The tip of the 'eyesberg' a case of multimodal website argumentation

Verkkoviestinnän rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Myynnin ohella uusia markkinointikanavia hyödynnetään myös positiivisten elämänarvojen ja -tapojen edistämiseen. Yksi suurimmista verkkokanavien tuomista viestinnän muutoksista on sisällön monimuotoisuus:...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Selander, Annika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71489
_version_ 1826225723990343680
author Selander, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Selander, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Selander, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Selander, Annika
datasource_str_mv jyx
description Verkkoviestinnän rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Myynnin ohella uusia markkinointikanavia hyödynnetään myös positiivisten elämänarvojen ja -tapojen edistämiseen. Yksi suurimmista verkkokanavien tuomista viestinnän muutoksista on sisällön monimuotoisuus: kuvat, videot ja muut interaktiiviset elementit muodostavat nyt huomattavan suuren osan verkkovälitteisen viestinnän rakenteesta. Tämä tutkimus pohjaa multimodaaliseen argumentaatioteoriaan tutkiessaan tapoja, joilla terveysedisteistä markkinointiviestiä välitetään verkkosivuviestinnässä. Tutkimuksen keskiössä on erimuotoisten sisältöjen yhteisesti välittämä viesti ja verkkosivupohjan luomat mahdollisuudet muutokseen perinteisessä argumentoinnin rakenteessa. Metaforaan pohjautuvaa sisältöä tarkastellaan diskurssintutkimuksen keinoin heijastaen sen visuaalisia, verbaalisia ja interaktiivisia elementtejä Deganon (2013) pragma-dialektiseen malliin verkkosivun argumentaatiorakenteesta. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on mm. Forcevillen (2010) ja Tseronisin (2018) näkemys multimodaalisen argumentoinnin rakenteesta kokonaisuutena, ei yksittäisinä, selkeiksi moodeiksi jaettavina palasina. Laadullinen analyysi osoittaa moodien yhteistoiminnan oleellisesti rakentavan argumentoivaa retoriikkaa verkkosivulla ja arvioi sen roolia argumentaatioteoriassa ja markkinointiviestinnässä. Tulokset osoittavat, että visuaalisten ja hypertekstuaalisten rakenteiden hyödyntäminen sanallisen viestinnän ohella luo mahdollisuuksia tehokkaampaan ja monipuolisempaan markkinointiretoriikkaan sekä luo käyttäjälle mahdollisuuksia osallistua virtuaalisesti argumentaatioprosessiin. Tutkimustuloksista on käytännön strategista hyötyä niin verkkoviestinnän suunnittelijoille kuin sen kuluttajillekin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Selander, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-24T07:04:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-24T07:04:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkoviestinn\u00e4n rooli markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4 on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmenin\u00e4. Myynnin ohella uusia markkinointikanavia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s positiivisten el\u00e4m\u00e4narvojen ja -tapojen edist\u00e4miseen. Yksi suurimmista verkkokanavien tuomista viestinn\u00e4n muutoksista on sis\u00e4ll\u00f6n monimuotoisuus: kuvat, videot ja muut interaktiiviset elementit muodostavat nyt huomattavan suuren osan verkkov\u00e4litteisen viestinn\u00e4n rakenteesta.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pohjaa multimodaaliseen argumentaatioteoriaan tutkiessaan tapoja, joilla terveysedisteist\u00e4 markkinointiviesti\u00e4 v\u00e4litet\u00e4\u00e4n verkkosivuviestinn\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on erimuotoisten sis\u00e4lt\u00f6jen yhteisesti v\u00e4litt\u00e4m\u00e4 viesti ja verkkosivupohjan luomat mahdollisuudet muutokseen perinteisess\u00e4 argumentoinnin rakenteessa. Metaforaan pohjautuvaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tarkastellaan diskurssintutkimuksen keinoin heijastaen sen visuaalisia, verbaalisia ja interaktiivisia elementtej\u00e4 Deganon (2013) pragma-dialektiseen malliin verkkosivun argumentaatiorakenteesta. \n\nTutkimuksen teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana on mm. Forcevillen (2010) ja Tseronisin (2018) n\u00e4kemys multimodaalisen argumentoinnin rakenteesta kokonaisuutena, ei yksitt\u00e4isin\u00e4, selkeiksi moodeiksi jaettavina palasina. Laadullinen analyysi osoittaa moodien yhteistoiminnan oleellisesti rakentavan argumentoivaa retoriikkaa verkkosivulla ja arvioi sen roolia argumentaatioteoriassa ja markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 visuaalisten ja hypertekstuaalisten rakenteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen sanallisen viestinn\u00e4n ohella luo mahdollisuuksia tehokkaampaan ja monipuolisempaan markkinointiretoriikkaan sek\u00e4 luo k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle mahdollisuuksia osallistua virtuaalisesti argumentaatioprosessiin. Tutkimustuloksista on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n strategista hy\u00f6ty\u00e4 niin verkkoviestinn\u00e4n suunnittelijoille kuin sen kuluttajillekin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-24T07:04:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-24T07:04:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal argumentation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008245625", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "network communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "marketing communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital marketing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71489
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b170f65-8d12-4c43-a982-caab0113f865\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008245625.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Selander, Annika The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation multimodal argumentation Englannin kieli English 301 verkkoviestintä markkinointiviestintä diskurssianalyysi argumentointi multimodaalisuus digitaalinen markkinointi network communication marketing communication discourse analysis argumentation multimodality digital marketing
title The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
title_full The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
title_fullStr The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
title_full_unstemmed The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
title_short The tip of the 'eyesberg'
title_sort tip of the eyesberg a case of multimodal website argumentation
title_sub a case of multimodal website argumentation
title_txtP The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation
topic multimodal argumentation Englannin kieli English 301 verkkoviestintä markkinointiviestintä diskurssianalyysi argumentointi multimodaalisuus digitaalinen markkinointi network communication marketing communication discourse analysis argumentation multimodality digital marketing
topic_facet 301 Englannin kieli English argumentation argumentointi digitaalinen markkinointi digital marketing discourse analysis diskurssianalyysi marketing communication markkinointiviestintä multimodaalisuus multimodal argumentation multimodality network communication verkkoviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008245625
work_keys_str_mv AT selanderannika thetipoftheeyesbergacaseofmultimodalwebsiteargumentation AT selanderannika tipoftheeyesbergacaseofmultimodalwebsiteargumentation