Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella nuorten temperamentin yhteyksiä oppimismotivaatioon ja oppimismotivaatiossa yläkoulun aikana tapahtuviin muutoksiin. Selvitimme myös, millainen rooli samoilla muuttujilla on toisella asteella ilmenevien koulutuksen keskeyttämisajatusten taustalla. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lindfors, Heidi, Anttila, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71488
_version_ 1826225757584621568
author Lindfors, Heidi Anttila, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindfors, Heidi Anttila, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindfors, Heidi Anttila, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindfors, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella nuorten temperamentin yhteyksiä oppimismotivaatioon ja oppimismotivaatiossa yläkoulun aikana tapahtuviin muutoksiin. Selvitimme myös, millainen rooli samoilla muuttujilla on toisella asteella ilmenevien koulutuksen keskeyttämisajatusten taustalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun ja Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeita. Aineisto koostui 536 nuoresta, joita tutkittiin kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä toisen asteen koulutuksen ensimmäisellä vuosikurssilla. Nuoret arvioivat omaa temperamenttiaan (ulospäinsuuntautuneisuus, negatiivinen affektiivisuus, tahdonalainen itsesäätely, kiinnostus muita ihmisiä kohtaan) kuudennella luokalla ja käyttämiään oppimismotivaation suoritusstrategioita (onnistumisen ennakointi, suunnittelu, tehtävän välttely) kuudennella ja yhdeksännellä luokalla. Nuorten koulupudokkuusriski arvioitiin toisen asteen ensimmäisenä vuotena ilmenevien koulutuksen keskeyttämisajatusten perusteella. Tutkimme temperamentin yhteyksiä oppimismotivaatioon ja sen muutoksiin yleisten lineaaristen mallien (GLM) avulla. Temperamentin, oppimismotivaation sekä oppimismotivaatiossa tapahtuvien muutosten yhteyksiä koulunkeskeyttämisajatuksiin tutkimme kutakin erikseen lineaarisella regressioanalyysilla ja oppimismotivaation välittävää roolia temperamentin ja koulunkeskeytysajatusten välillä mediaattorimallin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mitä ulospäinsuuntautuneempia nuoret olivat, sitä paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa tehtäviä kuudennella luokalla. Lisäksi mitä vahvempi tahdonalainen itsesäätelykyky nuorilla oli, sitä paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa, ja sitä vähemmän he välttelivät tehtäviä. Runsas negatiivinen affektiivisuus ja kiinnostus muita ihmisiä kohtaan olivat yhteydessä suurempaan suunnittelun määrään kuudennella luokalla. Ulospäinsuuntautuneiden nuorten onnistumisen ennakointi ja suunnittelu vähenivät sekä tehtävän välttely lisääntyi yläkoulun aikana. Lisäksi havaitsimme tehtävän välttelyn lisääntymisen yläkoulussa toimivan ulospäinsuuntautuneisuuden ja koulupudokkuusriskin välittävänä tekijänä. Havaitsimme myös tahdonalaisen itsesäätelyn suoran yhteyden koulupudokkuusriskiin, ja että onnistumisen ennakointi välitti kaikkien temperamenttiulottuvuuksien ja koulunkeskeytysajatusten välistä yhteyttä. Onnistumisen ennakointi ennusti lisäksi itsenäisesti pienempää ja tehtävän välttelyn lisääntyminen suurempaa koulupudokkuusriskiä toisella asteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että temperamentti ja oppimismotivaatio ovat tärkeitä tekijöitä koulupudokkuusriskin taustalla, ja niihin on syytä kiinnittää huomiota jo alakoulun aikana. Erilaiset temperamenttityypit ja oppimismotivaation suoritusstrategiat olisikin tärkeää tunnistaa mahdollisimman varhain, jotta nuoria ja heidän koulupolkujensa jatkuvuutta voitaisiin tukea ajoissa ennen todellista koulupudokkuutta.
first_indexed 2020-08-24T20:01:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindfors, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-24T07:01:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-24T07:01:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella nuorten temperamentin yhteyksi\u00e4 oppimismotivaatioon ja oppimismotivaatiossa yl\u00e4koulun aikana tapahtuviin muutoksiin. Selvitimme my\u00f6s, millainen rooli samoilla muuttujilla on toisella asteella ilmenevien koulutuksen keskeytt\u00e4misajatusten taustalla. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen TIKAPUU - Alakoulusta yl\u00e4kouluun ja Yl\u00e4koulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeita. Aineisto koostui 536 nuoresta, joita tutkittiin kuudennella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla sek\u00e4 toisen asteen koulutuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosikurssilla. Nuoret arvioivat omaa temperamenttiaan (ulosp\u00e4insuuntautuneisuus, negatiivinen affektiivisuus, tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely, kiinnostus muita ihmisi\u00e4 kohtaan) kuudennella luokalla ja k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n oppimismotivaation suoritusstrategioita (onnistumisen ennakointi, suunnittelu, teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely) kuudennella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Nuorten koulupudokkuusriski arvioitiin toisen asteen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuotena ilmenevien koulutuksen keskeytt\u00e4misajatusten perusteella. Tutkimme temperamentin yhteyksi\u00e4 oppimismotivaatioon ja sen muutoksiin yleisten lineaaristen mallien (GLM) avulla. Temperamentin, oppimismotivaation sek\u00e4 oppimismotivaatiossa tapahtuvien muutosten yhteyksi\u00e4 koulunkeskeytt\u00e4misajatuksiin tutkimme kutakin erikseen lineaarisella regressioanalyysilla ja oppimismotivaation v\u00e4litt\u00e4v\u00e4\u00e4 roolia temperamentin ja koulunkeskeytysajatusten v\u00e4lill\u00e4 mediaattorimallin avulla. \n\tTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuneempia nuoret olivat, sit\u00e4 paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa teht\u00e4vi\u00e4 kuudennella luokalla. Lis\u00e4ksi mit\u00e4 vahvempi tahdonalainen itses\u00e4\u00e4telykyky nuorilla oli, sit\u00e4 paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa, ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n he v\u00e4ltteliv\u00e4t teht\u00e4vi\u00e4. Runsas negatiivinen affektiivisuus ja kiinnostus muita ihmisi\u00e4 kohtaan olivat yhteydess\u00e4 suurempaan suunnittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n kuudennella luokalla. Ulosp\u00e4insuuntautuneiden nuorten onnistumisen ennakointi ja suunnittelu v\u00e4heniv\u00e4t sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely lis\u00e4\u00e4ntyi yl\u00e4koulun aikana. Lis\u00e4ksi havaitsimme teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttelyn lis\u00e4\u00e4ntymisen yl\u00e4koulussa toimivan ulosp\u00e4insuuntautuneisuuden ja koulupudokkuusriskin v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Havaitsimme my\u00f6s tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn suoran yhteyden koulupudokkuusriskiin, ja ett\u00e4 onnistumisen ennakointi v\u00e4litti kaikkien temperamenttiulottuvuuksien ja koulunkeskeytysajatusten v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Onnistumisen ennakointi ennusti lis\u00e4ksi itsen\u00e4isesti pienemp\u00e4\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttelyn lis\u00e4\u00e4ntyminen suurempaa koulupudokkuusriski\u00e4 toisella asteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 temperamentti ja oppimismotivaatio ovat t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 koulupudokkuusriskin taustalla, ja niihin on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota jo alakoulun aikana. Erilaiset temperamenttityypit ja oppimismotivaation suoritusstrategiat olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa mahdollisimman varhain, jotta nuoria ja heid\u00e4n koulupolkujensa jatkuvuutta voitaisiin tukea ajoissa ennen todellista koulupudokkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-24T07:01:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-24T07:01:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuusriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun j\u00e4lkeisen koulupudokkuusriskin taustalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008245624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab467c0b-7a6e-4b3c-b144-c3bab4192104\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008245624.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindfors, Heidi Anttila, Satu Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla oppimismotivaatio suoritusstrategiat koulupudokkuusriski Psykologia Psychology 202 opintojen keskeyttäminen nuoruus motivaatio temperamentti opiskelumotivaatio
title Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_full Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_fullStr Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_full_unstemmed Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_short Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_sort nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
title_txtP Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun jälkeisen koulupudokkuusriskin taustalla
topic oppimismotivaatio suoritusstrategiat koulupudokkuusriski Psykologia Psychology 202 opintojen keskeyttäminen nuoruus motivaatio temperamentti opiskelumotivaatio
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulupudokkuusriski motivaatio nuoruus opintojen keskeyttäminen opiskelumotivaatio oppimismotivaatio suoritusstrategiat temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008245624
work_keys_str_mv AT lindforsheidi nuorentemperamenttijaoppimismotivaatioperuskoulunjälkeisenkoulupudokkuusriskintaus