00f6ty- sek\u00e4 haastava opetus- diskurssit. Lis\u00e4ksi aineistossa esiintyv\u00e4t nautintodiskurssi, luovuuden jatkumo -diskurssi sek\u00e4 kyseenalaistava diskurssi, jotka ovat tyypillisi\u00e4 vain 1\u20132 opettajaryhm\u00e4lle. Opetussuunnitelmadiskursseista kaikille ryhmille yhteinen on oppijal\u00e4ht\u00f6isyys. Lis\u00e4ksi aineistossa esiintyv\u00e4t OPS velvoittaa-, OPS tukee- sek\u00e4 oppikirja OPS:n reaalistumana -diskurssit. Luovan kirjoittamisen- ja opetussuunnitelmadiskurssien pohjalta muodostuvat yksil\u00f6llist\u00e4 ilmaisua, yhteiskunnallista osaamista sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 korostavat ideologiat. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 eri toimijoiden toteuttaman luovan kirjoittamisen opetuksen ja opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-24T07:24:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-24T07:24:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "144", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanataiteen opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rajojen rikkomista, terapiaa vai ty\u00f6kalu? : luokanopettajien, \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien sek\u00e4 sanataiteen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luovasta kirjoittamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008245632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e2342c2-f97e-47e7-835c-bee95faf29fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008245632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Laura Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta kriittinen diskurssintutkimus sanataiteen opettajat Luokanopettajakoulutus Teacher Education Suomen kieli Finnish 103 309 äidinkielenopettajat luokanopettajat käsitykset opetus kirjoittaminen luova kirjoittaminen luovuus äidinkieli opetussuunnitelmat sanataide luova toiminta
title Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_full Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_fullStr Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_full_unstemmed Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_short Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu?
title_sort rajojen rikkomista terapiaa vai työkalu luokanopettajien äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_sub luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_txtP Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
topic kriittinen diskurssintutkimus sanataiteen opettajat Luokanopettajakoulutus Teacher Education Suomen kieli Finnish 103 309 äidinkielenopettajat luokanopettajat käsitykset opetus kirjoittaminen luova kirjoittaminen luovuus äidinkieli opetussuunnitelmat sanataide luova toiminta
topic_facet 103 309 Finnish Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education kirjoittaminen kriittinen diskurssintutkimus käsitykset luokanopettajat luova kirjoittaminen luova toiminta luovuus opetus opetussuunnitelmat sanataide sanataiteen opettajat äidinkielenopettajat äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008245632
work_keys_str_mv AT kauppinenlaura rajojenrikkomistaterapiaavaityökaluluokanopettajienäidinkielenjakirjallisuudenope